A Ruby nevű, máltai bejegyzésű teherhajónak vészhelyzeti kikötőt kellett keresnie útja során, így megállt a norvégiai Tromsø városának kikötőjében. A hajó egy oroszországi kikötőből indult útnak néhány nappal ezelőtt rakományával.
A vészhelyzeti megállásra azért van szükség, mert a hajótest egy zátony érintése miatt megsérült, így a raktérben szállított ammónium-nitrát a szokottnál is nagyobb veszélyforrást jelenthet nemcsak a hajóra és a tengerészekre, hanem a környezetre is.
A sérülés jellegéről és mértékéről egyelőre nem tudni többet, az azonban bizonyos, hogy a hajó a rendkívül robbanásveszélyes ammónium-nitrátból 20 ezer tonnát szállít.
A hajó egy 2017-ben készült felvételen:
Ez rendkívül sürgetővé teszi a hajó állapotának felmérését, a kár elhárítását, illetve a vízi jármű stabilitásának biztosítását. 2020 augusztusában döbbenetes katasztrófa pusztította el a libanoni Bejrút városának nagyjából felét. Ahogy akkor az Origo megírta, a város hatalmas gabonasilói kártyavárként omlottak össze, ám mint kiderült, a borzalmas eseményt megelőzte egy, a kikötőben évek óta szabálytalanul tárolt ammónium-nitrát készlet berobbanása. A rakomány szintén egy teherhajó fedélzetén érkezett a bejrúti kikötőbe, mint összeállításunkban bemutattuk, meglehetősen zavaros előzmények után, nem kevésbé tisztázatlan körülmények között tárolták ott.
A katasztrófának 135 halálos áldozata volt azonnal, később a sérültek körében meghaltak miatt tovább nőtt a szám.
Az akkor felrobbant ammónium-nitrát mennyisége nagyjából 2.700 tonna volt – a norvégiai kikötőben segítséget kérő hajón 20 ezer tonna van abból.
A gCaptain portál idézi a területileg illetés rendőrkapitányság vezetőjét, Anita Hermandsent, aki azt mondta, hogy a legfontosabb feladat most felmérni, mekkora kockázatot jelent a hajó, és meghatározzák azt, milyen feltételek mentén lehet lehorgonyozni egy alkalmas helyszínen úgy, hogy el lehessen végezni a javítást.
A kikötői hatóság szerint a cél az, hogy a hajót ki tudják vontatni Tromsø kikötőjéből. Ehhez vontatóhajókat hívtak a kikötőbe, melyek legénységükkel már a helyszínre érkeztek, de a lehorgonyzási pontról még nem döntöttek.
Dag Inge Aarhus, a Norvég Tengerészeti Hatóság kommunikációs igazgatója szerint
a hajó jelenleg nem alkalmas arra, hogy engedélyt kapjon egy hajójavító műhelybe hajózásra, ehhez olyan gyors műszaki megoldásokat kell a hajón alkalmazni, amiket vontatóhajók szállítanak majd a Ruby-ra.
A rendőrség, a kikötőhatóság és a tengerészeti hatóság mellett a polgári védelem is figyelemmel kíséri a fejleményeket.