Szovjet repülők hőstette - kimentették a tudósokat a jég fogságából

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Szabad Nép


Megmentették a jéghegyeken rekedt szovjet, svéd és norvég tudósokat

(Moszkvai tudósítónk telefonjelentése.)
A nemzetközi geofizikai hét keretében a sarkvidéket járó Ob hajó szovjet, svéd és norvég tudósokból álló expedícióval vágott neki az Északi-sark vidékének. Augusztus és szeptember hónapban a tudósok Grönland és a Spitzbergák között tanulmányozták a jéghegyek mozgását, a tenger áramlását.

A napokban az Ob a Spitzbergákhoz érkezett, hogy a sarkkutatók egy csoportját az Északkeleti Föld nevű szigeten partra tegye. A csoport tagjai: Balaskin és Petrov szovjet, Schütz és Erikson svéd, valamint Schuhmaher norvég tudósok voltak. A tudósokat egy MI-4-es típusú helikopter szállította partra, amelyet Kapreljan szovjet pilóta vezetett. A gép az Ob fedélzetéről emelkedett magasba, s a hajó állomáshelyétől mintegy 50-60 kilométerre levő jéghegy csúcsán ereszkedett le, az 50. szélességi és 20. hosszúsági kör mentén. A tudósok ezen a helyen a jégvilág kutatására alkalmas állomást akarták létesíteni.

Szeptember 9 és 10-én Kapreljan megkísérelte, hogy a sarkkutatókat visszaszállítsa az Ob fedélzetére. Ez azonban a rossz idő és az alacsony felhőzet miatt lehetetlen volt. A Spitzbergáknak ezen a részén ugyanis a jéghegyek csúcsát még jó időben is felhőzet borítja. Kapreljan néhány napi sikertelen próbálkozás után kiszemelt egy hóval fedett sima térséget, nem messze a jéghegytől, ahová leszállhatott.


Ez az apró "repülőtér" azonban csapdának bizonyult, mivel nem volt más, mint egy vékony jéggel borított tavacska. A helikopter leszálláskor megsérült és a jég alá merült.


Kapreljan vészjelzéseire az Ob a szerencsétlenség színhelyére sietett és megmentette a bajba jutott pilótát. Még ugyanezen a napon Petrov ismert szovjet sarki repülő megpróbált repülőgéppel a szorongatott helyzetbe került tudósok közelébe jutni. Szeptember 12-én reggel felfedezte a tábor helyét, élelmiszert és felszerelést dobott le a tudósoknak. Leszállni azonban nem tudott, mert a gép kerekeire vastag jégpáncél tapadt, a jéghegyet pedig vastag jeges hótakaró borította. Ugyanezen a napon Moszkvából sítalpakkal felszerelt LI-2 típusú repülőgép indult a Ferenc József-föld felé Moszkalenko pilóta vezetésével. E perctől két repülőgép harcolt azért, hogy alkalmas pillanatban megmentse a jéghegyen rekedt kutatókat. Hiába volt azonban a sarki repülők nagy tapasztalata, bátorsága a rendkívül kedvezőtlen időjárás lehetetlenné tette a leszállást.


Ezekben a napokban a sarkvidék ezen körzetében a Nordsissel nevű norvég hajó a Bercsiszon-fjord öbölbe indul, ahonnan kutyafogattal ellátott négy főből álló sítalpas expedíció indul útnak, amely a bajba jutott tudósokat a hajóhoz vezeti. A hatalmas viharok és rossz látási viszonyok miatt azonban ez a kísérlet is eredménytelenül végződött.


Közben a szovjet repülők állandó megfigyelés alatt tartották a jéghegyet, s a szó szoros értelmében reggeltől estig levegőben voltak, hogy kilessék a leszállásra alkalmas pillanatot. Az egyik felszállás alkalmával, a néhány perces derültebb időt kihasználva, Petrov újra megpillantotta a tábort, de csak annyi ideje volt, hogy élelmiszert és fűtőanyagot dobjon a tábor lakóinak. Szeptember 18-19-20-án is folyt a küzdelem, míg végül 21-én reggel 6 óra 30 perckor Petrov észrevette, hogy a jéghegyek csúcsa fölött eloszlanak a felhők. Rádiójelzéseket adott Moszkalenkónak, aki azonnal a Spitzbergák körzetébe repült.

Idegtépő pillanatok voltak, amikor Petrov észrevette, hogy a veszélyben forgó tábor felett ismét gyülekeznek a felhők, s Moszkalenkót még 30 percnyi repülőút választja el az expedíció táborhelyétől. Tíz óra 45 perckor azonban, bár a jéghegy csúcsát újra sűrű felhőzet borította, mégiscsak sikerült a leszállás közvetlenül a kutatók sátra közelében. Moszkalenko repülőgépe fedélzetén a tudósokkal, a rossz látási viszonyok ellenére is szerencsére a levegőbe emelkedett.


Tizennégy óra 30 perckor, kétheti fogság után a megmentett sarkkutatók megérkeztek a Nagurszki nevű sarkvidéki kutatóállomásra. Az Ob jelenleg útban van Nagurszki felé, hogy fedélzetére vegye a tudósokat és tovább folytassák a megkezdett munkát.


Kékesdi Gyula