A pénzük felére sem számíthatnak az Aeroviva károsultjai

Vágólapra másolva!
Több mint 800 bejelentett kárigényt már elfogadott a QBE Atlasz biztosító, azok közül, melyeket az Aeroviva utazási iroda csődjének károsultjai küldtek be. Ennél jóval többen vannak olyanok, akik valamilyen formában szeretnék visszakapni pénzüket. A károsultak ugyanakkor a befizetett pénz kevesebb, mint 50 százalékára számíthatnak.
Vágólapra másolva!

Egyelőre nem lehet pontosan tudni, hány károsultja van az Aeroviva utazási iroda csődjének. Az iroda által összeállított és a QBE Atlasz biztosítónak eljuttatott utaslista, valamint a biztosítóhoz beérkezett kárigények száma között ugyanis különbség mutatkozik - mondta az [origo]-nak Horváth Péter, a biztosító utasbiztosítási értékesítési igazgatója. A korábbi hírekkel ellentétben ez a különbség nem jelentős, de mégiscsak létezik - mondta az igazgató.

A biztosító levélben kérte az Aerovivát képviselő ügyvédi irodát, hogy pontosítsa az Aeroviva tényleges utaslistáját, mert a kifizetések csak akkor kezdődhetnek meg, ha kiderül az érintettek pontos száma. A kártérítésre ugyanis korlátozott összeg, 495 millió forint áll rendelkezésre és a pontos utaslétszám ismeretében számíthatja ki a biztosító, hogy az utasoknak mekkora kártérítést tud megfizetni.

A károsultak többsége úgynevezett utazási csomagot vásárolt. Az utazási csomag több turisztikai szolgáltatás összessége. A jelenleg érvényben lévő kormányrendelet szerint legalább két turisztikai szolgáltatás megvásárlása minősül utazási csomagnak és csak ennek megléte esetén fizet a biztosító. A károsultak többsége szállást és repülőjegyet vásárolt, nekik jár a biztosító kártérítése. Akik viszont csak egyt turisztikai szolgáltatást, például repülőjegyet vásároltak, csak polgári peres eljárásban kaphatnak jogorvoslatot.

Horváth Péter szerint 800 fölött van a bejelentett és már elfogadott kárigények száma, várhatóan ezek káreseménnyé válnak, azaz fizetni fog a biztosító. A kártérítés nem lehet teljes, de a pontos mértékét még nem tudja a biztosító. A kifizetések utasonkénti összege várhatóan az utazási irodának befizetett pénz kevesebb mint 50 százalékát teszi majd ki - mondta az igazgató.

Egy neve elhallgatását kérő károsult az [origo]-nak azt mondta, hogy afrikai utazásra fizettek be az Aerovivánál mintegy 2 millió forint értékben. Elküldték a kárbejelentést a biztosítónak, de pénzt még nem kaptak.

Az Aerovivát képviselő ügyvéd, dr. Legény Péter a kifizetéseket érintő kérdéseinkre, az ügyvédi titoktartásra hivatkozva nem kívánt reagálni és azt sem árulta el, hogy az Aeroviva tulajdonosai Magyarországon tartózkodnak-e.

Az Aeroviva az egzotikus utazások szakértőjeként volt ismert, évente több charterjáratot is működtetett trópusi nyaralóhelyekre, például Thaiföldre és Afrikába. A cég 1994-ben indította el utazási szolgáltatásait, és négy év alatt meghatározó piaci szereplővé nőtte ki magát. A társaság forgalma 2007-ben elérte a 6,7 milliárd forintot, és azóta visszaesés következett be ugyan, de még tavaly is 4,8 milliárdos bevételre tett szert. Az iroda fő profilja az egzotikus utazások szervezése volt, de foglalkozott repülőjegy-értékesítéssel, charterjáratok szervezésével, szállásfoglalással, autókölcsönzéssel, üzleti utazások szervezésével és biztosítások értékesítésével is. Az iroda tavaly decemberben jelentett csődöt.