A bizalmatlanságnak ára van

Vágólapra másolva!
A magyar online kiskereskedelmi piac forgalma 45 milliárd forint lehet idén, ami tízszer több a 2002-es adatnál. A netes forgalom azonban így sem éri el a teljes kiskeresekedelmi forgalom 1 százalékát. A növekedést hátráltató tényezők között a magyarok bizalmatlanságát lehet kiemelni.
Vágólapra másolva!

A világháló napjainkra elérte azt a fejlettségi szintet, amelyen megbízhatóan és költséghatékonyan képes nemcsak alternatívát, hanem pluszszolgáltatásokat is biztosítani a gazdaság szereplőinek. Bár az online vásárlás forgalma bővül, a kiskereskedelemben elfoglalt részesedése mégis egyelőre szinte elhanyagolhatóan alacsony a hagyományos boltokhoz képest. Pedig a magyar netezők 53 százaléka már használta vásárlásra a világhálót, és több mint 800 ezren rendszeresen vásárolnak a neten - áll az NRC internet- és online piackutató cég felmérésében. Az online fizetést kipróbálók aránya 2006 végén 12 százalék volt a hetente internetezők körében.

Az interneten nyitott bolt tulajdonképpen a web előnyeit nyújtja: költséget és időt takarít meg, így nagyobb hatékonyságot biztosít a cégeknek. Az is biztos, hogy a jövőben az internet által elérhető potenciális vásárlók száma csak bővülhet. A rendszer természetéből fakadóan a világhálón eladásra kínált termékek mind nagyobb eséllyel találnak vevőre azzal szemben, mint ha azokat egy hagyományos bolt polcaira pakolnák. A webbolt oldalalaira - szemben a hagyományos üzletek fizikai korlátaival - korlátlan számú terméket lehet feltölteni. A potenciális vevők egyszerűen, online termékkatalógus segítségével tájékozódhatnak, a kiszemelt terméket virtuális bevásárlókosarukban gyűjtik, majd gombnyomásra rendelik meg.

A magyar piac sajátságai

A magyar online kiskereskedelmi piac az ezredforduló utáni években kapott lendületet, a 2002-ben még csak 4 milliárd forintos piac a becslések szerint idén eléri a 45 milliárd forintos nagyságrandet. Magyarországon körülbelül 1400 darab e-bolt működik legálisan, a forgalom 4/5-ét azonban a 20 legnagyobb szereplő generálja - olvasható a GKI e-Net Internetkutató és Tanácsadó Kft. szakmai anyagában. A webes boltokban leginkább élelmiszert, könyvet, iroda- és tanszereket, számítástechnikai és telekommunikációs eszközöket, valamint ruházati cikkeket lehet vásárolni. Az online kiskereskedelmi forgalom aránya a teljes magyar kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva mindössze 0,8-0,9 százalék, míg az EU 15 régebbi tagállamában ez az arány 1,7-1,9 százalék. Magyarországon a növekedés üteme 2006-ban úgy 50 százalék volt. A vásárlások alkalmankénti értéke internetes áruházak esetében évek óta növekszik (25-30 ezer forint tranzakciónként).

A növekedést hátráltató tényezők között első sorban az elektronikus fizetési hajlandóság hiányát kell kiemelni. Ezenkívül az emberek ragaszkodnak a kézzel fogható termékek érintéséhez is; továbbá a digitalizálható termékek esetében (film, zene) a sávszélesség hiánya is visszatartó tényező. Az internetpenetráció (elterjedtség) viszonylag alacsony szintje érdekes módon önmagában nem magyarázza a tranzakciók számának csekélységét; annál inkább az idősebb korosztályok járatlansága és kis tanulási hajlandósága.

Tájékozottság segíthetne a bizalmatlanságon

A magyarországi e-kerekedelemnek a hagyományos kiskereskedelmi formákkal szembeni alacsony részesedése elsősorban az emberek bizalmatlanságára és az ezen a piacon való járatlanságára vezethető vissza - mondta el az [origo]-nak Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK) alelnöke, a NetPiac ügyvezetője. A mai e-boltok már elég információt adnak ahhoz, hogy az ember alapos döntést hozhasson, ám az internetre jellemző információbőség sokszor elriasztja a potenciális vevőt. A szakértő szerint ezért óriási szükség lenne az internet használatának sokkal gyakorlatibb szemléletű oktatására, amin belül persze az online vásárlásról is lehetne mit tanítani.

A netes bolt költséghatékonyságát általában három tényezőre szokták visszavezetni, azonban mindhárom csak bizonyos feltételekkel teljesül - mondja Kis Ervin Egon. Tény, hogy az online piacon nem kell felépíteni egy valódi áruházat, ám egyúttal nagyobb szerepet kell szánnunk a saját ötletnek, a kreativitásnak. A raktározás pedig csak addig szükségtelen, amíg a konkurencia el nem kezdi, hiszen ezután már nekünk is nagyobb készletekre lesz szükségünk - ha versenyben akarunk maradni. A harmadik érv a piac korlátlanságára vonatkozik, amit azonban földrajzi értelemben több minden gátol: nyelvtudás, jogi akadályok, a futárszolgálat költségei.

Az interneten nyitott boltnak kötelező áfás számlát adnia, ezért, ha olyan kérdés érkezik a vevőhöz, hogy igényli-e az áfás számlát, akkor ott "valami nincs rendben" - mondja a szakember. Hasonlóan jól tájékozódhatunk az üzlet tisztaságáról a honlapon feltüntetett adatok alapján; az elérhetőségek, a cég egyéb adatai igazolhatják a jogszerűséget. Összességében az interneten nem nehezebb csalni, de lebukni az átláthatóság miatt mindenképpen könnyebb - állítja Kis Ervin Egon. Persze ebben is sokat segít a lehető legteljesebb tájékozódás, tájékoztatás.