Külföldön terjeszkednek a magyar multik

Vágólapra másolva!
Döntően a hazai piac kis mérete miatt tartják szükségesnek a külföldi terjeszkedést a magyar vállalatok - hangzott el a Develor Tanácsadó Zrt. által szervezett Magyar Multik Konferencián. Az előadók egyetértettek abban, hogy nem a gazdasági környezet és a bürokrácia, hanem a humánerőforrás jelenti a legnagyobb kockázatot a külföldi tevékenységet illetően.
Vágólapra másolva!

Jelenleg Románia és Bulgária kínálja a legkedvezőbb terepet a régióban a terjeszkedő hazai cégek számára - mondta el Pozvai Zsolt, a Develor vezérigazgatója. Véleménye szerint főként a termelő-vállalati, a pénzügyi szektornak, az idegenforgalomnak és az üzleti szolgáltatásoknak van a legnagyobb fejlődési potenciálja az említett országokban. Az elmúlt két évben évente 1,8 milliárd euró működő tőkét fektettek be külföldön a hazai vállalatok. A legnépszerűbb célpont Szlovákia, Horvátország és Románia volt - írja a Világgazdaság. A befektetéseket döntően a pénzügyi, kőolaj-feldolgozó, kereskedelmi és ingatlanszektorban hajtották végre. A legnagyobb befektető a Mol, az OTP, a Magyar Telekom, a Danubius Hotels és a TriGránit volt - jelentette ki Egyed Géza, a gazdasági tárca szakállamtitkára.

Az OTP a részvényesi érték maximalizálása érdekében hajtott végre akvizíciókat az elmúlt években. Fő szempont, hogy a régi és az új célországoknak alacsony legyen az egy főre jutó GDP-jük, de ezt és a reálgazdaságot illetően nagy legyen a növekedési potenciáljuk - mondta el Wolf László vezérigazgató-helyettes. E feltételeknek korábban Szlovákia és Bulgária, jelenleg pedig Szerbia és Oroszország tett eleget.

Kassai Ákos, a Mol Nyrt. stratégiai igazgatója szerint a külföldi terjeszkedés segítségével lehetett kivédeni az olajtársaság felvásárlását, miután az elérte a belföldön realizálható növekedési lehetőségek felső határát. Megítélése szerint reális veszély, hogy a külföldi akvizíciók következtében megoszlik a menedzsment figyelme a hazai és a külföldi tevékenység között. Potenciális befektetési helyszínként említette a régión kívül Orosz-, Török- és Görögországot is.

Kürti Sándor, a Kürt Zrt. elnöke szerint a célként kitűzött folyamatos növekedést csak a hazai piacon nem lehet megvalósítani. A cég a legfizetőképesebb vevőket keresve talált partnereket Németországban, és a szakmai ismertség következtében Dubaiból is megbízást kaptak.