Még száz embert préselnek a világ legnagyobb utasszállítójára

Emirates Airbus A380
Az Emirates Airbus A380-as gépének business osztálya a dubaji légi bemutatón
Vágólapra másolva!
Az Emirates új Airbus A380-asa 615 utast fog szállítani, amivel minden eddigi rekordot megdönt.
Vágólapra másolva!

Az Airbus A380 típusú gépe már eddig is minden képzeletet felülmúlt. A kétszintes, négyhajtóműves, széles törzsű utasszállító jelenleg a maga nemében a legnagyobb repülőgép a világon. A 73 méter hosszú és 24,1 méter magas jármű elvileg akár 853 utast is tudna szállítani, ha mindössze egy utasosztály lenne rajta. A légitársaságok azonban három osztályt szoktak kialakítani rajta.

Kidobják az első osztályt

Az Emirates most szakít ezzel a hagyománnyal, és a dubaji légi bemutatón bemutatta első kétosztályos A380-asát, amely egyenesen az Airbus hamburgi gyárából érkezett oda. A dubaji székhelyű légitársaság az új konfigurációban megszüntette a tágas első osztályt, és a vízszintesre dönthető business ülésekből is elvett 18-at, így mintegy 130 új helynek nyílt tér a turistaosztályon – írja a Daily Mail.

Az új gépre így összesen 615 utas fog felférni:

557 a turistaosztályon és 58 a businessen.

Az Emirates Airbus A380-as gépének business osztálya a dubaji légi bemutatón Forrás: RIA Novosti/Evgeny Biyatov

A SeatGuru.com szerint a magasabb utasszám ellenére a lábtér nem csökken az Emirates új A380-as gépén. A két, egymás mögötti ülés azonos pontja közötti távolság (angol szakszóval pitch) 32 és 34 (81,3-86,4 cm) hüvelyk között marad. Az ülések szélessége valamivel kisebb lesz, mint a háromosztályos A380-asokon, 17,5 hüvelyk (44,5 cm), ám ez jelenleg átlagosnak mondható.

Az Emirates Airbus A380-asának jelenlegi turistaosztálya Forrás: Emirates/Www.Gerryoleary.Com

Az Emirates felhívja a figyelmet arra, hogy az új turistaosztályon a kategória legszélesebb képernyőit szerelik fel az ülésekre, 13,3 hüvelykes (33,8 cm) átmérővel . Az más kérdés, hogy más légitársaságok már kezdik megszüntetni ezeket a képernyőket, mondván, szinte mindenki rendelkezik már okostelefonnal vagy táblagéppel, és a szórakoztató programokat wifin keresztül szolgáltatják.

Az első kétosztályos járatát december 1-jén indítja az Emirates Dubajból Koppenhágába. A hétórás útért mintegy 160 ezer forintot kell fizetni a turistaosztályon.

Mindenhol több utast préselnek be

A világon egyébként általános tendencia, hogy a légitársaságok igyekeznek minél több utast bepréselni a repülőkre a költségek leszorítására. Az Airbus ezt az igényt felismerve arra készül, hogy

az eddigi 3-4-3-as beosztás helyett 3-5-3 is lesz majd az A380-ason,

az új osztályt pedig elnevezik majd budget economynak vagy choice economynak (erről bővebben itt olvashat).

Így nézne ki az Airbus A380-as gépe 11 üléssel egy sorban Forrás: AIN Online

Az Airbus A380-as típus első felszállását 2005. április 27-én hajtotta végre a franciaországi Toulouse-ból, első menetrend szerinti útját pedig 2007. október 25-én teljesítette Szingapúr és Sydney között a Singapore Airlines színeiben. Az Emirates flottájában jelenleg 68 ilyen gép van, amivel az élen van a légitársaságok között.