A képzés, az internet és a kommunikáció megváltoztatja az ügyvédtársadalmat

Vágólapra másolva!
A Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke, Réti László szerint az internet, az e-okiratok alkalmazása, az egyetemeken tömegesen végzett fiatalok kiáramlása, az erősödő kommunikációs kényszer jelentős változásokat hozott az ügyvédtársadalom helyzetében.
Vágólapra másolva!

A létszámukban kötött pályák (bíró, ügyész, közjegyző) a legtehetségesebb fiatal jogászok közül válogathatnak. Immár nincs ez másképp a hazai ügyvédi irodák esetében sem.

A kérdésnek azért van jelentősége, mert az elmúlt években számtalan cikk jelent meg arról, hogy túlságosan sok fiatal jogászt képeznek az ország egyetemein, és a kötött létszámú jogi pályákra tekintettel nincs más választásuk: ügyvédként próbálják tehetségüket érvényesíteni.

Dr. Réti László, a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke megkeresésünkre elmondta: a fővárosi ügyvédségnek alapvető érdeke, hogy magas színvonalon szolgálják az ügyfeleket. Tény, az utánpótlás tekintetében megnyugtató a helyzet a munkaadó irodák szempontjából.

Kitűnően képzett fiatalok

A túlképzés foglalkoztatáspolitikai és minőségbiztosítási, valamint szociális szempontból egyaránt sok gondot okoz. Még úgy is, hogy az évekkel ezelőtti 2500 ügyvédjelölt helyett jelenleg "csak" 1400 ügyvédjelölt van a fővárosban.

Tény azonban, hogy az ügyvédi irodáknál munkaerő kínálatként jelentek meg a felkészült, nyelveket beszélő, kiváló minősítésekkel rendelkező fiatal jogászok és ez pozitív jelenség.

Az elnök szerint bár bizarr, de munkáltatók számára szintén előnyös, hogy a nagy kínálat folytán az ügyvédjelöltek foglalkoztatása sok ügyvéd számára olcsóbb, mintha például jogi asszisztenseké. Ha nem így lenne, sok ügyvéd nem is lenne képes jelöltet foglalkoztatni.

Ennek is vannak árnyoldalai: biztos, hogy nem jó dolog, az, ha a szakvizsga "reményét veszik meg" az ügyvédjelöltek, és majdani jövőjüket finanszírozzák meg olcsó munkájukkal.

Akár jól, akár kevésbé jól fizetik a jelölteket, a bojtárkodásnak a képzésről kell szólnia. Az a lényeg, hogy a pályakezdőknek meg kell tanulniuk az alapokat, a szakmát.

Az internet hatása

Dr. Réti László szerint az ügyfél oldalon az egyik legnagyobb változást az internet jelenti, amelyet az ügyfelek már elsődleges információszerzésre használnak.

Egyre kevesebben jelentkeznek alapkérdésekkel az ügyvédeknél, "azt már megnézték", és kész kérdéseik vannak. A kérdésekre adott válaszoknak tehát egyre komolyabb hozzáadott értéket kell hordozniuk.

A cégek is először saját jogászaikat, rosszabb esetben az adminisztrációs munkaerőt kérik arra, hogy a jogi "alapanyagot" gereblyézzék össze az interneten. Az ügyvédtől úgy remélnek olcsóbb szolgáltatást, hogy "félkész" anyagot visznek hozzá áttekintésre. Ez a kontárkodás legtöbbször dupla munkát és sokszoros ráfordítást eredményez mindkét oldalon.

Az internetes jogi szolgáltatások sokszor tartalmaznak tisztességtelen verseny-elemeket. Az internetes kontárok pontosan a jogbiztonsági elemeket spórolják ki szolgáltatásaikból.

Nem végeznek ügyfél-azonosítást, székhely-ellenőrzést, nem archiválnak, nem kutatnak az ügyfeleknek a valós érdekeik szerinti megoldásokat, hanem az azonnali pénzt hozó megoldásokat kínálják.

A kontár az ügyfél bőrére spórol

Tisztességtelen, sokszor keresztfinanszírozással, árukapcsolással lenyomott áron. Az ügyvéd korlátlanul felel, ezért felelősségbiztosítást is fenntart, a kft. nem. A cégalapításnál nem a gombnyomás kerül pénzbe, hanem az ügyvéd által adott jogbiztonságnak van az ügyfél számára valódi értéke.

A kontár az ügyfél bőrére spórol. Így havonta 200-300 ezer forintos versenyelőnybe kerül, miközben a megbízható jogi szolgáltatás helyett az ügyvédi kar páriáit korrumpálja.

A Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke kiemelte: az elektronikus, hamisíthatatlan, azonnal visszakereshető okiratokkal éppen a jogbiztonságot sikerült erősíteni - ám ez csupán a szabályosan, minden szakmai és etikai előírást betartó ügyvédek esetében érvényes.

Megnövekedett a kommunikáció szerepe

A gazdasági, társadalmi változások, a versenyhelyzet erősödése folytán előtérbe került az ügyvédi kommunikáció szerepe. Megfigyelhető, az irodák egyre nyitottabbak ebben a kérdésben, és igyekeznek magukat megkülönböztetni.

Az ügyvédi kommunikáció előtérbe való kerülése egy folyamat része, amely már évekkel ezelőtt elkezdődött. Az átmenet korának vannak sajnálatos, de remélhetőleg átmeneti negatív jelenségei, ami nemcsak a közvéleményt, hanem az ügyvédi kart is irritálja.

Ezt a problémát a fegyelmikkel csak követni lehet, a megoldás útja nem ez. A kamara célja az, hogy oktatással, iránymutatással segítse a kar tagjait a tévutak elkerülésében.