Fojt Attila: Luxusautókat még megéri használtan behozni

Vágólapra másolva!
Február 15-én Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke válaszolt a Vendégszobában olvasóink kérdéseire a használt gépjárművek behozatalával kapcsolatban.
Vágólapra másolva!

Milyen mértékben változik a regisztrációs adó? [Toso001]
- Minden adótétel február 5-től 6,2 százalékkal emelkedik. Ez az új autóknál esetleg áremelkedést is okozhat. A használt autónál a tíz évnél öregebbnél bizonyos adócsökkenés megy végbe, mert az értékcsökkentést tartalmazó táblázatnál a csökkentési tételek megnövekedtek. Sajnos az egészen fiatal egy-, ötéves autóknál a regisztrációs adó csak igen kis mértékben, tíz-húsz ezer forinttal csökken.

Ha jól tudom, a regisztrációs adó marad, csak átalakul. Mit ér az EU határozata, ha Magyarország kibújik a rendelkezések alól? [baba]
- A magyar regisztrációs adó környezetvédelmi okokra hivatkozva rója ki a rendkívül magas adókat. Az EU ez ügyben már 2006 okt. 5-én bírósági döntéssel kötelezte Magyarországot a 2004-ben és 2005-ben beszedett nagyon magas és értékaránytalan regisztrációs adó egy részének visszafizetésére. A jelenlegi rendszer sem elfogadható, mert nem a kocsi tényleges értékét, hanem a forgalomba helyezéstől eltelt időt és a környezetvédelmi besorolást határozza meg. Várható, hogy az EU ezt a rendszert sem fogja elfogadni, és akkor a 2006 és 2007-ben behozott autók is revízió alá fognak kerülni.

Miért csak a 2004 és 05 között beszedett regisztrációs adó egy részét adják vissza? [lust4life]
- Az egyesületünk által írt levelek és az indított per hatására, valamint a magánemberek által indított perek következtében az EU 2005 októberében kötelezettszegési eljárást indított Magyarország ellen, mert a 2004 és 2005-ös évben ugyanannyi regisztrációs adót követeltek meg egy használt autóért, mint egy újért. Ennek következtében 2006-ban már a törvényben található egy értékcsökkentési táblázat, igaz, ez köszönőviszonyban sincs a magyar piacon található tényleges értékcsökkenéssel, de a kormány ezzel a lépéssel ezt az adót (valószínűleg csak ideiglenesen) elfogadtatta az EU-val. Ezért az EU-bírósági döntés csak avval az időszakkal foglalkozott, amikor egyáltalán nem volt értékcsökkenés a magyar gyakorlatban.

Mit jelent az, hogy "csak egy részét" fizeti vissza az állam a befizetett díjnak? Mi alapján számolják ki a visszajáró adót? [Bamako]
- Mivel 2004-ben és 2005-ben nem ismerte el a magyarországi jogyakorlat az értékcsökkenés tényét, ezért nem az egész adó jár vissza, hanem csak az amortizációból következő része.

Ha magán múlna, hogyan alakítaná át a regisztrációs adót, illetve a behozatallal kapcsolatos jogszabályokat? [Bandibá]
- A környezetvédelmi fékeket benne hagynám, de az adó alapjául a gépkocsi tényleges piaci értékét határoznám meg.

Hogyan alakult tavaly a használtautó-piac? [Farkas01]
- A múlt évben 20 000 körüli darabszámban érkeztek be használt autók, ami nagyon kevés. Ez azért történt, mert a kivetett regisztrációs adó brutálisan magas volt. Egy szabad piacgazdaságban nem lenne szabad így államilag szabályozni a piacot, mert ennek több negatív következménye is van. Nem jön létre az áruk szabad áramlása, amelyet pedig az EU megkövetel, nem folynak be a tervezett költségvetési bevételek. A múlt évben tízmilliárddal kevesebb regisztrációs adó folyt be, és mivel nincsen piaci verseny, a használtautó-vásárlóknak is rosszat tesz a jelenlegi és az elmúlt években kialakult rendszer.

Ön szerint megéri használt autót behozni külföldről, és ha igen, milyet? [lust4life]
- Fiatal, jó minőségű használt autót a magyar piaci ár környékén lehet behozni, a 9-12 éves prémium kategóriás autóknál (pl. 7-es BMW, A8-as Audi stb.) a piaci ár alatt lehet behozni.