Magyar Nemzet:
A budapesti tanács végrehajtó bizottsága megvitatta a második ötéves terv fővárosi irányelveit
A fővárosi tanács végrehajtó bizottsága tegnapi ülésén megvitatta a második ötéves terv irányelveinek fővárosi vonatkozásait és az osztályok kiegészítő javaslatait. A több órán át tartó vitában részt vettek az állandó bizottságok meghívott elnökei, az osztályok vezetői és a Tervhivatal képviselője. A fővárosi tanács tervosztálya dolgozta fel a beérkező javaslatokat és a főváros fejlődése, a lakosság életszínvonalának emelkedése érdekében legfontosabbakat terjesztette a végrehajtó bizottság elé.
Lakás, közlekedés
Új trolibuszok érkeznek a Józsefvárosi pályaudvarra a Szovjetunióból |
Az irányelvek szerint a tervidőszakban Budapesten 60 000 lakás épülne. A végrehajtó bizottság véleménye szerint 104 000 lakásra lenne szükség ahhoz, hogy a legszükségesebb igényeket kielégítsék.
Sok hozzászólás és javaslat hangzott el Budapest közúti közlekedésének fejlesztésével kapcsolatban. A végrehajtó bizottság nem ért egyet az irányelveikben közölt járművek fajták szerinti megosztásával. A 140 darab villamosmotorkocsi helyett a tervidőszakban 250 darabra lesz szükség, 165 darab új trolibuszt szereznek be, viszont a tervezett 600 autóbusz helyett megelégszik a főváros 300 új autóbusszal. Ezek az új járművek tulajdonképpen nem jelentenek szaporítást, csupán a selejtezés pótlására elegendők. Javasolták, hogy vegyék fel a tervbe a Róbert Károly körúti aluljáró megépítését.
Több felszólaló foglalkozott a földalatti gyorsvasút építésébenek újbóli megkezdésével, amit az irányelvek is tartalmaznak. Felvetették az Erzsébet-híd újjáépítésének kérdését is. A végrehajtó bizottság tagjai örömmel üdvözölték mind a két létesítmény megvalósításának tervét, de mérlegelve a fontossági sorrendet, azaz álláspont alakult ki, hogy az Erzsébet-híd felépítését előtérbe kell helyezni, mert a híd újbóli megnyitása a forgalom nagymérvű tehermentesítését jelentené. Javasolja a végrehajtó bizottság, hogy az ötéves terv folyamán a budapesti autótaxik számát 450 darabbal szaporítsák. Illetve az állományt korszerűsítsék. A főváros úthálózatának javítása, az egyre fokozódó forgalmi igények kielégítésére már alkalmatlan utak szilárdburkolatú utakká való árépítése nem használható tovább.
Egyészségügy, oktatás
Általános iskola tanulói számtanórán |
Az oktatás kérdéséről szintén mélyreható vita folyt. Az irányelvek Budapesten 800 új általános iskolai tantermet helyeztek kilátásba a tervidőszakban, ezzel szemben a főváros kimutatja, hogy 1060 új tanteremre van szükség. A középiskolai tantermek számát mintegy 30 százalékkal kell növelni.
Közművek, kereskedelem
Budapest közműveinek teljesítőképességét is jelentősen növelni kell az új ötéves tervben. Szükségesnek tartja a főváros a víznyerőterületek szennyeződéstől való megóvását. Javasolja felvenni az irányelvek közé a rákospalotai főgyűjtő megépítését és elő kell készíteni a dunajobbparti főgyűjtőcsatorna és a Római-part csatornázásának terveit. Miután az óbudai Gázgyár tovább már nem fejleszthető, sürgősen hozzá kell kezdeni a fővárostól nem túl messze eső egyik bányaterületen egy nagyteljesítményű új gázgyár tervezéséhez. Biztosítani kell, hogy a gázfogyasztókészülékek ismét bérleti rendszerben álljanak a lakosság rendelkezésére. A fürdők fejlesztésére vonatkozó tervek kapcsán azt javasolták, hogy olyan helyen bővítsük a fürdőket, ahol megfelelő terület áll rendelkezésre erre a célra. Sürgették a Duna-fürdők létesítését. Az új fedettuszoda céljaira a főváros nem tartja alkalmasnak a Városligetet, amelynek területét ugyanis állandóan csonkítják különféle létesítmények elhelyezésével. Feltétlenül szükségesnek tartja a végrehajtó bizottság egy-két középméretű újabb sütőüzem építését.
A budapesti helyiipar termelési értékét a tervidőszak során 25 százalékkal kívánják emelni, ezen belül nagyobb arányban kell növelni az építőanyag, a műanyag és a vasipari cikkek termelését. Élénk vita folyt a Patyolat fejlesztésének szükségességéről, illetve a fejlesztés arányáról. A második ötéves terv 410 000 darab háztartási mosógép gyártását irányozza elő és ennek a mennyiségnek több, mint a fele Budapesten kerülne forgalomba. Ugyanekkor a Patyolat kapacitásának bővítésére egy napi 300 métermázsa teljesítőképességű újabb mosodát és egy napi 1500 darab ruha vegytisztítását elvégző üzemet javasol létesíteni a tervezet.
A főváros szerint a háztartási mosógépek tömeges gyártása mellett óvatosabban kell folytatni a Patyolat fejlesztését és elegendőnek tart egyelőre egy 60 mázsás új mosodát. Pongrácz Kálmán, a végrehajtó bizottság elnöke foglalta össze a vita során elhangzottakat. Hangsúlyozta, hogy a végrehajtó bizottság Budapest lakosságának jogos és legsürgősebb problémáit tárta fel. A maga részéről is helyeselte a földalatti vasút továbbépítését, de fontosabbnak minősíti sorrendileg az Erzsébet-híd újjáépítését. A Vár helyreállításába a fővárosnak eddig nem volt beleszólása, de javaslatokat fognak tenni e kérdésben. Nemcsak a városkép szempontjából fontos a Vár újjáépítése, hanem azért is, mert az oda beköltöző hivatalok sok lakást szabadítanak fel a város területén. A végrehajtó bizottság ezután határozatot hozott, amelyben megbízta a vb elnökét, hogy a hozzászólásokat, a javaslatokat juttassa el az MDP Központi Vezetőségéhez és a Minisztertanácshoz.
Gárdonyi Jenő