Nők Lapja
"Szembeszállni a világtörténelemmel, amit a kultuszminiszter a középiskolák negyedik osztálya számára engedélyezett: van ez olyan merész vállalkozás, mint kétszáz elefánttal átkelni az Alpeseken" - mondja a regény főszereplője, és ezt a mondatot a film mottójának is tekinthetjük.
Mi lesz egy kis emberből, a klasszikafilológia kutatójából, Nyúl Béla tanár úrból, ha vállalja a szembeszállás kockázatát, a tudományos igazság védelmét? A regényben, Móra Ferenc finom és fájó humorú művében munkanélküli; a filmben közömbös újságpapírral letakart halott. A Móra-regény hőse erkölcsileg is halott; a Móra-regény azzal hirdeti a "nem szabad hazudni" tételt, hogy harcokban megtépázott hősét tisztán hagyja; Fábriék nyomorultja megtörik, kényszerű "önkritikát" gyakorol és meg kell halnia.
A film keményebben és keserűbben szól, mint a regény és el kellene gondolkoznunk, hogy miért volt szükség erre a keménységre. Miért kellett a turbékoló szerelmes tanárt sokgyermekes családapává változtatni; miért kellett a regény szájkörnyéki mosolyát gondvésett ránccá merevíteni? Mert az "engedélyezett világtörténelemmel" szembeszállni - azóta életveszélyes vállalkozás lett. Fogadjuk el tehát a filmet a Móra-regénytől függetlenedni kívánó alkotásnak, s a regényt tekintsük az ihlet forrásának.
Küzdeni a hazugság ellen - ez a film mondanivalója és célja -, foglalhatjuk össze hazafelé menet első benyomásainkat... De a gondolatok nem állnak meg, a film mint egy rugó tovább hajtja őket, nyugtalan és mélyebb vizek kavarodnak fel, a szél erősödik, távolabbi partokhoz kell eljutnunk. A film a harmincas évek elején játszódik, de úgy érezzük, mintha későbbi napokról is szólna - a mi tegnapjainkról, tegnapelőttjeinkről. Amikor kis emberek - és nagyobbak is! - véres hajszákban hulltak, megsemmisültek a politikai pecsenysütögetés tüzében.
Szatíra? Tragikomédia? A filmről gondolkozva egyre keserűbbé válik az ember szájíze. A görög sorstragédiák végzete - ez nem párhuzam, ez csak hasonlat - suhog a fekete-fehér filmkockákon, Nyúl Béla szürkéből fekete-fehérré és később fekete-pirossá élesedett élete fölött. Szürke kisember, aki hőssé válik - akarata ellenére. Tragédiája az, hogy más nyelven szólal meg: az undor a halálba kergeti. Nyúl Béla figuráját olyan következetes, töretlen lélekrajzzal alkották meg, amilyent ritkán láttunk magyar filmen, s amelyben nincs hibás vonás.
Fábri Zoltán nagy művész. Filmről filmre emelkedik, teljesedik, erősödik. Pedig a magyar filmgyártás útját megtalálni, a középiskolák negyedik osztálya számára engedélyezett "filmművészet" éveken keresztül magunk által is vállalt dobozából kitörni nem könnyű feladat. Miért említem ezt a filmnél, amely a legmesszebb van a "hivatalos" szabályoktól? Mert a fertőzés nagyon mély és az ellene való harcban gyakran a homeopatikus gyógyszerekhez fordultunk. Sem politikában, sem művészetben, sem gazdaságban, sem erkölcsben nem ez a megoldás. És ha Fábri filmjében akadnak kifogásolható részletek, akkor az okot valahol itt kell keresnünk. A cselekmény, a környezet, az emberi jellemek agitatív kiélezése, a mondanivaló helyenkénti brutális fogalmazása - például az arénajelenet egyes részeiben - ezzel a homeopátiával magyarázható.
Fábri Zoltán nagy művész. A "Hannibál tanár úr" kitűnő film. Legyen szabad forgatókönyv és rendezés, a fényképezés és a szerkezet elemzése helyett egy szubjektív érvet felhoznom: ez a film nem fejeződik be, amikor a villany kigyullad és az előadás utáni első cigarettára rágyújt a néző. Emlékeztet és gondolkoztat, nyugtalanít és vészjeleket állít a hibás cselekvés elé.
Nagyszerű színészek sorából emeli ki Fábri Zoltán és Szécsényi Ferenc (ő az operatőr) munkája Szabó Ernő megrázó alakítását. Nem lehet elfelejteni megtört és verejtékes arcát, mint ahogy nem lehet elfelejteni Bessenyei Ferenc öblös kacagását, Greguss Zoltán jóllakott röhögését és Kiss Manyi egeres szürkeségét, Apor Noémi magakellető mosolyát.
Fábri Zoltán és társai kitűnő filmet alkottak.
-a. -r.
Korábban a Szabad Neten: