Vágólapra másolva!
Közép- És Kelet-Európa újautó-piaca 31,8 százalékos csökkenést mutatott az idei első negyedévben - derül ki a Jato Dynamics jelentéséből.  Magyarországon 43,5 százalékkal csökkent a regisztrált új autók száma, a legrosszabbul Lettország járt.
Vágólapra másolva!

A Jato Dynamics legfrissebb jelentése szerint a Közép- és Kelet-európai újautó-piac 31,8 százalékot (100 526 darabot) esett vissza az idei év első három hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest. A világszerte kialakult autóipari krízis igen komolyan érintette a régiót, ahol egyes piacokon az eladások visszaesésének mértéke elérte a 74 százalékot a tavalyi év számaihoz képest.

Magyarországon 43,5 százalék szézalékos volt a mínusz, ami több mint 10 százalékponttal nagyobb a térség egészének visszaesésénél. A magyarnál nagyobb csökkentést csak Romániában (-55,99 százalék), Észtországban (-63,63 százalék), Litvániában (-71,80 százalék) és Lettországban (-74,71 százalék) jegyeztek fel.

A régió országai egytől egyig áldozátául estek a gazdasági hanyatlás következtében kialakult keresletcsökkenésnek. Lengyelország magasan a régió legerősebb piacának bizonyult az év első három hónapjában 76 040 darabos újautó-eladással (-9,2 százalék). A lengyeleket egy kisebb szakadék után a csehek követik 36 820-as darabszámmal (-13,9 százalék).

A top ötben még Románia, Magyarország és Szlovénia (-22,1 százalék) kaptak helyet. A legnagyobb mértékű csökkenést százalékosan a lettek szenvedték el, ahol a piac 74,7 százalékkal esett vissza a tavalyi év azonos időszakához képest. A volumen visszaesés darabszámokban mérve pedig Romániában volt a legerőteljesebb, ahol 37 747 darabbal fogyott kevesebb autó, mint az előző év első három hónapjában.

A márkák versenyében az év első 3 hónapjában a Skoda lett a régió listavezetője, 25 012 eladott autóval. Ez a szám 34,5 százalékkal marad el a Skoda tavalyi év azonos időszakának eredményeitől. A Volkswagen a második (-29,9 százalék), utána következik a Ford (-23,9 százalék), az Opel (-37,4 százalék), a Renault (-30,2 százalék). Egyedül a Hyundainak sikerült a top 10-ből a volumen növelése, a cégnél ugyanis 43 darabbal (+0,4 százalékkal) több autó kelt el eddig az idén, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Az év első három hónapjában a Skoda Octavia bizonyult a régió legkedveltebb modelljének 11 900 darabos eladással, ami 26,5 százalékkal maradt el a modell tavalyi első negyedéves eredményeitől. A második helyet a Skoda Fabia szerezte meg (-45,8 százalék), őt követi az Opel Astra (-31,4 százalék), a Dacia Logan (-69,5 százalék) és a Ford Focus (-34,5 százalék). A top tizes modell lista egy szereplőjének sem sikerült volumenét megnövelni a tavalyi év azonos időszakához képest.