Juhász Károly: Szigorúan kell büntetni a hackerkedést

Vágólapra másolva!
Az [origo] Vendégszobájában Juhász Károly, a Nemzeti Hírközlési Hatóság munkatársa, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője válaszolt az olvasók kérdéseire. A képviselő - hasonlóan az ombudsmanokhoz - nem rendelkezik önálló hatósági jogkörrel, tevékenységét a nyilvánosság bevonásával végzi. Az ombudsmanokkal szemben nem független szószólóról, hanem a hatóság alkalmazottjáról van szó.
Vágólapra másolva!

- Az lenne kérdésem, hogy a wireless illetéktelen használata, azaz más wifire való felcsatlakozás milyen jogi következménnyel jár? Illetve nem védett hálózatra való csatlakozásnak vannak- e következményei? [audi a4 pasi]
- A vezeték nélküli hálózatok illetéktelen használata jogszabályba ütközik, tehát tilos. Amennyiben valaki nem védi le a saját vezeték nélküli hálózatát, és így más rá tud csatlakozni akkor az az ő hibája, és ennek összes folyományát viselnie kell.

- Melyik volt az eddigi legtöbb munkát adó (legtöbb fogyasztót érintő) ügye? [leonidak]
- A betárcsázós programok elleni védelem megszervezése - amit sikerült megoldani.

- Ahol az internet sebességének növelése nem megoldható (ám már él az előfizetés), ott elvileg kötelezhető a szolgáltató az arányos díjcsökkentésre?! [Difizár]
- A díjat a szerződésben foglalt sávszélesség alapján kell fizetni, tehát ha a szolgáltató időközben sávszélességet emel, de az előfizetőnél ez nem jelentkezik, akkor is a szerződésnek megfelelő sávszélességet biztosítja, tehát az árnak változatlannak kell maradnia.

- Mit gondol Ön a mai fogyasztói társadalomról? Valóban etethetőek vagyunk a reklámokkal, és messze állunk még a tudatos vásárló fogalmától? [FANNI9]
- Sajnos igen. Ma Magyarországon viszonylag kevés ember tekinthető tudatos vásárlónak. Nem készülünk fel eléggé a vásárolni kívánt szolgáltatásból, a reklámok pedig hatnak. A tudatos vásárlást segítik a hírközlési szolgáltatások területén a TANTUSZ portálon található alkalmazások.

- Hogy látja, a Tantusz bevált? Kevesebb a tarifákkal kapcsolatos tájékozatlanságból fakadó panasz? [mavagyokitt]
- A Tantusz magában nem oldja meg a tarifákkal kapcsolatos tájékozatlanságot. Segít kalkulálni, de a tarifaképzés minden elemét nem tudja megoldani. Sok munkánkba kerül még az,hogy tájékozottabbak legyenek a fogyasztók, de ezért nekik maguknak is tenni kell.

- Nem sokszor találkozunk az Ön nevével az újságokban. Miért ilyen távolságtartó? [mavagyokitt]
- Talán az újságok nem keresnek eleget. Nem célom, hogy távolságtartó legyek, szeretném minél jobban megismerni a fogyasztók problémáit.

- Ön szerint az utóbbi időben ismét beindult hatalmas online beruházások valóban megtérülhetnek, vagy ismétlődik majd a dotcom válság? [Brian7]
- Ezt igazán a szolgáltatók tudják csak megmondani, remélem nem élünk meg újabb dotkom-válságot.

Miért van az hogy tőlünk nyugatra közel azonos le- és feltöltési sebességekkel rendelkeznek a felhasználók, míg nálunk óriási különbségek vannak ezekben? [DarkLamb]
- A le- és feltöltési sebesség függ a technológiától, a nálunk népszerű ADSL azt jelenti,hogy nem egyforma a le- és a feltöltési sebesség. Vannak olyan technológiák - például a bérelt vonal -, ahol a le- és feltöltési sebesség megegyezik.

- Az a kérdésem, hogy miért nem bünteti az NHH a spammelőket? Miért alapállapot az, hogy egy spammelő első körben csak egy figyelmeztetést kap? [asdf_hu]
- Első körben az NHH valóban csak felszólítja a spammelőket tevékenységük befejezésére, és amennyiben ennek nem tesznek eleget, akkor következik a büntetés. Ez megfelel a fokozatosság elvének.

Fotó: Vanik Zoltán

- Nem lesz baj abból, ha többféle szolgáltatást integrálnak egy számlára? Mi van, ha az egyikkel kapcsolatban számlavita alakul ki, és mindenhonnan letiltják az előfizetőt? [mavagyokitt]
- A szolgáltatások külön-külön érvényesek, tehát csak az adott szolgáltatást lehet korlátozni. Törvény nem tiltja, hogy több szolgáltatást egy számlán lehessen feltüntetni. A boltban is veszünk több terméket és egy számlát kapunk. Amennyiben például internet és telefon is van egy azonos csomagban, akkor az egy szolgáltatásnak minősül, egy az ára. Ebben az esetben nem lehet csak az egyiket korlátozni.

