Vészhelyzetben nincs idő félni - Besenyei Péter a Társalgóban

Vágólapra másolva!
Műrepülő világ- és Európa-bajnokunk, Besenyei Péter vendégeskedett szerdán a Társalgóban. Az olvasók nemcsak sportágáról, hanem minden repüléssel kapcsolatosról kérdezték Besenyeit, leginkább persze az egy hét múlva sorrakerülő mutatványáról, a Lánchíd alatti átrepülésről. Kiderült: a világbajnok kipróbált már minden levegőben használatos eszközt - beleértve a bungee jumpingot is -, de az utasszállító-gépeken nem kifejezetten érzi jól magát.
Vágólapra másolva!

Egy veszélyes mutatvány...A gép, amivel repül, milyen sebességre képes? (vaddiszno_Max)

Besenyei: A zuhanósebessége 420 km/óra, maximális vízszintes sebessége 330 km/h.

Került már repülés közben vészhelyzetbe? (Tukorforever)

Besenyei: Igen, általában időjárás romlás miatt... Berepülések során volt már egy pár rendkívüli helyzet, de ezt mindig sikerült megoldani.

Ismerte esetleg azt a pilótát, aki a nemrég lezuhant Cessnat vezette? Mit gondol a balesetről? (blaaa)

Besenyei: Nagyon jól ismertem, szerintem egy jól felkészült, higgadt, kiváló pilóta volt. a vizsgálat még nem zárult le, a részletek isemrete nélkül felelőtlenség volna részemről bármit is nyilatkozni.

Érzett már félelmet, akármilyen helyzetben? (platypus)

Besenyei: Egy vészhelyzetben nincs idő félni, ott villámgyorsan és higgadtan kell dönteni. Olyan volt már, hogy a kritikus helyzet után belegondoltam, mi minden volt benne a pakliban. Ez egy érdekes érzés, de repülés közben félelemérzésem még nem volt, illetve a legelső repüléstől nyilván tartottam.

Melyik repülési figurája a legveszélyesebb? (vaddiszno_Max)

Besenyei: Nincs ilyen, de veszélyes figura lehet bármi, ami nem megfelelő módon nem megfelelő felkészültséggel van végrehajtva.

Talpon vagy háton fogsz átrepülni a Lánchíd alatt? (Guest38116)

Besenyei: Talpon van tervezve, hogy háton megyek-e az attól függ, hogy milyen a pillanatnyi vízállás, időjárás, szél, turbulencia, egyéb tényezők...

Mi az a legkisebb "rés" amin még - kedvező időjárás mellett - még át lehet vinni a gépet? (Guest06815)

Besenyei: Függőlegesen vagy vízszintesen? Függőlegesen nem víz felett (beton vagy fű) úgy gondolom, kb. 4-4,5 méter. Vízszintesen pl. két karó között 10 méter

Hány kamera lesz a gépre szerelve, és a gép mely részeire? Milyen technikával rögzítenek a gépen? (Guest06815)

Besenyei: A gépen három kamera lesz (farkán kettő, kabinban egy), valamint helikopterben, hajón, rakparton, hídon, a várban lesz mintegy 18 kamera.

Amit ön végre szeretne hajtani, híd alatt átrepülni, a világon sok helyen büntetik, mi a véleménye erről?

Besenyei: Ha valaki engedély nélkül csinál ilyet, mindenképpen szabálysértés. Nekem most van rá engedélyem, egyébként nem véletlen, hogy egyedi engedélyhez kötik, mert azért nem lenne jó, ha bármikor bárki ilyen dolgokat művelne, hiszen erre azért nem kevés szakmai felkészültség kell.

Ha az ötéves gyerekemnek elmagyarázom, hogy veszélyes benyúlni a konnektorba, hogy magyarázzam el, hogy a Lánchíd alatt átrepülni okos dolog? (kirk)

Besenyei: Az ötéves gyereknek veszélyes belepiszkálni a konnektorba, de a villanyszerelő naponta ezt teszi. Az, hogy mi a veszélyes, azt mindig az dönti el, hogy ki, mikor és mit csinál, nem pedig maga a cselekvés.

Nemzetközileg nem rontja imázsát az ilyen magamutogatás? (kirk)

Besenyei: Nem én találtam ki ezt a hídrepülést. Az X-trame videostúdió forgat egy filmet, és ők kértek fel erre. Én úgy gondolom, ezt biztonságosan végre tudom hajtani, ettől kezdve miért mondtam volna nemet?

Általában mely települések fölött repked? Hol láthatom? (vaddiszno_Max)

Besenyei: Legközelebb a parlament előtt (július hetedikén), egyébként a gép telephelye most Budaörsön van, de bemutatók az ország különböző pontjain vannak.

Igaz, hogy hatévesen szerettél bele a fejed fölött döngicsélő színes repülőkbe? (bluevic)

Besenyei: Igaz, a budaörsi repülőtéren.

Állítólag a szakemberek a világ három legjobb műrepülő között tartják számon. Kik a többiek? Tartják a kapcsolatot? Egyáltalán, milyen szempontok alapján "osztályoznak"? (platypus)

Besenyei: Vannak világversenyek, mint világbajnokság, Európa-bajnokság, Világkupa futamok és az elmúlt évek versenyeredményei alapján pl. a világkupa résztvevői közül Yurgis Kairis litván versenyző és jómagam vagyunk a világkupa ranglistán az első helyen. De van még egy pár orosz és francia versenyző, akik szintén a legjobbak közé számítanak.

Hány G-s terhelés az, amit már nehezebben "emészt" meg? (Guest64050)

Besenyei: A G egy rafinált dolog, mert nagy mértékben függ az elviselhetősége attól, hogy mennyi ideig tart. Egy-két másodpercre úgy gondolom 14-15 G-t is el tudnék viselni (12 többször volt már), hogyha tovább tart, ez a szám drasztikusan csökken.

Mit jelenthet ez a 12 G? A Forma-1-esek ennek negyede körül kapnak, az sem semmi, de azt még nagyjából el tudjuk képzelni és szerintem viselni is... (platypus)

Besenyei: A testsúly 12 vagy 14-szeresét, amit megfelelő izomfeszítéssel és légzéstechnikával lehet csak elviselni.

A pilótáknak kötelező a Ray Ban? :) (blaaa)

Besenyei: Nem, én most Oakleyt használok :)

Magánemberként milyen viszonyban van a többi pilótával? (Tukorforever)

Besenyei: A külföldi versenyzők közül főleg a Világkupában résztvevő versenyzőkkel van szorosabb kapcsolatom, hiszen velük találkozom többet, szinte mindegyikkel nagyon jó, baráti a viszonyom. A hazai pilóták közül is nagyon sok jó barátom van.

Milyen adottságok kellenek ahhoz, hogy valakiből berepülő illetve műrepülő pilóta legyen? (vaddiszno_Max)

Besenyei: A berepülő pilótasághoz a megfelelő számú repült órán túlmenően műrepülésben való jártasság és egyéb szakmai szempontok szükségesek. Ahhoz, hogy valaki műrepülő versenyző legyen, mindenképpen kell a jó térlátás, fizikai állóképesség, jó reflexek, gyors döntéskészség.

Van-e műrepülő divat? Milyen trükkök most a legmenőbbek, amit esetleg egymástól vagy éppen öntől próbálnak ellesni a műrepülők? (krapek)

Besenyei: A 60-as években a lágy műrepülő stílus volt a divat, attól kezdve a kemény, dinamikus de pontos műrepülést díjazzák a bírók, ami nem véletlen, mert ez nehezebb. Ha valakinek van egy új figurája vagy trükkje (nekem is volt egy pár) ezt a többiek természetes módon próbálják ellesni, leutánozni, ami nem baj, ezáltal fejlődik a sport.

A versenyen csak a technikai megoldásokat, vagy a veszélyességet is nézik? (krapek)

Besenyei: A versenyek nem a veszélyről szólnak, ott pontosan, szépen kell repülni, nem a vagány pilóta nyer, hanem az, aki a legjobban kezeli a technikáját (repülőgépét).

