Ahol a Spartak-kocsikat gyártják

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Szabad Nép

Prágában és szerte Csehszlovákiában sűrűn találkozik az ember egy bizonyos fajta személygépkocsival. Csinos formájával, fürgeségével és szép, világos, szinte mosolygós színével üde foltja Csehszlovákia autóforgalmának. Csehszlovákiai labdarúgó-csapatok budapesti vendégszereplése idején, vagy más alkalommal Budapest közönsége - amelynek a gépkocsik iránti érdeklődése már-már közmondásos - szintén megnézegetett közelről egy-egy ilyen kisautót. A kocsi hűtőjén a Skoda Művek jellegzetes emblémája - a szárnyas nyíl. A csehszlovák autóipar új büszkesége ez: a "Spartak".

www.skoda-auto.com

Naponta 70 új Spartak-kocsi hagyja el a Mladá Boleslav-i gyárat



Prágától északkeletre mintegy 60 kilométerre a Jizera folyó dús völgyében fekszik, Mladá Boleslav. A dunántúli dombvidékre emlékeztető halmokon épült mintegy 30000 lakosú városka - a legtöbb cseh és morva városhoz hasonlóan - két részből társult eggyé. A dombon büszkélkedő vár és szép, régi templom köré zsúfolt ódon házak, érdekes, harmonikus egységet alkotnak a lankán elterülő új városrésszel. A régi házak fölött a vár látszik uralkodni, a modern épületek hatalmas gyártelep körül csoportosulnak. A gyár: a Skoda személyautógyár. Itt gyártják tavaly november óta a csehszlovák, autósok kedvencét, a Spartak-kiskocsikat.

A városka együtt nőtt a gyárral. De együtt nevelődött fel a fejlődő üzemmel az a kiváló munkásgárda is, amely a múltban a kapitalisták ellen vívott forradalmi harcaival szerzett becsületet a csehszlovák munkásosztálynak, a jelenben pedig remek munkájával öregbíti a csehszlovák szocialista ipar hírnevét. A régi harcokról sokat tudnak mesélni azok az elvtársak, akik már az 1930-as évek elején is itt dolgoztak. A kiváló munkáról pedig büszkén ad hírt a gyár falán elhelyezett tábla: "Csehszlovákia élenjáró exportgyára." A gyár termékeivel mind az öt világrész útjain találkozhatik a vándor.

www.skoda-auto.com

A kocsikat csak világos színekben gyártják, a gépkocsik "hagyományos" sötét színeit a gyárban nem is látni



Valóságos kombinát ez. A gumi kivételével a kocsik minden porcikája itt készül. Az egyik üzemrészben a motor alkatrészeit ontják nagyon "okos" gépek. A másikban félelmetes gépszörnyek, egyetlen irtózatos csapással a karosszéria elemeit formálják. Egy-egy "suhintás" és a lemez már autótető, ajtó vagy sárvédő, és már szállítják is a szomszédos csarnokba, hogy szakavatott kezek kész karosszériává hegesszék.

Lenyűgöző a munkának az a magasfokú szervezettsége, ami a gyárban tapasztalható. A különböző munkafolyamatok csodálatos pontossággal olvadnak össze. Ahogyan a vékonyka hegyi patakok sokasága pontosan ismeri kijelölt útját a völgyben hömpölygő folyamhoz, úgy hangolódnak egybe a sok száz különböző alkatrészt gyártó "kis" szalagok az alkatrészeket összeszerelő "nagy" szalagokkal. Amikor a nagy szerelőcsarnokban a szalag elejére helyezett alváz motorral, kerekekkel, gumikkal, készen a szalag végére ér, a tetőnyíláson át a daru szépen ráhelyez egy gyönyörű, világos színű, krómozástól csillogó karosszériát. Még egy út a szalagon (de most már az utolsón) és a kész Spartak-kocsi "saját lábán" kigördül a nagycsarnokból, hogy az első próbautat megtegye.