Aratott a halál tavaly a légi közlekedésben

2019.01.01. 07:28

Az átlagosnál valamivel rosszabb évnek számított 2018 a kereskedelmi repülés történetében, már ami a halálos balesetek áldozatainak számát illeti. A növekvő utasforgalom mellett azonban a repülés így is biztonságosnak mondható.

Tavaly ilyenkor azt írtuk, hogy soha nem volt olyan biztonságos repülni, mint 2017-ben: abban az évben világszerte 44-en vesztették életüket tíz halálos kimenetelű szerencsétlenségben. Ha ebből levesszük a teherszállító gépeket, még jobb a kép, hiszen öt balesetben 31-en haltak meg.

A 2017-es számokat tavaly nem sikerült alulmúlni. Az Aviation Safety Network adatai alapján, amelyek a legalább 14 üléses polgári repülőgépekre vonatkoznak, 2018-ban 15 halálos légi baleset történt összesen 556 áldozattal. Ha pedig csak az utasszállító gépeket vesszük, akkor 543-an vesztették életüket 12 balesetben. A kontinensek közül Ázsia vezet öt balesettel, Afrika követi néggyel, míg Európában kettő történt.

Az adatok a legalább 14 üléses polgári repülőgépekre vonatkoznak, teherszállító gépek nélkül, beleértve a terrorcselekményeket isForrás: Aviation Safety Network

A halálos áldozatok száma a legmagsabb 2014 óta, és valamivel az ötéves mozgó átlag felett van, ám azt hozzá kell tenni, hogy közben a kereskedelmi járatok száma folyamatosan emelkedik. 2008 óta az 1 millió járatra eső halálos balesetek száma stabilan 1 alá csökkent, és tavaly például már csak 0,39 volt (a 70-es években ez a szám még 5-6 körül mozgott).

Sokat tettek érte, hogy így legyen

A balesetek számának trendszerű csökkenése nem véletlen. A fejlettebb technológia következtében a repülőgépeket már számos új eszköz védi az ütközéstől, és egyre szigorúbb biztonsági ellenőrzéseken mennek keresztül. A földi irányítók is jóval fejlettebb radarrendszerekkel dolgoznak manapság.

Ha mégis megtörténik a baj, az utasok akkor is nagyobb biztonságban vannak, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Tűzállóbbá tették például a repülők utastereinek burkolatait, a kárpitot és az üléspárnákat, megerősítették a szerkezetek gyenge pontjait és az üléseket. A személyzet és a repülőtéri készenléti egységek is jobban fel vannak készülve a vészhelyzetekre, mint korábban.

A legnagyobb balesetek 2018-ban

A legtöbb áldozatot tavaly a Lion Air gépének katasztrófája követelte október 29-én Indonéziában. A 189 ember halálát okozó balesetben a pilótáknak súlyos problémáik voltak az irányítással. A Boeing 737 MAX 8 típusú gép a fővárosból, Jakartából tartott Pangkal Pinangba, ám a repülés 11. percében óránkénti 724 kilométeres sebességgel belecsapódott a Jávai-tengerbe. Bővebben itt írtunk a baleset okairól.

Kattintson a képre, és nézze meg galériánkat a tragédiáról!

Kattintson a képre a galériáért!Forrás: AFP/NurPhoto/Andrew Lotulung/NurPhoto/Andrew Lotulung

2018 második legsúlyosabb szerencsétlenségében 112-en veszítették életüket Kubában. A Cubana de Aviación légitársaság Global Airtől lízingelt Boeing 737-201 típusú gépe május 18-án Havannából indult Holguínba. A repülő a felszállás után nem sokkal zuhant le, a balesetet hárman túlélték. A vizsgálat még tart, de egyes feltételezések szerint emberi hiba okozta a katasztrófát (erről itt írtunk bővebben).

Kattintson a képre, és nézze meg galériánkat a tragédiáról!

Kattintson a képre a galériáért!Forrás: AFP/Adalberto Roque

A harmadik legtöbb áldozatot szedő szerencsétlenség Oroszországban történt február 11-én, Sztyepanovszkoje közelében. A Saratov Airlines Antonov An-148-100B típusú gépén nem sokkal a felszállás után meghibásodott a sebességmérő műszer, a repülő pedig egy hómezőbe csapódott. A 65 utas és a hatfős személyzet közül mindenki meghalt. Itt írtunk róla.

Kattintson a képre, és nézze meg galériánkat a tragédiáról!

Kattintson a képre a galériáért!Forrás: AFP

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK