Világszerte drágulnak a repülőjegyek

Vágólapra másolva!
Október elsejétől minden repülőjegy felszállásonként egy dollár hatvan centtel drágább lesz - értesítette a repülőjegyértékesítő irodákat a napokban a Malév. A KLM hétfő óta öt dollárral adja jegyeit drágábban. A repülőtársaságokhoz hasonlóan a repülőjegy-értékesítő magyar cégek is elbocsátásokra készülnek, egyesek válságtervet készítenek - mondta a Magyar Hírlapnak Jászay György, az IRIME, a Repülőjegy-értékesítő Irodák Magyarországi Egyesületének (IRIME) elnöke.
Vágólapra másolva!

Az Amerika elleni terrortámadás miatt nemcsak az utazási, de a repülőjegy-értékesítési piacon is rendkívül súlyos állapot alakulhat ki - válaszolta a Magyar Hírlap kérdésére Jászay György, az IRIME elnöke. A jegyárak drágulása és az utasok útjainak lemondása ugyanis válságos helyzetbe hozhatja az utazási cégeket. (A repülőjegy-értékesítés évente ötvenmilliárd forintos piacot jelent - s ehhez jön még néhány tízmilliárd forint, a légitársaságok közvetlen jegyeladásából.)

A jegyárak drágulása Jászay szerint a speciális légi biztosítások áremelkedése miatt következik be. A hírek szerint egyes biztosítók minimum 300, maximum 1200 százalékkal is emelhetik biztosítási díjaikat.

A támadást követő napokban azt még egyetlen utazási iroda sem gondolta, hogy egy hét múlva a felére, a következő héten pedig a korábbi forgalom negyedére esik vissza a repülőjegy-értékesítés - tette hozzá a szakember. Az emberekben felerősödött a repüléssel szembeni félelem. Sokan még az október végi utakat is lemondják. Az utazási szakmában ilyet az Öböl-háború idején lehetett tapasztalni - állítja Jászay.

Csípő László, az amerikai specialistaként ismert Mercator Travel tulajdonos igazgatója arról számolt be, hogy cégük visszaadta az utasoknak mind a repülőjegyek, mind pedig a különböző foglalások árát - mintegy ötvenmillió forintot. A Mercatornak az a szerencséje, érvelt az igazgató, hogy a cégnél újra vannak utazni vágyók, igaz nem Amerika, hanem Mexikó, Hawaii vagy a Bahamák az úti cél. A repülőjegy-értékesítőket azonban nemcsak az utaslemondások, de a fizetési határidők is kínos helyzetbe hozták. Azoknak a jegyértékesítő cégeknek, amelyek például IATA engedéllyel rendelkeznek, rendre szigorú fizetési feltételeknek kell eleget tenniük. Az augusztusban kiállított repülőjegyek után például szeptember 15-éig kellett fizetni az úgynevezett BSP fizetési központi rendszernek, mondta a lapnak Csípő László. A terrortámadás szeptember 11-én voltÉ

A rendszer szerint egyébként amennyiben lejárt a fizetési határidő, de a cég nem tudta kifizetni a jegyek árát, elvileg kaphat 24 óra haladékot, s ha mondjuk ez alatt az idő alatt kifizeti a tartozás felét, még kaphat hat hónapot a maradék törlesztésre. A helyzeten azonban ez a haladék nem sokat segít, mondta el Jászay a Magyaer Hírlapnak, hiszen a speciális apparátust fenn kell tartani, vagyis a cégek költségei nem csökkennek.

Már vannak arról is hírek, hogy néhol elbocsátásokra készülnek, s vannak irodák, ahol úgy gondolják, még ebben a nehéz helyzetben is három-négy hónapig talpon maradhatnak. Egyesek válságtervet készítenek, s keresik a több lábon állás lehetőségét, sorolta az IRIME elnöke.

Karcsúsítanak a nemzetközi légitársaságok

A légitársaságok egymás után jelentik be áremelési és létszám-leépítési szándékukat. A KLM közvetlenül az Egyesült Államok elleni terrortámadások után bejelentette, hogy repülési kapacitását átlagosan 5 százalékkal csökkenti. Az USA-ba irányuló járatoknál 15 százalékos lesz a mérséklés. Kevesebb járatot közlekedtett New Yorkba és Los Angelesbe, és megszünteti atlantai járatát. A Swissair 25 százalékkal építi le hosszú járatú légiflottáját, emellett 3 ezer alkalmazottat elbocsát. A Tarom, a román légitársaság 25 százalékos utasforgalom-csökkenésről beszél, de a tengerentúli és az arab országokba irányuló járataikon fele annyian utaznak, mint korábban. A cég a 20 százalékkal megnövekedett költségek miatt a jegyárak emelését helyezte kilátásba. Az Európai Bizottság sem nézi tétlenül a nehéz helyzetbe került repülési cégek vergődését. Bejelentették, az uniós gazdasági és pénzügyminiszterek a hét végén megállapodtak, hogy a tagországok hitelgaranciákkal támogathatják a biztosítási díjak óriási mértékű emelkedésével szembekerülő légitársaságokat. Ennek feltételeként azonban kikötötték, hogy az intézkedések kizárólag egyhónapos átmeneti időszakra szólhatnak, és kizárólag a terrorizmussal vagy pedig háborús helyzettel kapcsolatos kockázatokra terjedhetnek ki.

Iván Gizella

(Magyar Hírlap)