Tovább drágulnak a gumiabroncsok

Vágólapra másolva!
A nyersanyagok drágulására hivatkozva a gumiabroncsgyárak világszerte emelik áraikat. A nyersgumi ára többéves csúcsokat dönt.
Vágólapra másolva!

A téli gumik árait szeptembertől emeli a Nokian Renkaat, a téli gumik egyik vezető gyártója. Az emelés oka, hogy a nyersanyagok az idén, várhatóan 12,5 százalékkal drágulnak, nem a korábban jósolt 11 százalékkal. Az áremelés ennél valószínűleg kisebb lesz, mert az alapanyagok drágulását mind nehezebb érvényesíteni a termelői árakban. A cég a maga részéről 35,1 millió eurós üzemi eredményt jelentett kedden, a második negyedévről, 11 százalékkal többet az egy évvel azelőttinél, messze meghaladva az elemzők átlagosan 20 százalékos előrejelzését. Forgalma 20 százalékkal, 200 millió euróra gyarapodott.

Korábban más nagy abroncsgyártók is jelezték, hogy romlottak eredményeik az év eddig eltelt időszakában, és az év végéig már nem is várnak javulást. Az ok a nyersgumi ára, amely öt év alatt 300 százalékot meghaladó mértékben nőtt, mivel a főbb termelők, Thaiföld, Indonézia és Malajzia nem tudnak lépést tartani, az elsősorban Kínában és Indiában megugrott kereslettel. A profitnövekedés azért is lassul, mert csökkennek az autógyárak eladásai, és egyre élesebb az árverseny.

Korábban a francia Michelin azt jelentette, hogy az első félévi adózott eredménye, 276,9 millió euró, 28,2 százalékkal elmaradt a tavalyi első félévitől, a 7,1 százalékkal 8,023 milliárd euróra növekedett bevételből. A cégnek a két és fél éve folyamatosan emelkedő alapanyagárak 21 százalékkal, 352 millió euróval kerültek többe a tavalyi első félévinél, és mivel ezt az áremelésekkel nem tudták teljesen kiegyenlíteni, a költségnövekedés a profit rovására ment. A Michelin közelebbről nem részletezett, újabb áremeléseket ígért a második félévre, a már várhatóan 28 százalékkal növekvő nyersanyagköltségre hivatkozva.

A világ legnagyobb gumiabroncs-csoportja, a német Continental adózott eredménye a második negyedben, 205 millió euró, 18 százalékkal maradt el a tavalyi második negyedévi 245 millió eurótól, miközben a bevétel 1,8 százalékkal 3,62 milliárd euróra nőtt az egy évvel korábbi 3,55 milliárdhoz képest. A Continental tavaly még 29,8 százalékkal növelte adózott eredményét, 929,6 millió euróra a 2004-es 716,2 millióról, a forgalom 9,8 százalékkal 13 837 milliárd euróra gyarapodott 12 597 milliárdról.

A japán Bridgestone - melynek 16,5 százaléka van a finn Nokian Renkaatban - is arra számít, hogy idén az adózott eredménye a tavalyihoz képest 35 százalékkal csökken, és profitfigyelmeztetést adott ki a Sumitomo Rubber is. A Goodyear Tire and Rubber Co azt jelezte, hogy észak-amerikai egységénél az idén a tavalyinál kisebb lesz az üzemi eredmény.