Földönkívüli élmény várt ránk a Bakony csúcsán

bakony
Futurisztikus látvány a hatalmas gömb
Ha a Bakonyban kirándulunk, a Kőris-hegyet nem szabad kihagyni. Kalandos úton, gyönyörű, erdős vidékeken juthatunk a tetejére, odafönt pedig a panorámán kívül egy gigantikus golflabda vár ránk. Ráadásul a végén elmondhatjuk, hogy jártunk a Bakony legmagasabb pontján.

A Kőris-hegyre elég sok helyről fel lehet jutni. Van, aki a Bakonybélből, mások a Fenyőfőről induló túraútra esküsznek. Mi a borzavári kiindulópontot választottuk, mert

a térkép alapján a terep igen változatosnak ígérkezett.

A település katolikus temploma mellett, a kék jelzésen vágtunk neki a túrának, ahol egy rövid, bozótos ösvény után a Porva-Szépalmapuszta felé vezető murvás úton találtuk magunkat.

A kék jelzésen vágtunk neki a túrának, ahol hamarosan a Porva-Szépalmapuszta felé vezető murvás úton találtuk magunkat Forrás: Turista Magazin archív/Joó Annamária

A golflabda már messziről jelzi az utat

Már innen jól látszott, egyben mutatta is az utat a Kőris-hegy zöld rengetegének tetején csücsülő jókora golf- avagy focilabda, amely valójában a Vajda Péter-kilátó melletti polgári légtérellenőrző radarállomás hatalmas, fehér gömbkupolája. Szépalmapuszta egykor az Eszterházyak majorja volt, ma pedig

hotelként, ménesbirtokként és mintagazdaságként működik

pompás lovakkal, szürke marhákkal. Néhánnyal mi is szemeztünk az út menti kerítéseknél.

Szürke marhákkal szemeztünk az út menti kerítéseknél Forrás: Turista Magazin archív/Somogyvári D. György

A murvás útszakaszt erdős vidék követte, fejünk fölött összeborultak a lombok, szürke árnyékot terítve mindenre. A nyár eleji, özönszerű záporoknak köszönhetően pocsolyás dagonyák nehezítették a haladást, az aljnövényzet viszont vadul burjánzott, ami vadregényesebbé tette az utat.

Kezdetben lassan, a Kuruc-rét és

Kisszépalmapuszta után azonban egyre meredekebben emelkedett az ösvény.

Néhol megszakadt a sötét törzsű, égig érő fák sora. Megnyílt a tér, tenyérnyi tisztásokon magasra nőtt, sűrű aljnövényzet és derékig érő csalán között törtettünk. Olykor még a bozótvágó kés is elkelt volna.

Olykor sűrű aljnövényzet és derékig érő csalán között törtettünk Forrás: Turista Magazin archív/Somogyvári D. György

A csúcs előtti utolsó ötven méteren igazán neki kellett rugaszkodnunk a kaptatónak. Rendesen megdolgoztatja az izmokat ez a rövid, ám annál keményebb szakasz. Viszont ha ezt leküzdjük, ripsz-ropsz fent is vagyunk a Kőris-hegy tetején, amely

709 méteres tengerszint feletti magasságával a Bakony legmagasabb pontja.

A Bakony csúcsán sci-fibe csöppentünk

Itt áll az 1920-ban épített, majd 1962-ben és 2002-ben felújított, faszerkezetes Vajda Péter-kilátó, amelynek harmadik szintjéről az internet egyes forrásai szerint csodás panoráma nyílik a Bakonyaljára, a Pannonhalmi-dombság apró falvaira, a Kab-hegyre, ráadásul a Balatonig, a Somlóig és a pannonhalmi bencés apátságig is ellátni.

A bakonyi erdők a Kőris-hegy csúcsáról Forrás: Turista Magazin archív/Joó Annamária

Nekünk ebből – a felnövekvő fák és a kilátó mellett magasodó radarállomás gigantikus, fehér gömbkupolája miatt – csupán a környékbeli csúcsok jutottak, azoknak is csak egy kis része, mivel a szigorúan őrzött radarállomás környékén még egy vasrács is belezavar a kilátásba.

A radarállomást körülvevő vasrács is belezavar a kilátásba Forrás: Turista Magazin archív

Nem véletlen ez a fokozott védelem, hiszen az 1976-ban épült objektum egyike azoknak a magyarországi nagy hatótávolságú radaroknak, amelyek a polgári légi járművek helyzetének meghatározásáért, a magyar légtér irányításáért, ellenőrzéséért és biztonságáért felelnek.

Futurisztikus látvány a hatalmas gömb Forrás: Turista Magazin archív

A hegy nevét állítólag az itt lévő kőriserdőről kapta. Megéri a csúcson elidőzni. Egyik oldalról a környék hullámzó, zöld erdőségei,

másik oldalon a radarállomás futurisztikus építménye

egy hatalmas golflabdával a tetején, amely így együtt ad némi földönkívülis, sci-fis hangulatot a hegycsúcsnak.

Bakonyi lankák a kora nyárban Forrás: Turista Magazin archív

A Borzavárról induló, 15 kilométeres körtúra két meredek hegymeneti kaptató kivételével nem igazán megerőltető, a közel 400 méternyi szintemelkedés sem leküzdhetetlen, átlagos edzettséggel kellemesen teljesíthető.