A melegek többet költenek utazásra

2016.01.09. 22:56

A melegturizmus, vagy pontosabb nevén az LMBTQ (leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer) turizmus a turistaipar egyik különleges, dinamikusan növekedő szeglete. De vajon mennyiben más ennek a rétegnek az igénye, hova szeretnek utazni, és miért fontos az, hogy rájuk külön is figyeljünk? Cikkünkben ezt a témát járjuk körül gyakran utazó meleg interjúalanyok segítségével.

A turizmus egyik leghatározottabban növekvő ágazata a melegturizmus. A célközönség vásárlóereje – nagyrészt a gyerekek hiánya miatt – magasabb az átlagosnál, tagjai aktív társasági életet élnek, magasabb jövedelmüket szívesen költik utazásra. Azok az országok, városok, amelyek ezt leghamarabb felismerik, és elébe mennek az igényeknek, jelentős nyereségre tehetnek szert.

Heteróbarát melegszállodák

Nem véletlen tehát, hogy a nagyobb utazási irodák, hotelláncok már versenybe szálltak a melegek pénzéért, a pink money-ért (rózsaszín pénz). Igyekeznek olyan desztinációkat, programokat összeállítani, amelyek a melegek igényeit kielégítik, vagyis igazi gaycation-öket (melegvakáció) szerveznek.

A melegek zászlója egy hawaii LMBTQ szállás előttForrás: Flickr/Dustin A. Lewis

Nagy nemzetközi turisztikai vásárokon, például Berlinben vagy Madridban ma már teljesen megszokott, hogy külön LMBTQ szekciót állítanak fel, ahol kifejezetten ebben az ágban tevékenykedő vállalkozások jelennek meg.

Európában arra is akad példa, hogy egy álmos kisváros gazdaságát a melegturizmus lendíti fel.  A Barcelona tartományban található Sitgesben például egy komplett weblap listázza a városka számtalan melegbarát szállás- és szórakozási lehetőségeit.

Ilyen a Pride SitgesbenForrás: Flickr/Ybridex AngeloDemon

Ez arra a folyamatra emlékeztet, amikor egy nagyváros leszakadó, hanyatló városrészeibe csoportosan települnek melegek, akik aztán igényes, pörgős életüknek köszönhetően trendivé varázsolják a környéket. Érdekes, hogy Sitges nemcsak a melegturizmusról nevezetes, de a gyerekes heteró családok körében is nagyon kedvelt.  Jól megfér egymás mellett a két célcsoport, az oda látogató szülők nyilván nem tartanak attól, hogy gyerekük a rossz példa hatására meleg lesz.

Sitgest a melegturisták és a heteró családok egyaránt kedvelikForrás: Flickr/Jorge Franganillo

A skandináv államok élen járnak a meleg utazók kedvező fogadásában: a norvég turisztikai hivatal honlapján külön szekcióban kínálnak nekik programokat, de a hajózási társaságok közül is a Norwegian Cruise Line volt az első, amely gyermeket nevelő meleg pároknak kínált speciális hajóutat.

Az utazók azt tapasztalják, hogy nagyobb hotelláncokban soha nem éri őket atrocitás,  ha azonos nemű párként franciaágyas szobákat vesznek ki. Furcsálló tekintetekkel inkább kisebb, családi panziókban találkoznak. Van olyan szálláskereső portál, amely kifejezetten az ő igényeikre szakosodott, ilyen az Airbnb-re hajazó, privát szállásokat listázó Misterbnb.

Szeretnének atrocitás nélkül nyaralniForrás: Flickr/TijsB

Berlinben a helyi turisztikai hivatal összegyűjtötte azokat a hoteleket, amelyek nemcsak szívélyesen fogadják a meleg utazókat, de aktívan részt is vesznek programok szervezésében. A szolgáltatás neve: Pink Pillow Berlin Collection.

A széles körben ismert, nemzetközi Servas csereutazó szervezet mintájára 1991-ben alakult a Lesbian and Gay Hospitality Exchange International, amelynek harminc országban vannak tagjai. A szervezet vendégszerető meleg tagjai felajánlják más tagok elszállásolását,  vendéglátását, esetleg lakóhelyükön való kalauzolását. A legviccesebb az Axel Hotels láncolata, amely elsősorban meleg ügyfelekre szakosodott, de ironikusan heteróbarátnak reklámozza magát.

