Az autólízing stagnál, az ingatlanlízing terjed

Vágólapra másolva!
A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai az első háromnegyedévben 816,916 milliárd forint értékű eszköz beszerzését finanszírozták, ami 6,7 százalékkal haladja meg a tavalyi év azonos időszakában finanszírozott értéket. Az idén fordult elő első ízben, hogy a növekedés mértéke csupán egyszámjegyű lett.
Vágólapra másolva!

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai az első háromnegyedévben 816,916 milliárd forint értékű eszköz beszerzését finanszírozták, ami a tavalyi egész évi 1.069,92 milliárd forintos eszközérték 76,4 százalékának felel meg, s 6,7 százalékkal haladja meg a tavalyi első kilenc havit - jelentette be a szervezet szerdán,Budapesten, sajtótájékoztatón. Az idén fordult elő első ízben, hogy a növekedés mértéke csupán egyszámjegyű lett.

Antall Pál, a lízingszövetség elnökének értékelése szerint az eszközértéket tekintve a lízingszakma tartani tudta tavalyi teljesítményszintjét, az autópiaci stagnálást ugyanis a gépfinanszírozás területén próbálták ellensúlyozni a cégek. Úgy vélte, a tulajdonosok által elvárt növekedést teljesíteni tudják annak ellenére, hogy fő piacuk stagnál.

A kockázatok növekedését jelzi, hogy a finanszírozott összeg az eszközértéknél jóval nagyobb ütemben, 10,4 százalékkal - a tavalyi első kilenc havi 554,387 milliárdról 612,301 milliárd forintra - emelkedett - hangsúlyozta ugyanakkor az elnök.

A portfolió minőségéről a lízingszövetségnek nem állnak rendelkezésre átfogó adatai. A helyzet illusztrálására Antall Pál elmondta: az általa vezetett, a finanszírozott összeg alapján 5,6 százalékos piaci részesedésű Raiffeisen Lízing Rt. az idén 1 500 darab autót vett vissza az ügyfelektől. A lízingcégek számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy a visszavett autókat minél gyorsabban, optimális áron el tudják adni - mondta az elnök. A gépjárművek (személygépkocsik és haszongépjárművek) részaránya ugyan csökkent - 87-ről 84 százalékra -, de továbbra is meghatározóak maradtak. Ezen belül a haszongépjárművek részaránya minimálisan - 12-ről 13 százalékra - emelkedett, miközben a személygépkocsiké 75-ről 71 százalékra süllyedt.

A finanszírozott személygépkocsik eszközértéke mintegy 2 milliárd forinttal, 578,85 milliárd forintra nőtt, vagyis gyakorlatilag a tavalyi szinten maradt. Az utóbbi öt évben másodszor fordult elő, hogy az ágazat növekedése elmaradt az összes eszközérték átlagos növekedésétől. A lízingszövetség most először adatokat tett közzé az autófinanszírozás megoszlásáról is. Eszerint az idei első kilenc hónapban megfinanszírozott összesen 216.169 darab személygépjármű 41 százaléka új, 55 százaléka használt gépkocsi, 4 százaléka pedig flottafinanszírozás volt.

A gépek és berendezések lízingbe adása és finanszírozása az idén ugrásszerűen, több mint 60 százalékkal megemelkedett, forgalmuk abszolút értékben 52,4 milliárdról 84,3 milliárd forintra bővült. Az elektronikai termékek lízingfinanszírozása a tavalyi 11,1 milliárd forintról 7,9 milliárd forintra mérséklődött, részaránya érdemben nem változott. Az ingatlanok lízingjének eszközértéke 18,5 milliárdról 34,6 milliárd forintra emelkedett és részesedésük megduplázódott, de még így is csupán 4 százalékot tesz ki. Antall Pál szerint jövőre az ingatlanlízing területén még nagyobb növekedésről tudnak majd beszámolni.

A finanszírozott összeg alapján a toplistát 17,4 százalékos részesedéssel (106,5 milliárd forint) továbbra is a CIB Leasing Rt. vezeti, őt követi a Lombard Pénzügyi és Lízing Rt. 11,4 százalékkal (70 milliárd forint), a Budapest Lízing csoport 10 százalékkal (61,3 milliárd forint), az Erste Leasing cégcsoport 8,3 százalékkal (51 milliárd forint), majd a K and H Lízingcsoport 8 százalékkal (48,7 milliárd forint).