Már megint Donovaly? Inkább Chopok!

Mostantól érdemes lesz rászánni a plusz utat odáig, mert az idei síszezon kezdetére hatalmas fejlesztéseket fejeztek be. Az új felvonóknak köszönhetően az északi oldalról akár 120 kilométeres szélben is még fel lehet jutni a csúcsra, és összesen 44 kilométernyi pálya várja a síelőket Chopokon.

A Szlovákiát választó magyar síelők többsége ma is Donovalyt veszi célba. Ez a legközelebbi síközpont, ahol már nem unatkozik az ember két óra után, a 11 kilométernyi pálya már 1-2 napig is élvezhető. A határtól kevesebb mint 2 óra alatt elérhető, főleg kezdőknek való pályák vannak, és szívesen látják a magyarokat. Idén azonban minden eddiginél érdemesebb rászánni a plusz fél-egyóra utazást arra, hogy elérjük az Alacsony-Tátrát, a Chopokon ugyanis hatalmas fejlesztéseket hajtottak végre az idei szezonnyitásra.

A Jasná sítérképen eddig egyetlen kabinos felvonó szerepelt, a mostani szezonkezdetre azonban két új modern kabinos mellett egy siklóvasút is megkezdte működését. Ezek közül kettő az északi oldalon, ahonnan a síelők többsége érkezik.

Forrás: Jasna.sk
Kattintson a képre a nagyobb méretű térképért!

A fejlesztés eredményeként mind a déli, mind az északi oldalról kabinos felvonó visz fel a csúcsállomásra, igen könnyen átsíelhetővé válik a két oldal. Eddig gyakori volt, hogy a nagy szél miatt leálltak a csúcsközeli liftek, kockázatossá téve az átsíelést, illetve a visszatérést a kiindulópontra.

A síközpont vezetői láthatóan a vadonatúj funitelre a lebüszkébbek. Ennek a felvonótípusnak jellegzetessége, hogy a kabinok a megszokott egy drót helyett kettőhöz vannak rögzítve, ami rendkívül szélbiztossá teszi őket.

Forrás: Jasna.sk/Juraj Mesko
A szélbiztos funitel

A Chopok kifejezetten szeles terep, egy mezei felvonó 70-80 kilométer/órás szélnél már leáll, a funitel azonban 120-as lökésekig közlekedni tud majd. A múlt hétvégén nagy 1 eurós akció keretében lehetett kipróbálni a síterep új büszkeségét, megvolt a hivatalos átadási procedúra is, végre hó is esett, most már jöhetnek síelők. Az új funitelnek 22 kabinja lesz, ezek egyszerre 24 síelőt tudnak szállítani.

A funitelhez történő eljutást könnyíti meg a Twinliner névre keresztelt siklószerűség. Ez a Biela Pútból induló négyes lift felső végétől indul a funitel alsó állomásáig. Egyetlen 50 fős kabin mozog 360 méteren 124 méter szintet leküzdve, de így is 324 fős óránkénti kapacitást ígérnek.

A déli oldalról is vadonatúj kabinos felvonó visz a Chopok 2024 méteres csúcsa alatt 20 méterrel fekvő felső állomásig. Ezek 15 fős gondolákból állnak, és 90 kilométer/órás széllökésig tudnak közlekedni. Ez tehát azt jelenti, hogy az északi oldalról 120 kilométeres szélben is még fel lehet jutni a csúcsra, a két oldal közti átsíelés pedig a 90-es határig lehetséges.

Forrás: AFP/Joe Klamar
Napfürdő a chopoki sípályán

Az új felvonók próbaüzeme lezajlott, a 2012/13-as szezonban közlekedni fognak, azonban a teljes projekt még nincs kész. A kiszolgáló létesítményeik még hiányoznak, az alsó és a felső állomásokon még semmi nincs, épp csak be és kiszállni lehet. Jövőre már várhatóan elkészülnek az éttermek, kilátóteraszok is.

Idéntől az északi oldalon 30, a délin 14 kilométernyi pálya várja a látogatókat, az új felvonók jóvoltából szabadon váltogathatják a síelők a két oldalt. Persze a kezdők jobb, ha maradnak északon, a déli lejtőkön szinte csak piros és fekete pályák vannak, ezek jó része is buckás, kezeletlen.

December 21-ig a napi síbérlet 26 euróba kerül, a dél után érkezők 21, a fél kettőkor kezdők 18 eurót fizetnek. A főszezonra 33 euróra nő majd az ár. Természetesen csak az északi és a déli oldalra is kapható külön bérlet.