A kirakatpolitika ellen fel kell venni a harcot

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Szabad Nép


Hogyan dolgoznak majd az átszervezett házkezelőségek



Ismeretes, hogy a Minisztertanács határozatot hozott az állami tulajdonban levő házak kezelésének átszervezésére. Hogyan halad az átszervezés, s mit várhat tőle a lakosság? - erről beszélgettünk Döbröntei Károlyné elvtársnővel, Budapest Főváros Tanácsa Házkezelési Igazgatóságának vezetőjével.

Biztosítják a műszaki feltételeket

- Mi az átszervezés lényege? - kérdeztük először.
- Az ingatlankezelő vállalatokat január 1-től átszervezzük kerületi házkezelési igazgatóságokká. A vállalatokból tehát hatósági jogkörrel rendelkező igazgatási szervek lesznek. Ezek természetesen a kerületi tanácsok kebelében működnek. A házkezelési igazgatóságokhoz tartoznak majd a házkezelőségek. Ilyenek ugyan eddig is voltak, de az újak gyökeresen különböznek a régiektől. A házkezelőségek eddig általában egy házkezelőből és legfeljebb egy adminisztrátorból álltak, s nem volt hatáskörük. Most nagyobb házkezelőségeket létesítünk, 800-2500 lakás tartozik majd egy-egy házkezelőséghez.


- Hányan dolgoznak majd egy-egy házkezelőségen?
- A vezetők egy (vagy nagyobb egységnél két) műszaki dolgozó (technikus vagy mérnök), egy könyvelő, egy adminisztrátor és 8-16 fizikai dolgozó.
- Mi ennek az új rendszernek az előnye?
- Ez a gárda képes arra, hogy a sürgős, fontos karbantartás jelentékeny részét a maga erejéből végezze el. Amire pedig nem képes, azt a kerültekben továbbra is működő műhelyek végzik el. De dolgozhatnak majd állami vállalatokkal, ktsz-ekkel, bizonyos esetekben kisiparosokkal is. A házkezelőségek pénzt kapnak a karbantartás elvégzésére, tehát önállóan, gyorsan, a helyzet ismeretében intézkedhetnek. Önállóan - de a lakók fokozott bevonásával! Ugyanis a jövőben nagy szerepet kapnak az úgynevezett házkezelési bizottságok, akik műszaki tudással rendelkező tagjaiból alakulnak majd. Velük beszélik meg a házkezelőségek a munkák sürgősségét, sorrendjét stb.

archivnet.hu

Ez a gárda képes arra, hogy a sürgős, fontos karbantartás jelentékeny részét a maga erejéből végezze el.



Helytelen tervek és elvek helyett...

- Nem nehezíti-e majd a soronkívüli, előre nem látott sürgős munkák elvégzését az előre megállapított, hosszabb lejáratú terv?
- Az ilyen terv okvetlenül akadályozná a gyors és jó munkát. A Város- és Közösséggazdálkodási Minisztérium azonban javaslatuk ellenére, 1957-re ismét megállapította a karbantartási tervet. Mi tovább küzdünk, hogy ne legyen ilyen terv!
- Milyen változás várható a lakások felújításánál?
- Hogy melyik lakás kerül felújításra, arra a kerületi házkezelési igazgatóságok tesznek javaslatot a kerületi állandó bizottságokkal együtt, s ebben a kérdésben a kerületi VB dönt. Budapest Főváros Tanácsának végrehajtó bizottsága csupán városrendészeti és gazdasági szempontból tárgyalja a kerület tervét.
- Sokan helytelenítik azt az elvet, hogy bizonyos esetekben a főútvonalakon levő házak felújítását túlságosan előtérbe helyezték. Mi a helyzet ezzel kapcsolatban?
- Mi nem tettük magunkévá ezt az elvet. Az idén 390 millió forintot fordítunk a házak javítására, ebből csupán 20 millió forintot a főútvonalakon levő házak felújítására. Persze, helyes és szükséges a főútvonalakon is a felújítás, de a túlzások, a kirakatpolitika ellen fel kell venni a harcot.

Több segítséget!

- Miért halad az idén vontatottan a felújítás?
- A tanács kivitelező vállalatainak több anyagra lenne szükségük. De nemcsak ebben kellene több segítséget kapnunk. Ahol födémcserére lenne szükség, nem tudjuk a lakókat ideiglenes lakásba költöztetni, nincs hová. Hiába kértük, követeltük, tárgyaltunk, a Minisztertanács apparátusánál nem tudtuk elérni, hogy ideiglenes lakásokat, vagy ideiglenes lakásnak megfelelő, felszabaduló laktanyákat juttassanak erre a célra.
- Hogyan áll jelenleg az átszervezés?
- A XIII. kerületben a harmadik nagy házkezelőséget szervezik, a VII. kerületben is működik már egy. Minden kerületben legalább egyet meg kell szervezni az idén, hogy a kerületi tanácsok a jövő évi átszervezésig elegendő tapasztalatra tehessenek szert.

Kevesebb ok lesz panaszra

- Mit várhat a lakosság az átszervezéstől?
- Remélem, az újjáalakuló ingatlankezelés sokkal jobban fog dolgozni, mint eddig. Sokkal gyorsabban, jobban javítják majd ki a lakásokban mutatkozó hibákat, a lakosság rendszeresen ellenőrizheti a végzett munkát, sokkal kevesebb ok lesz panaszra.


(Tudósítónktól)

Korábban a Szabad Neten: