Toulouse nem lesz olcsó mulatság

Toulouse
A toulouse-i stadion
Vágólapra másolva!
A franciaországi Toulouse-ról először gyerekként hallottam, mikor a videón rojtosra néztem az Airport 1979 című amerikai filmet. Ebben a pilótákat alakító Alain Delon és George Kennedy felbaktat a Concorde lépcsőjén, majd Delon azzal fordul Kennedyhez: „hallom a toulouse-i kiképzésen csupa aranycsillagot kaptál". Ez a párosítás azért sem véletlen, mert Toulouse-t nyugodtan nevezhetjük a repülés egyik európai központjának. Nem csak azért, mert itt van az Airbus főhadiszállása, hanem azért is, mert a város egyik nevezetessége az Aeroscopia Múzeum. Vasárnap 21 órától azonban nem ezért kerül Magyarország figyelmének középpontjába Toulouse, hanem mert itt játssza a magyar labdarúgó-válogatott a belgák elleni Eb-nyolcaddöntőt. E mérkőzés kapcsán hívom most meg az olvasót egy képzeletbeli toulouse-i kirándulásra.
Vágólapra másolva!

A szurkolókat most a leginkább az foglalkoztatja, hogyan jutnak el a Budapesttől 1800 kilométerre fekvő franciaországi városba. Az ezzel kapcsolatos legfrissebb tudnivalókat a cikk második felében osztom meg önökkel. Ám biztos vagyok abban, hogy odautazó honfitársaim egy része azt is szeretné megtudni, hogy a repülőgépgyártáson túl miről híres az egyik legrégebbi egyetemi város Franciaországban.

A rózsaszín város rémtettek színhelye volt

Toulouse másik neve a „rózsaszín város", s nem véletlen ez a jelző. Régi, téglából készült épületei valóban rózsaszínűvé teszik az utcákat, tereket. Ez a jellegzetesen déli és jellegzetesen francia település legszebb arcát a Garonne folyó mellett elterülő belvárosban mutatja meg az utazóknak.

Egyik legcsodásabb épülete a Capitole, a városháza,

amelynek falai sok mindenről tudnak mesélni. Például egy 1632-ben megesett lefejezésről, amikor az egyik legnevesebb francia arisztokrata család tagját, Henry de Montmorency herceget kísérték a guillotine alá. A herceg bűne az volt, hogy fellázadt XIII. Lajos király és Richelieu bíboros uralma ellen.

A Place du Capitole Forrás: ONLY FRANCE/PATRICE THEBAULT/ ONLYFRANCE.FR/Patrice Thebault

Úgy látszik, hogy ennek a városnak a múltja nem csak ezt az egy szörnyűséget rejti magában. Toulouse első mártírja Szent Sernin volt. A rómaiak úgy ölték meg, hogy egy bikához kötötték. A legenda szerint a feldühödött állat az Église Notre-Dame-du-Taur elnevezésű templomig vonszolta, ahol Szent Sernin kilehelte a lelkét. Itt is temették el. Szent Sernin emlékére később bazilikát is emeltek. Ennek egyik kőfaragó mestere készítette el azt a hatalmas követ, amely a város ostroma idején halálra sebezte a keresztesek vezérét, Simon de Montfort-t. Itt és most azonban be is fejezem a múlt szörnyűségeinek felsorolását, mert senkit sem szeretnék elijeszteni a toulouse-i kirándulástól.

Az első Concorde az Aeroscopia múzeumban pihen

Essék szó most akkor a repülésről, hiszen – ahogy a bevezetőben is említettem – az Airbusnak és az Aeroscopia Múzeumnak köszönhetően mégiscsak ezért keresik fel a legtöbben ezt a várost. A múzeum kiállítási tárgyai természetesen a repülők.

2014-ben érkezett meg például a legendás Concorde egyik első darabja.

Ez a repülőgép – amelyet Toulouse-ban gyártottak - 1973. december 6-án szállt fel először. Érdekesség, hogy a polgári repülésben pont ez a gép nem kapott szerepet, ellenben a pilóták kiképzésére ezt használták. Hát, erről beszélhetett a legendás filmben Delon és Kennedy – talán ők is éppen ezen a repülőn gyakorlatoztak...

A Concorde legendája ma is él Forrás: AFP/Odd Andersen

A Concorde mellett természetesen más repülőgéptípusok is megtekinthetőek ebben a múzeumban. Akinek pedig ez sem lenne elég, az látogatást tehet az Airbus gyárában is. A turisták itt megszemlélhetik a világ jelenlegi legnagyobb utasszállító repülőgépének, az A380-asnak a történetét és az összeszerelését is. Ezen felül részt vehetnek egy örökségtúrán, amely során régi repülőgépeket, többek között egy (másik) Concorde-t is a látogatók elé tárnak. Kevesebben tudják, hogy

szintén e gyárban készült annak idején Nyugat-Európa első sugárhajtású repülője, a Caravelle.

Érdemes továbbá arról is megemlékezni, hogy Toulouse volt a bölcsője annak, hogy a franciák légi összeköttetést teremtettek Afrikával és Dél-Amerikával. A város királyi kertjében áll egy szobor, amely a Dél-Amerikába induló repülőgépeknek állít emléket. A távoli kontinensre első ízben 1930-ban repült rendszeres járat Toulouse-ból. Azt sem sokan tudják, hogy ennek a járatnak az egyik pilótája a Kis Herceg írója, Antoine-de Saint-Exupéry volt. Ez a kirándulás nem a legolcsóbb mulatság, tekintettel arra, hogy a belépőjegy 15,5-23 euró (4900-7260 forint) között van egy személyre.

A Saint Pierre híd és a Saint Joseph de la Grave kórház Forrás: hemis.fr/BARRERE Jean-Marc / hemis.fr/Barrere Jean-Marc

Fél óra alatt csatornahajó-kapitány lehet

Mivel a Canal du Midi is Toulouse egyik nevezetes helye, a programok közül nem maradhat ki a csatornahajózás sem, amely manapság újra reneszánszát éli. A reggeltől estig tartó hajózás 230 euró, azaz közel 73.000 forint. Mielőtt felszisszennénk, nem árt tudni, hogy

ezekkel a hajókkal egyszerre 10 ember is nekivághat a csatornának,

ebben az esetben az egy főre eső költség már nem mondható vészesnek. Az árban természetesen benne van a hajóskapitány kiképzése, ami nem több mint egy 30 perces ismertető – ezeket a lassan pöfögő, többnyire elektromos járgányokat tényleg nem ördöngösség vezetni.

A Saint Sauveur kikötő és a Canal du Midi Forrás: hemis.fr/BARRERE Jean-Marc / hemis.fr/Barrere Jean-Marc

Sült húsok és borok bűvöletében

Azoknak sem kell aggódniuk, akiket nem kötnek le a repülőgépek, ellenben a minőségi gasztronómia hívei. Dél-Franciaországnak ez a területe – Bordeaux-hoz hasonlóan – tele van szőlőültetvényekkel. Az ide vezetett, kóstolással egybekötött félnapos kirándulások személyenként 40 eurónál, azaz 12.600 forintnál kezdődnek. Ennek az összegnek a feléből a város központjában található borházakban is szerveznek kóstolást. Akinek tehát nincs kedve kimozdulni, maradjon Toulouse centrumában.

Régi ház Toulouse-ban Forrás: ONLY FRANCE/JAUBERT/ ONLYFRANCE.FR/Jaubert

A városban nagy hagyománya van a minőségi húsok fogyasztásának is. Mindenképpen érdemes ellátogatni a l'Entrecôte étterembe, ahol nagyszerű rostélyost, steaket szolgálnak fel kiváló húsmártással és a helyi szokás szerint korlátlan mennyiségű sültburgonyával. Szintén javasolt megkóstolni a helyi termékekből készített Atelier du burgert.

Repülőjegyek a meccsre – már csak aranyáron

Ezek után pedig lássuk, hogyan juthatnak el a magyar szurkolók labdarúgó-válogatottunk nyolcaddöntő mérkőzésére, amelyet Európa egyik legerősebb csapata, a belga nemzeti tizenegy ellen játszunk vasárnap 21 órakor.

A legkézenfekvőbb megoldás a Wizz Air szurkolói járata,

amelyre már a meghirdetés pillanatában óriási volt az érdeklődés. E cikk írásának pillanatában – azaz június 23-án, csütörtökön este 23 órakor – a legolcsóbb repülőjegy (feladott csomag nélkül) 129.980 forint volt oda-vissza. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a gép vasárnap hajnali 3.20-kor indul Ferihegyről vissza pedig hétfőn este 18.05-kor startol Toulouse-ból.

Egy repülő száll fel a Toulouse-Blagnac repülőtérről Forrás: AFP/Pascal Pavani

Ugyanakkor az is sokat mondó adat, hogy a viszonylag drága jegyek ellenére két toulouse-i Wizz Air-járat teljesen megtelt oda-vissza, amiről most írtam, az már a harmadik. A költségekhez számoljunk még egy éjszakai szállást a francia városban, valamint azt is, hogy a hajnali 3.20-as indulás miatt a Ferihegyre történő kijutás is nehézkesebb lehet a szokásosnál.

Nem jár jobban az sem, aki a Ryanair járatait böngészi.

A belgiumi Charleroi repülőteréről vasárnap Carcassonne-be tartó gépen minden hely elkelt (Carcassonne 94 kilométerre fekszik Toulouse-tól.) A londoni Stansted repülőtérről induló gépekre oda-vissza 270 angol fontért (110.000 forintért) vannak helyek, ezek a repülők is Carcassonne-be mennek. Ehhez azonban még hozzá kell adni a Budapest-London-Budapest járatok menetdíjait, s az egy éjszakára szóló toulouse-i szállásárat is. Az EasyJet kicsit olcsóbban, 241 angol fontért, azaz 99.000 forintért árulja a London-Toulouse-London jegyeket a meccs napján történő indulással, s másnapi, londoni visszatértéssel.

A toulouse-i stadion Forrás: Sputnik/Vladimir Pesnya

A nem fapados társaságok közül a „legolcsóbb" a Air France 1059 amerikai dolláros, azaz 293 000 forintos repülőjegye. Ezzel még oda is ér az ember a meccsre, mert hiába kínálja a Lufthansa 867 dollárért (239.000 forintért) a repülőjegyét, ha a gép 22.25-kor, azaz a magyar-belga meccs második félidejének közepén száll le.

Van olcsóbb lehetőség is

Mégsem kell elkeseredni, hiszen léteznek alternatív megoldások is. A blablacar.hu oldalán június 25-én, szombaton két autós is kínál szabad üléseket Toulouse-ba. A fejenként 20 000, illetve 25 000 forintos ülésár sokkal kedvezőbb, mint akár a repülőgépes, akár a vonatos utazás. A két sofőr a meccs után természetesen visszatér Budapestre, az ár a visszaút esetén is hasonlóan alakul. Az Oszkar.com telekocsi oldalon is lehet fuvart találni Toulouse-ba, fejenként, egy útra 20-33 ezer forint között.

Még ennél is olcsóbb a Volánbusz szolgáltatása. A cég – a csoportmérkőzésekhez hasonlóan – most is indít különjáratot. A menetidő oda és vissza is 27-27 óra, a retúrjegy ára pedig 44 900 forint.

Mindezt azonban csak azoknak ajánlom, akik tényleg bírják a „gyűrődést".

Újságíró kollégám, Bernau Péter ugyanis a magyar csapat három csoportmeccsére is a Volánbusz járataival utazott, tapasztalatai pedig igen vegyesen alakultak – s akkor még finoman fogalmaztam. Beszámolója szerint ezeken a buszokon a 165 cm-nél kisebb emberek utazhatnak igazán kényelmesen.

Hivatalosan minden jegy elkelt

A Booking.com szállásfoglaló oldalon június 26-án vasárnap éjszakára a legolcsóbb kétágyas szoba 25 000 forint volt. Ami a mérkőzés belépőjegyeinek árait illeti, a Pegazus utazási iroda honlapján az első kategóriás jegyek ára 131 000, a második kategóriásé 123 000, a harmadiké 104 000,

a negyedik (legolcsóbb) kategóriásé pedig 99 000 forint.

Az UEFA hivatalos jegyértékesítő oldala szerint viszont a mérkőzésre valamennyi belépő elfogyott. A tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy a mérkőzések előtt közvetlenül, a stadionok környékén is kaphatóak még jegyek, más kérdés, hogy ezeknek az árait a tulajdonosai, azaz többnyire a jegyüzérek határozzák meg.