Vannak melegekre szakosodott hotelek, bárok, üzletekForrás: Flickr/Jirka Matousek

Ilyen a magyar gaycation

Meleg fiúismerősökkel beszélgetve meglehetősen vegyes kép rajzolódott ki arról, hova szeretnek utazni. Vannak, akik ugyanolyan utakat részesítenek előnyben, mint a heteró utazók (városlátogatások, bortúrák), de többé-kevésbé mindenkit vonzanak a tipikusan melegdesztinációk és -programok.

Általában a melegek által kedvelt nagyvárosok Európában Berlin, Amszterdam, London, Barcelona, a tengerentúlon New York, San Francisco, Miami, Toronto és Rio de Janeiro, Ázsiában Bangkok, a Közel-Keleten pedig Tel-Aviv. Kifejezetten vonzó úti cél számukra néhány sziget, elsősorban Gran Canaria.

Gran Canaria a melegek kedvelt úti céljaForrás: Flickr/Giuseppe Spanu

Egyik beszélgetőtársam, Szilveszter igyekszik elkerülni az iszlám országokat, Oroszországot, illetve minden olyan térséget, ahol a melegeket üldözik. Egyrészt azért, mert nem érzi magát partnerével biztonságban, komfortosan, másrészt pedig nem akarja támogatni az ilyen rendszereket.

Másik interjúalanyom, a Kanadában élő Béla és élettársa ugyanakkor nem foglalkozik ezzel. Ha nagyon kíváncsiak valamelyik területre, akkor szexuális irányultságuk nem tartja vissza őket, maximum igyekeznek jobban elrejteni azt.

Igaz, a homofóbiájáról híres Jamaicát még ők is elkerülték eddig. Egyébként soha nem érte őket semmiféle megkülönböztetés vagy atrocitás még az olyan kevésbé toleráns országokban sem, mint Törökország, India vagy Kína.

Utazás közben sem szeretnék megtagadni magukat (a kép illusztráció)Forrás: Flickr/Andrea

A jelenleg külföldön dolgozó Dávidnál nem szempont, hogy "melegbarát” legyen a hely, ahova utazik, mert elsősorban a látnivalók érdeklik. De ha már kiválasztotta, hova megy, mindig utánanéz, mennyire toleránsak az ottaniak, vannak-e meleg-szórakozóhelyek.  Ő egyébként nem megy kifejezetten meleghotelekbe, inkább a hosteleket részesíti előnyben, már csak azért is, mert ott kötetlenebb a hangulat, könnyebb ismerkedni, ha az embernek ahhoz van kedve.

Budapest meglehetősen vegyes képet mutat. A meleg utazók nagyon szeretik az építészetünket, a fürdőket, a melegbárokat, valamint azt, hogy az itt lakók nagy része toleránsan fogadja őket. Ugyanakkor kifejezetten rossz a híre a Budapest Pride-nak, amelyet rendőrök sorfala véd a homofób tüntetőktől.

A Budapest Pride-nak nincs túl jó híre külföldönFotó: Polyák Attila - Origo

A világ többi részén ez többnyire vidám, gondtalan fesztivál, és a közös ünneplésről szól. Magam is jó néhány alkalommal fotóztam a vidám, színes társaságot New Yorkban, és soha egy pillanatra nem tapasztaltam semmiféle ellenséges megnyilvánulást.

A magyar idegenforgalmi hatóságok nem fordítanak különösebb figyelmet a melegekre,  de nem is zárkóznak el a témától. Erdei Zsolt, a havonta megjelentő Humen melegmagazin lapigazgatója elmondta, hogy megkeresett számos, más országban működő magyar turisztikai kirendeltséget, hogy elhelyezheti-e irodáikban a célcsoport számára félévente összeállított Gay Guide Budapest kiadványukat. Ahol volt erre lehetőség (azaz nyitott ügyfélszolgálati iroda), mindenütt szívesen fogadták.

Dublini felvonulásForrás: Flickr/William Murphy

A melegek szeretnek fesztiválozni

A melegeknél jóval erősebb a fesztiválok, események vonzereje, mint heteró társaiknál: szívesen utaznak egy-egy Gay Pride fesztiválra, melegfilmfesztiválra, karneválokra, zenei eseményekre. Ilyen lehet kedvenc díváik (Madonna, Cher, Lady Gaga, Kylie koncertje) vagy épp a kifejezetten számukra szervezett melegpartik sokasága.