Láttam tavaly Kecskeméten repülni a Repülőnapon. Nagyon tetszett. Az megtervezett gyakorlat volt, mert úgy tűnt, improvizál? (Tukorforever)

Besenyei: A bemutató általában improvizálás, de azért a váz fel van építve. a tarsolyban lévő figurákból mindig azt választom, ami az adott pillanatban, helyzetben a legjobban passzol a körülményekhez.

Melyik a kedvenc manővere? (Tukorforever)

Besenyei: Flikk-flakk.

Család? Hogy viszonyulnak a szakmájához? Csak féltik... (platypus)

Besenyei: Engem már a barátok és a család így kaptak, hogy repülök, így fogadtak el. Természetesen valamennyire féltenek, de bíznak bennem.

Mikor érezted először azt, hogy jól döntöttél, amikor a repülést választottad? (bluevic)

Besenyei: Nehéz dátumhoz kötni... Ezt az ember igazából a pályafutása végén, visszatekintve tudja értékelni, de az még messze van! :)))

Anyagilag mennyire kifizetődő műrepülő-vilagbajnoknak lenni? (Tukorforever)

Besenyei: A világbajnoki címmel sajnos egy forint sem jár, ez egy "amatőr" sport, erkölcsi nyereséggel...

Tényleg van olyan utasszállító, amelyikkel "szaltózni" lehet hátrafelé? (platypus)

Besenyei: Mit értesz utasszállítónak, hány személytől? De ha a körforgalmi repülőgépre, mint pl. egy boeing 747-es, van olyan típus, amivel üresen már csináltak ilyet.

Szokott játszani szimulátorokkal? Melyik a kedvence? Háborús, lövöldözős vagy ügyességi? (platypus)

Besenyei: A számítógépek megjelenésével engem is elkapott a láz, és elég sokat játszottam, főleg az ügyességet, a reflexeket igénylő szellemes, fantáziadús játékokat. Ez mára kicsit lecsengett, meg időm sincs rá. :)

Lesz valamikor Mo.-n Világkupa futam? Nem lehet valamelyik tv-t rávenni, hogy közvetítse őket? (Guest38116)

Besenyei: Idén is megpróbáltuk az idehozatalát, sajnos a szükséges pénz nem állt össze időre. De nem adjuk fel, jövőre újra nekifutunk.

Miért van most Börsön az extra? (DASCO)

Besenyei: Farkashegy túl zsúfolttá vált, Tököl pedig ideiglenesen nem működik. Ennyi.

Nem gondolod-e, hogy több olyan esemény kellene, ahol a repülősportra egy kicsit ráirányítódik a figyelem? Szerinted hogy lehetne elérni azt, hogy jobban támogassanak minket, ne növekedjenek évről-évre a költségek? (Robird)

Besenyei: A repülés nimbusza régen... nagyon régen sokkal nagyobb volt, a mi dolgunk (mostani repülőknek) a feladata az, hogy ezt helyreállítsuk.

Melyik a kedvenc airshow-ja? Hol szerepel a legszívesebben? (Tukorforever)

Besenyei: Minden airshow a kedvencem, de legjobban a kisebb, szűkebb körűket szeretem, mert ezek barátságosabbak és a közönség szűk elhelyezkedése miatt én is pergőbb, szűkebb programot tudok repülni.

Emlékszem, tavaly a budaörsi repnapon "rácsapást" csináltál a kocsimra (egy fehér Lada volt) én meg hasaltam a földön. Szoktál ilyet gyakorlás közben is csinálni? Mármint, hogy kipécézel egy autót és ijesztgeted? :-)))))) (Guest40024)

Besenyei: Nem szoktam ilyet csinálni, egyébként, ha a repülőnapon a Lada fölött voltam alacsony, feltehetően a kocsi nem állt jó helyen. :)

A távoli versenyekre repülve utazik, vagy szállíttatja a gépet? (Tukorforever)

Besenyei: Változó, van, amikor kölcsöngéppel repülök, és akkor járattal megyek oda, és van úgy, hogy saját gépet küldöm ki konténerben.

Mikor lesz a következő verseny? (Tukorforever)

Besenyei: Jövő héten megyek kínába egy világkupa-demonstrációra, ami hivatott felvezetni az októberi kínai világkupa-futamot. ezt előzi meg egy japán világkupa-futam.

Van saját repülőgépe? Mennyibe kerül egy ilyen gép? Tervezi új gép beszerzését, vagy marad egyelőre a régi, ami persze nem rossz? (Tukorforever)

Besenyei: Nincs, a mostanit a klubom lízingeli. Ez egy négyéves repülőgép, egy új reülőgép ára kb. 400-500ezer márka. Évek óta szeretnék egy fürgébb, erősebb típusra váltani, ez a gép valóban jó, szeretem, de a világversenyeken sajnos nem a nyerő típus.

Mennyibe kerül most egy ilyen jellegű pilótaképzés? Van valahol ilyesmire lehetőség??? (Guest92062)

Besenyei: Egy alapkiképzés kb. egymillió forintba kerül, az Indicator rt. is foglalkozik ilyennel...

Ha volna rá lehetőség, melyik géppel repülnél a legszívesebben egyet? (Guest38116)

Besenyei: Egyet már szinte mindenképpen repültem, de szívesen versenyeznék az orosz Suhojjal.

Úgy tudom, néhány éve kipróbálhatott egy MIG-21-est. Hogy tetszett? (Tukorforever)

Besenyei: Nagyon tetszett, főleg a gyorsulása, illetve a kis magasságban történő nagy sebességű repülés.

Vadászgéppel megterhelőbb volt repülni, mint műrepülni az Extrával? (Guest38116)

Besenyei: Más jellegű dolog, a terhelések nem olyan nagyok de hosszabb ideig tartanak.

Sosem vágyott arra, hogy vadászpilóta legyen? (blaaa)

Besenyei: De igen, 17 évesen jelentkeztem, de orvosin alkalmatlan voltam, mondván, a gerincem nem bírja a nagy terheléseket, de később kiderült, hogy csupán létszám feletti voltam. De már nem bánom :)

Van kapcsolata Vári Gyula vadászrepülő világbajnokkal, ha van milyen? Mit gondol a vadászrepülésről? (Guest01809)

Besenyei: Vári Gyula jó barátom, kiváló pilóta, s irigylem azért, hogy egy ilyen erős, gyors technikával repülhet. Szép dolog lehet...

El tudna vezetni egy nagy személyszállitót? (blaaa)

Besenyei: Kb. egy hónapos típustanfolyam kellene hozzá, de vészhelyzetben földi segítséggel megpróbálnám.

Ha most valaki kis gépet szeretne venni magának (max. 4 személyest), akkor milyen gépet javasolnál? (dzseger)

Besenyei: Attól függ, hogy milyen célra, és mennyi anyagi lehetőséggel... Szóba jöhetnek Cessna, Piper, esetleg Beachcraft.

Igaz hogy ki lehet próbálni Önöknél a műrepülést? (Guest54384)

Besenyei: Az én gépemmel sajnos nincs lehetőség erre, de Budaörsön van olyan repülős cég, akik vállalnak ilyet.

Vezetett mar helikoptert? (Tukorforever)

Besenyei: Igen, bár szakszolgálati engedélyem nincs rá.

Ma is repült már? (blaaa)

Besenyei: Tegnap. Ma még nem.

Próbálta már a repülés más formáját? Siklóernyő esetleg sárkányrepülő? Ha igen, hogy tetszett? (Guest27419)

Besenyei: Siklóernyő, sárkányrepülő, hőlégballon, bungee jumping, ejtőernyő (104 ugrás) és mind nagyon-nagyon tetszik.

Hogy' bírod a repülést mint utas, pl. egy Budapest-New York járaton? Unottan, idegesen, esetleg alvással? (platypus)

Besenyei: Idegen járaton, ahol nem ismerem a pilótákat, a felszállásnál nem vagyok teljesen nyugodt, hiszen nem az én kezemben van a döntés s ez nem jó érzés. Egyébként hosszú járatokon nem tudok aludni, mert a lábam elzsibbad, az orrom kiszárad és rettentően unom:)

Hol a legjobb repülni Mo.-n? (Guest31123)

Besenyei: A levegőben :)))

A földön is ugyanolyan bátor, mint a levegőben? (Liala)

Besenyei: Szerintem nem vagyok bátor, nekem is megvannak a saját félelmeim. Én is félek attól, amit nem ismerek, ami új.

[origo]