A második ötéves terv fővárosi irányelvei

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Magyar Nemzet:


A budapesti tanács végrehajtó bizottsága megvitatta a második ötéves terv fővárosi irányelveit

A fővárosi tanács végrehajtó bizottsága tegnapi ülésén megvitatta a második ötéves terv irányelveinek fővárosi vonatkozásait és az osztályok kiegészítő javaslatait. A több órán át tartó vitában részt vettek az állandó bizottságok meghívott elnökei, az osztályok vezetői és a Tervhivatal képviselője. A fővárosi tanács tervosztálya dolgozta fel a beérkező javaslatokat és a főváros fejlődése, a lakosság életszínvonalának emelkedése érdekében legfontosabbakat terjesztette a végrehajtó bizottság elé.

Lakás, közlekedés

www.rev.hu

Új trolibuszok érkeznek a Józsefvárosi pályaudvarra a Szovjetunióból

2 milliárd
lakóházak felújításáraépületek állagának állandó romlásával kell számolni.


Az irányelvek szerint a tervidőszakban Budapesten 60 000 lakás épülne. A végrehajtó bizottság véleménye szerint 104 000 lakásra lenne szükség ahhoz, hogy a legszükségesebb igényeket kielégítsék.


Sok hozzászólás és javaslat hangzott el Budapest közúti közlekedésének fejlesztésével kapcsolatban. A végrehajtó bizottság nem ért egyet az irányelveikben közölt járművek fajták szerinti megosztásával. A 140 darab villamosmotorkocsi helyett a tervidőszakban 250 darabra lesz szükség, 165 darab új trolibuszt szereznek be, viszont a tervezett 600 autóbusz helyett megelégszik a főváros 300 új autóbusszal. Ezek az új járművek tulajdonképpen nem jelentenek szaporítást, csupán a selejtezés pótlására elegendők. Javasolták, hogy vegyék fel a tervbe a Róbert Károly körúti aluljáró megépítését.


Több felszólaló foglalkozott a földalatti gyorsvasút építésébenek újbóli megkezdésével, amit az irányelvek is tartalmaznak. Felvetették az Erzsébet-híd újjáépítésének kérdését is. A végrehajtó bizottság tagjai örömmel üdvözölték mind a két létesítmény megvalósításának tervét, de mérlegelve a fontossági sorrendet, azaz álláspont alakult ki, hogy az Erzsébet-híd felépítését előtérbe kell helyezni, mert a híd újbóli megnyitása a forgalom nagymérvű tehermentesítését jelentené. Javasolja a végrehajtó bizottság, hogy az ötéves terv folyamán a budapesti autótaxik számát 450 darabbal szaporítsák. Illetve az állományt korszerűsítsék. A főváros úthálózatának javítása, az egyre fokozódó forgalmi igények kielégítésére már alkalmatlan utak szilárdburkolatú utakká való árépítése nem használható tovább.

Egyészségügy, oktatás

www.rev.hu

Általános iskola tanulói számtanórán

kórházi ágyak új kórház rendelőintézetek
hozzák vissza a fővárosba


Az oktatás kérdéséről szintén mélyreható vita folyt. Az irányelvek Budapesten 800 új általános iskolai tantermet helyeztek kilátásba a tervidőszakban, ezzel szemben a főváros kimutatja, hogy 1060 új tanteremre van szükség. A középiskolai tantermek számát mintegy 30 százalékkal kell növelni.

Közművek, kereskedelem

Budapest közműveinek teljesítőképességét is jelentősen növelni kell az új ötéves tervben. Szükségesnek tartja a főváros a víznyerőterületek szennyeződéstől való megóvását. Javasolja felvenni az irányelvek közé a rákospalotai főgyűjtő megépítését és elő kell készíteni a dunajobbparti főgyűjtőcsatorna és a Római-part csatornázásának terveit. Miután az óbudai Gázgyár tovább már nem fejleszthető, sürgősen hozzá kell kezdeni a fővárostól nem túl messze eső egyik bányaterületen egy nagyteljesítményű új gázgyár tervezéséhez. Biztosítani kell, hogy a gázfogyasztókészülékek ismét bérleti rendszerben álljanak a lakosság rendelkezésére. A fürdők fejlesztésére vonatkozó tervek kapcsán azt javasolták, hogy olyan helyen bővítsük a fürdőket, ahol megfelelő terület áll rendelkezésre erre a célra. Sürgették a Duna-fürdők létesítését. Az új fedettuszoda céljaira a főváros nem tartja alkalmasnak a Városligetet, amelynek területét ugyanis állandóan csonkítják különféle létesítmények elhelyezésével. Feltétlenül szükségesnek tartja a végrehajtó bizottság egy-két középméretű újabb sütőüzem építését.


A budapesti helyiipar termelési értékét a tervidőszak során 25 százalékkal kívánják emelni, ezen belül nagyobb arányban kell növelni az építőanyag, a műanyag és a vasipari cikkek termelését. Élénk vita folyt a Patyolat fejlesztésének szükségességéről, illetve a fejlesztés arányáról. A második ötéves terv 410 000 darab háztartási mosógép gyártását irányozza elő és ennek a mennyiségnek több, mint a fele Budapesten kerülne forgalomba. Ugyanekkor a Patyolat kapacitásának bővítésére egy napi 300 métermázsa teljesítőképességű újabb mosodát és egy napi 1500 darab ruha vegytisztítását elvégző üzemet javasol létesíteni a tervezet.

A főváros szerint a háztartási mosógépek tömeges gyártása mellett óvatosabban kell folytatni a Patyolat fejlesztését és elegendőnek tart egyelőre egy 60 mázsás új mosodát. Pongrácz Kálmán, a végrehajtó bizottság elnöke foglalta össze a vita során elhangzottakat. Hangsúlyozta, hogy a végrehajtó bizottság Budapest lakosságának jogos és legsürgősebb problémáit tárta fel. A maga részéről is helyeselte a földalatti vasút továbbépítését, de fontosabbnak minősíti sorrendileg az Erzsébet-híd újjáépítését. A Vár helyreállításába a fővárosnak eddig nem volt beleszólása, de javaslatokat fognak tenni e kérdésben. Nemcsak a városkép szempontjából fontos a Vár újjáépítése, hanem azért is, mert az oda beköltöző hivatalok sok lakást szabadítanak fel a város területén. A végrehajtó bizottság ezután határozatot hozott, amelyben megbízta a vb elnökét, hogy a hozzászólásokat, a javaslatokat juttassa el az MDP Központi Vezetőségéhez és a Minisztertanácshoz.

Gárdonyi Jenő