Az is előfordul, hogy az egyébként többnyire átlagos családok által látogatott helyeket néhány napra „megszállják” a melegek: az orlandói Disney Worldben például minden évben tartanak melegnapokat.

A kontinens legnépszerűbb meleg eseménye a barcelonai Circuit Festival,  amelyet 2016-ban már két szigeten is megrendeztek, Gran Canarián és Ibizán. De a meleg közönség gyakran külön szekciót kap az olyan hatalmas rendezvényeken, mint a riói karnevál vagy a müncheni sörfesztivál. A budapesti Sziget Fesztiválon is van melegsátor, az úgynevezett Magic Mirror. Ennek nagy előnye, hogy itt a heteroszexuális szigetlátogatók is megismerkedhetnek a melegek világával.

A barcelonai melegfesztivál a legnépszerűbb EurópábanForrás: Flickr/Oh-Barcelona.com

Talán kevesen tudják, hogy az LGBTQ közönségnek négyévente saját olimpiát rendeznek. A következő Gay Gamest 2018-ban rendezik, és ez szintén jelentős utazóközönséget mozgat meg. Európának saját viadala is van, az EuroGames, amelyet 2012-ben Budapesten tartottak.

Megkülönböztetés nélkül utazni bárhová

1970 óta nemzetközi útikalauz is készül a melegek számára. A Spartacus International Gay Guide a könyvesboltokban és online is hozzáférhető. Emellett egyes kötetlenebb hangnemű útikalauzok, mint a Rough Guide vagy a Lonely Planet nemcsak általános tanácsokkal segítik a meleg utazókat, de felsorolják a különböző városokban található meleg-szórakozóhelyeket, a nekik létesített kulturális központokat.

Léteznek városnéző programok is kifejezetten melegek számára.  Szilveszter például, aki főként külföldön kalauzol magyar csoportokat, időnként Budapesten is vezet városnéző túrákat meleg külföldiek számára.

Nyár, tengerpart, szerelem...Forrás: Flickr/micadew

A fentieken túl az utazásnak számtalan más motivációja lehet. Az otthon szexuális irányultságukat felvállalni nem merő utazók külföldön megnyílhatnak, fesztelenebbül viselkedhetnek, de arra is van példa, hogy kifejezetten házasságkötés céljából utaznak olyan országokba, ahol ez már legális. Más kérdés, hogy ezt a hazai szabályozás sokszor nem fogadja el.

Akárcsak heteró körökben, itt is előfordul a szexturizmus, bár beszélgetőpartnereim szerint kevésbé a fizetős változat jellemző, inkább kalandvágyból indulnak neki. A külföldön élő melegek felkutatásában nagy segítség, hogy már számos applikáció létezik melegtárskeresésre.

Dávid barátom mindig szeret helyiekkel ismerkedni. Elsősorban nem párkeresési céllal, de leülni egy kávéra, beszélgetni. Erre jó partnereket szokott találni a couchsurfingen is, ahol nemcsak szállásadók, hanem akár tematikus idegenvezetők is regisztrálnak, akik szívesen mesélnek a városról, a kultúráról, vagy akár a helyi melegek helyzetéről.

Forrás: AFP/Louisa Gouliamaki

A fentiekkel egyre több vállalkozás van tisztában, egyre többen igyekeznek kihasítani egy-egy szeletet a tortából. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy ez a réteg más marketingkommunikációs eszközöket kíván. Elsősorban a bizalmukat kell megnyerni,  és csak utána lehet szolgáltatások, termékek eladásáról beszélni. A melegeknek ugyanis nemcsak az a fontos, hogy megfelelő szolgáltatást kapjanak a pénzükért, hanem legalább annyira az is, hogy a vásárlás során semmi atrocitás ne érje őket.

A végső célt Szilveszter fogalmazta meg a legpontosabban: ma már elsősorban nem a specifikus meleghelyek és -desztinációk kialakítására kellene törekedni, hanem arra, hogy mindenfajta megkülönböztetés nélkül bárki oda utazhasson, ahová csak szeretne. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK