választás 2014 Közvélemény-kutatás Fidesz baloldal Jobbik LMP
választáskampány
!CIMKE

A százmilliók elmentek, a szavazatok nem jöttek

2014.04.10. 06:57

Sok párt jutott bőkezű állami támogatáshoz a gyanús körülmények között lezajlott aláírásgyűjtés során, de aztán többen közülük alig kaptak szavazatot. A kampányra kapott százmilliókat állítólag a saját aktivistáikra, kifestőkönyvekre és gulyásra költötték.

Több olyan párt is indult az idei választásokon, amelyeknek a képviselőjelöltjei a kampány idején össze tudták gyűjteni a jelöltséghez szükséges 500 aláírást, viszont a választás napján a rájuk leadott szavazatok ezt a számot meg sem közelítették. Pedig nem üres zsebbel futottak neki a kampánynak: az országos listát állító pártok a jelöltjeik számától függően kapnak állami támogatást (minimum 149,25 millió forintot), ezen felül pedig minden jelölt eldöntheti, hogy felveszi-e a kampányára járó egymillió forintot (ez utóbbi azért kockázatos, mert ezt a pénzt vissza kell fizetni, ha a jelölt nem ér el két százalékot a választáson).

A fejenként egymillió forintos összeggel 15 nappal a választások után kell elszámolni, 60 nap múlva pedig nyilvánosságra kell hozni, hogy a listaállításra kapott pénzt pontosan mire költötték el a pártok. Megnéztük, hogyan kampányoltak azok, akik az összegyűjtött aláírásokból a legkevesebbet tudták szavazatokra váltani.

Párt neve Egyéni képviselő-jelöltek száma Minimum aláírások száma Egyéni jelöltekre kapott szavazatok Az aláírások hány százalékából lett szavazat?
ÚDP 49 24 500 1 638 6,69%
ÚMP 50 25 000 1 944 7,78%
Összefogás 59 29 500 6 562 22,24%
FKGP 50 25 000 6 940 27,76%
Szociáldemokraták 82 41 000 11 881 28,98%
MCP 61 30 500 8 920 29,25%
JESZ 81 40 500 12 551 30,99%
Együtt 2014 34 17 000 6 077 35,75%
KTI 57 28 500 10 263 36,01%
SEM 52 26 000 11 190 43,04%
Zöldek Pártja 33 16 500 9 007 54,59%
SMS 67 33 500 19 412 57,95%
A haza nem eladó 66 33 000 22 284 67,53%
Munkáspárt 33 16 500 12 460 75,52%

Ajándék póló az érdeklődőknek, százmillió az aktivistáknak

Az Új Dimenzió Párt (ÚDP), amely a fiatalok pártjaként hirdette magát (többek között ingyenes oktatást és wifit ígért a programjában), 49 egyéni jelöltet tudott indítani. Ehhez minimum 24 500 ajánlást kellett összegyűjteniük, de ezeknek az aláírásoknak kevesebb mint 7 százalékát tudták szavazatokra váltani: a Választási Iroda jelenlegi adatai szerint 1638-an voksoltak rájuk. Országos listát állító pártként több mint 149 millió forint állami támogatást kaptak a kampányra, így egy szavazat megszerzése több mint 90 ezer forintnyi kampánypénzbe került.

Az Új Dimenzió Párt aktivistái

Forrás: Facebook/Új Dimenzió párt

A párt a kampányidőszakban beüzemelt egy Facebook-oldalt, amelyen néhány naponta fiataloknak szóló életvezetési tanácsokat osztottak meg, és február 10-én elindították a honlapjukat is. Összesen két kampányfilmet készítettek, mindkettőt Kovács Szabolcs elnök főszereplésével. A párt szóvivője, Nagy Gábor László elmondta, hogy a kampány során az országban 15 helyszínen tartottak flashmobot: „Egy nagy ÚDP-s plakát mögé álltak be a fiatalok, és különböző zajkeltő eszközökkel hívták fel magukra a figyelmet. Aki odament érdeklődni, annak egy egyszerű, fehér ÚDP-s pólót adtak, aminek nagyon örültek az emberek.”

Az ÚDP körülbelül 25 ezer pólót készíttetett, ezenfelül 3 millió szórólapot osztott ki, és plakátokat nyomtattak. „Még most folyik a pontos elszámolás, de ezekre az ajándékokra körülbelül harminc-, negyven-, ötvenmillió forintot költöttünk” – mondta a szóvivő, és hozzátette, hogy a fennmaradó körülbelül 100 millió forint arra ment el, hogy költségtérítést fizessenek a képviselő-jelöltjeiknek és az aktivistáiknak (választókerületenként körülbelül 30-40 aktivistával számoltak). „Ezt szabad volt csinálni, előre be is jelentette az elnök, hogy fizetni fogunk az aktivistáknak” – mondta a szóvivő. A képviselőjelöltjeik közül 33-an vették fel az egyéni képviselőknek járó egymillió forintos állami támogatást, de mivel senkinek sem sikerült elérnie a kétszázalékos határt, ezt a pénzt vissza kell majd fizetniük.

Az élmény volt a lényeg

Hasonló eredményt ért el a választásokon az Új Magyarország Párt (ÚMP) is. Az elnök, Táncsics Péter azt mondta az Origónak, hogy csalódott: ahhoz képest, hogy ő már az ajánlásgyűjtés első napján leadott 736 aláírást, az urnáknál mégis alig több mint háromszázan szavaztak rá. Így is ő érte el a legjobb eredményt a pártjából. Az ÚMP ötven jelöltje összesen kevesebb mint 2000 szavazatot tudott összegyűjteni (jelöltenként átlagosan negyvenet). „Azért nem tartom tragédiának az eredményt, mert végül elértük, amit akartunk: élményeket okoztunk az embereknek a kampány alatt” – mondta Táncsics.

A Facebookra csak tavaly decemberben regisztrált a párt, de azóta több rendezvényüket is hirdették: országszerte tartottak szabadtéri, zenés programokat, ahol a gyerekeknek játékokat, kifestőket osztogattak (utóbbiból összesen körülbelül ötvenezret). Az elnök szerint a legnagyobb attrakció a játékvár és Tibi bohóc műsora volt, sőt főzőversenyeket is tartottak, és ételt is osztottak. „Arra nagyon büszke vagyok, hogy még Schmuck Andor is tőlünk vette át az ételosztás ötletét, legalább ennyit elértünk” – mondta Táncsics. Viszont csalódottan tette hozzá: „Úgy néz ki, az emberek szórakozni szeretnek, az aláírást ezért odaadták, de ez az urnáknál nem volt elég.”

Táncsics Péter, az Új Magyarország Párt elnöke és Tibi bohóc

Forrás: Facebook/Új Magyarország Párt

Országjáró körútra is indult a párt, ahol „az ÚMP 110 000 km megtétele után az alábbiakat állapította meg: Magyarország lakosai békét akarnak, Magyarország nagy, a vidéki utak nagyon rosszak, nem mindenki teljesít jobban” – írják a Facebookon. Március 30-án az összes országos listát állító pártot vitára és sörivó, virslievő versenyre is meghívták, viszont végül csak az ÚDP képviseltette magát a rendezvényen. A két párt elnöke gyermekkori jó barátok, és nagyjából ugyanazokban a választókerületekben tudott a két párt jelöltet állítani. 