- Milyen a viszonya a telefontársaságokkal? Ön a "mumus"? [leonidak]
- Igyekszem jó viszonyra törekedni, amennyiben ez lehetséges. Tárgyalásokkal, együttműködéssel több eredményt lehet elérni, mint mumussággal.

- Mi a véleménye, azokról az emberekről, akik wardriverkednek, próbálnak betörni védett/nem védett hálózatba, hogy lopjanak, károsítsanak. Ön mit tenne velük ? [audi a4 pasi]
- Mindenféle betörést, így a hálózatba való illetéktelen bejutást és adatok eltulajdonítását is nagyon súlyos bűnnek tartom. A törvény teljes szigorával kell lesújtani.

- Otthon internetezéshez (letöltések stb. . . ) ön milyen sebességű internetet ajánl? [kokovics]
- Amennyiben nem akar nagy adattartamú filmeket, zenéket, programokat letölteni, elég a 512 Kbps-os, 1Mbps-os letöltési sebességet biztosító csomag. Ezzel kényelmesen, gyorsan és viszonylag olcsón lehet internetezni.

- Nem kellene bővíteni az Ön jogkörét, hogy határozatokban kötelezhesse a szolgáltatókat? [kellemespillanat]
- Határozatokat a megfelelő hatóságok tudnak hozni(NHH, GVH) és ez így van jól. Nekem arra van jogköröm, hogy kérjem a vizsgálatok lefolytatását és a határozatok meghozatalát.

- Még egy kérdés: nem nevezhető a fogyasztó szándékos megtévesztésének ha a szolgáltató a reklámokban a maximum sávszélességet emeli ki de a minimumról hallgat ?! [Difizár]
- Alapvetően a reklámokban mindenki a termékek jó oldalát kommunikálja, ezt teszik az internetszolgáltatók is. Nem tartom teljesen etikusnak, hogy nem jelenítik meg az úgynevezett garantált sávszélességet, ebben az ügyben lépéseket szeretnék tenni.

Fotó: Vanik Zoltán
Fotó: Vanik Zoltán

- Tervezik szabályozni, hogy a legmagasabb értéket, és a minimum értéket közelítsék a szolgáltatók? [rossznick]
- Sajnos az európai uniós direktívák nem teszik lehetővé, hogy a minimum értéket, ill. maximum értéket a hatóság szabályozza. A minimum értéket a szolgáltatók vállalják az előfizetők felé. Az lenne jó, ha a maximális érték növekedését követné a minimális érték emelkedése. Reményeim szerint a piaci verseny ezt ki fogja kényszeríteni.

- Még mindig korlátlannak hirdetik a cégek a korlátos széles sávot (UPC, T- Online). Jól van ez így? [csengetavillamos]
- Amennyiben a korlátost korlátlannak hirdetnék, abban az esetben félrevezetnék az előfizetőket. Tudomásom szerint ilyen hirdetés nincs a piacon.

- Tavaly volt egy kezdeményezés, hogy a mobilszolgáltatók ne azonnal kapcsoljak a hangpostás hívásokat. Mi lett ezzel? [csengetavillamos]
- Az előző kérdésre válaszolva: sajnos az a kezdeményezés akkor nem valósulhatott meg, de az NHH nem tett le róla, és reményeink szerint hamarosan megszülethet ez a rendelkezés.

- A frekvenciagazdálkodás a rádiótávközlés és egyéb, nem távközlési szolgálatok zavartalan működésének biztosítása érdekében mit tesznek? [kokovics]
- A frekvenciagazdálkodás nagyon fontos feladat, a frekvencia az egyik legnagyobb nemzeti kincs, természetesen ennek felelőse az NHH, amely nagy körültekintéssel végi az ezzel való gazdálkodást. A rádiótávközlés természetesen távközlési szolgáltatás, ezt is az NHH szabályozza és felügyeli. A zavartalan működés érdekében mindent megtesz a hatóság.

- Ismeri a NETÉRT Egyesületet? Mit gondol szervezetünkről? [kokovics]
- Igen, ismerem. Minden hasznos munkát végző civil szervezet nagyon fontos, mert jelzik a fogyasztók igényeit. A civil mozgalmak fontos szerepet játszanak a problémák megoldásában.

- Van- e nyilvános elérhetősége az irodának? [kokovics]
- Természetesen van: http://www.hfjk.nhh.hu telefonszám: (1) 45-77-104, e-mail cím: [email protected] Ha bárkinek hírközlési problémája van, forduljon hozzám bizalommal a fent említett elérhetőségeken!