Gyorsvasút a magyar határtól az Adriáig

Vágólapra másolva!
Öt év múlva készülhet el a személy- és teherforgalmat egyaránt jelentősen meggyorsító új horvátországi vasúti pálya. Gyékényestől Rijekáig két óra alatt lehet majd eljutni.
Vágólapra másolva!

Megkezdődött Horvátország legnagyobb vasúti beruházásának előkészítése, amelynek eredményeként öt éven belül két párhuzamos, részben új sínpáron, óránként 200 kilométeres sebességgel száguldhatnak majd a vonatok a magyar határtól Fiuméig (Rijekáig).

Nemcsak gyorsabb lesz a közlekedés, de a távolság is lerövidül a horvát Tengeri, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium tervei alapján az európai V/b közlekedési folyóson - olvasható a tárca honlapján.

A még 1873-ban átadott, a Gyékényes-Botovo határátkelőtől a tengeri kikötőig tartó vasútvonal hossza 330 kilométer, ezen az utasok 5 óra alatt juthatnak el az Adriáig, átlagosan 65 kilométeres sebességgel. A teherszállítmányoknak ugyanakkor már átlagosan 10 órára van szüksége ezen a szakaszon, vagyis óránként alig 30 kilométeres sebességgel juthatnak el az áruk az adriai kikötőig.

Az összesen 8 milliárd kuna (mintegy 290 milliárd forint) költségvetésű építkezés során a Gyékényes-Botovo vasúti átkelőtől Károlyvárosig (Karlovac) tartó 148 kilométeres szakaszt felújítják, és kiépítenek egy párhuzamos sínpárt is. A vasútépítők Károlyvárostól teljesen új vonalat terveznek, amely 61 kilométerrel rövidebb lesz a mostaninál. Az új, 121 kilométer hosszú kettős vasútvonal délről közelíti majd meg Fiumét a Josipdol-Novi Vinodolski útvonalon.

A teljes, 269 kilométeres távolságot mindössze 2 óra alatt teszik majd meg a személyszállító vonatok. Az áruszállító vagonokkal is 5 órára rövidül a megtett út ideje, így akár 120 kilométeres tempóban is mehetnek majd a vonatok.

Az építkezés eredményeként az utasok gyorsabban és kényelmesebben juthatnak majd el az Adriára, miközben jelentősen bővül a teherforgalom is. Évente 25 millió tonna áru szállítására lesz alkalmas a vasútvonal, ami naponta 1500 kamionnal csökkentené a közúti terhelést.

A Hina horvát hírügynökség korábbi jelentése szerint a 8 milliárd kuna költségvetésű fejlesztés 75 százalékát az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) finanszírozza.

A horvátok az olaszországi Trieszt és a közelében fekvő szlovéniai Koper kikötőjének szeretnének komoly versenytársai lenni a vasúti fejlesztéssel, amelynek munkálatai az idén elkezdődnek, és a tervek szerint 2013-ra fejeződnek be.