Az ÚMP viszont visszautasította azokat a vádakat, hogy a két párt egymásról másolta volna a jelöltállításhoz szükséges aláírásokat. Táncsics azt is elmondta, hogy arról egyelőre még nem tud pontos adatokat mondani, hogy az egyes kampányelemekre mennyi pénzt költött a párt a közel 150 millió forintos keretből: „Most végezzük az összesítést, de még bőven időben vagyunk. A jelöltjeink közül volt, aki felvette az egyéni jelölteknek járó pénzt, más felajánlotta a pártnak, de ezekkel is el fogunk számolni.” Táncsics annyi konkrétumot mondott el, hogy egy kampányfilmet forgatott a párt, 200 ezer plakátot nyomtattak, és közel 10 millió szórólapot osztottak ki országszerte. Egyik plakátjukkal viszont magukra haragították a WWF Magyarországot, mivel a civil szervezet pandás emblémáját engedély nélkül, homofóbnak is értelmezhető plakátokon használták.

Titkolózik a gulyáságyús

A Szepessy Zsolt-féle Összefogás Párt csak kilenccel több jelöltet tudott állítani, mint az ÚMP és az ÚDP, viszont ez már elég volt ahhoz, hogy kétszer annyi állami pénzből, 298,5 millió forintból gazdálkodhasson. Az Összefogás a kampány során leginkább azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy feljelentette a baloldali pártszövetséget, mert szerintük az MSZP vezette formáció ellopta a nevüket.

Szepessy Zsolt, az Összefogás elnöke egy gulyásfőzésen

Fotó: Tuba Zoltán - Origo

A honlapjukon lévő naptárban ezenkívül még az MSZP székháza előtt „Újra akcióban a nemzeti gulyáságyú” címmel tartott rendezvény található, és Szepessy Zsolt részt vett összesen 15 lakossági fórumon és kitelepülésen is. A március 29-i, Kampánygyűlés elnevezésű rendezvény alatt viszont csak a következő leírás található (feltehetően a Vas megyei jelölt, Kőrös Ernő tollából): „Vámoscsaládon a kultúrházban tartottam tegnap egyedül a kampánygyűlésem, jól sikerült, de nem sokan vettek részt rajt, viszont fontos emberek ott voltak, csináltam fotókat is. Ma végzek talán a plakátolással!”

Szepessy Zsolt az Origónak azt mondta, hogy az „emberek előtt való megjelenést” tartották a legfontosabbnak, „több ezer plakátot és több tízezer szórólapot” nyomtattak és ragasztottak ki az ország 106 választókörzetében. Amikor arról érdeklődtünk, hogy ezek pontosan mennyibe kerültek, azt mondta, hogy ezt ő nem tudja, mert a „pénzügyesek” foglalkoztak vele. Azt nem árulta el, hogy kik ezek a személyek, és az elérhetőségüket sem adta meg. „Több céggel is szerződtünk, akik intézték az egész kampányt, de erről most még nem akarok semmit sem mondani, majd annak is eljön az ideje” – mondta, majd egy sürgős találkozóra hivatkozva letette a telefont, és azóta nem tudjuk elérni. 

A többi országos listát indító, de a parlamentbe be nem kerülő pártot is megkerestük kérdéseinkkel. A Szociáldemokratáktól azt a választ kaptuk, hogy a hét végéig fogják elkészíteni a beszámolójukat, a Közösség a Társadalmi Igazságosságért (KTI) párt pedig azt írta, hogy a törvény szerint 60 napon belül nyilvánosságra hozzák a költéseiket, addig viszont nem nyilatkoznak róla. A Sportos és Egészséges Magyarországért Párt (SEM) a következő kimutatást küldte arról, hogy milyen arányban használják fel a közel 149 millió fortinos kampánypénzt:

A SEM kampányköltése

– médiakiadások, hirdetések 48%

– kampánycélokra igénybe vett sporteszközök 5%

– szóró- és reklámanyagok 8%

– kampány- és egyéb tanácsadás 8%

– működési költségek 12 %

– irodai eszközök 2%

– ügyvédi, könyvelői, könyvvizsgálói költségek 5%

– piackutatás 5%

– rendezvények 7%

 A többi párt egyelőre nem reagált a megkeresésünkre.

Most
Top 12 óra
hirdetés
hirdetés
Ajánlat
Ajánlat
Olvasnivaló
Ajánlat
Ajánlat
hirdetés
hirdetés
hirdetés