A játékországban

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Szabad Nép:

Kiállítás nyílt az új játékokból

Pénteken délelőtt valóságok kis játékország nyílt meg a Város - és Községgazdálkodási Minisztérium épületében, a Szalay utca 16-ban. A Játéktervező Intézet állította ki új játékait és játékterveit. A legnagyobb sikert talán az elektromos, kormányozható helikopter és a vágtató paripa első példánya aratta. A helikopter igen ügyes szerkezetű, de még a sorozatgyártás előtt javításra szorul, a vágtató paripa is bizonyosan a gyermekek közkedvelt játéka lesz, mert ha nyergébe pattan a kis lovas, a csodaparipa lábai előrecsúsznak, majd rugó húzza vissza őket ismét és így hamarosan végigvágtathatnak vele hetedhét határon, azaz a lakáson.

A vakációzó gyermekeknek nagy örömet okoz a játékkiállítás



A több száz játék között ott látjuk a szegedi Nivó szövetkezet babaházát, a Jó Pajtás szövetkezet nagyon szép, exportcélokra is alkalmas kék, kis babakocsiját a Képzőművészeti Alap stílusos, szép bábjáték figuráit, a bohócot, a vadászt, a holland kislányt, a rókát és a többieket. Újszerű plüss állatfigurák kerülnek majd forgalomba: őzike, tigris és társai. A nagyobb gyermekek számára alulról és felülről mozgatható bábfigurákat készítenek. Kártolt gyapjúhulladékból készült figurákból pedig egész állatseregletet lehet összeállítani: a kis mikiegértől a tigrisig és a struccig szinte valamennyi állatfajta szerepel. Aztán itt van az úttörő hegyivasút, mely fogaskerekeivel a meredek helyi emelkedőn is felkapaszkodik és egy felhúzásra többször is megteszi az utat. Nem sorolhatjuk el valamennyi játékot, de szólnunk kell még arról, hogy örvendetesen növekszik az elektromos, a mechanikai játékok száma. Elkészült a 2-es villamos, a stuka, mégpedig műanyagból, gyorsan szalad körbe a síneken, s az ára transzformátorral együtt előreláthatóan 100-130 forint lesz. A pénzverde távvezérlésű vasutat készített: az olcsóbb, 600 forintos kiadása alkatrészenként is kapható majd. Aztán itt van az elektromos hajtású kis autó is, mely az autópályán szalad, s azt tervezik készítői, hogy a pálya keresztezéséhez közlekedési rendőrt is állítanak s az autó csak arra mehet majd, amerre a rendőr mutatja az utat. Még az idén 15-20 új mechanikai és ugyanennyi fajáték kerül az üzletekbe, a gumiból és műanyagból készülő új játékok száma előreláthatóan 80-100 lesz.

A kiállítás kedd estig, reggel 9-től este 7 óráig fogadja a játékok iránt érdeklődő gyermekeket és felnőtteket.

A magyarországi lemezjáték-gyártás nagy korszakát a nemzetközi gyakorlattól eltérően csak 1953-tól számítjuk, amikor a Kohó és Gépipari Minisztérium úgy döntött, hogy a Lemezárugyár legyen játékgyártásunk központja. Cseh és német minták alapján kezdték előállítani a rugós felhúzású teherautót és repülőgépet. Hamarosan elkészült az első lendkerekes játék, majd 1954-ben az első elektromos diavetítő. További lendkerekes autó típusok jelentek meg: mentőautó, nyitott és zárt teherautó, tűzoltóautó, majd a darus autó, valamint a helikopter. Újszerű rugós játék volt a hegyi vasút. Próbálkoztak plüssel borított, rugós, lépegető mackóval és elefánttal. 1958-ban átmeneti visszaesést okozott, hogy megszűntették az úgynevezett "bazár játékokat" (babakocsi, babaágy, versenyautó, autóbusz). Viszont erős technológiai és termékfejlesztést végeztek, és sorra jelentek meg az új játékok: 1960-ban a rugós csibe, 1961-ben a távvezérlésű elektromos autó, 1962-ben a tolató mozdony és a közlekedési játék, 1963-ban a rakodó vonat, 1965-ben a holdrakéta, és 1968-ban a Jaguár festett, díszített karosszériával és a játékpályázaton is díjnyertes kozmoglóbusz. (www.kelle.hu)