Péntek délután megkezdték a fővárosi villamosvonalak helyreállítását

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Népszava

Hol indulnak meg elsőször a villamosjáratok?

A Fővárosi Villamosvasút Akácfa utcai központjában pénteken délelőtt a központ, 14 telep, a főműhelyek és a vasútépítő Vállalat forradalmi munkástanácsainak kiküldöttei tanácskoztak Budapest villamosforgalma megindításáról.

www.villamosok.hu, Pálmai István képe

Letisztult kommunikáció: oroszok, menjetek haza




Menyhárt István, az ideiglenes forradalmi bizottság elnöke közölte munkatársunkkal, hogy a megbeszélésen döntést hoztak: a villamosvonalakon a karbantartási munkálatokat még pénteken délután meg kell kezdeni.

Segít a honvédség

A helyreállítási munkálatokhoz segítséget ad a honvédség. A kőbányai honvéd gépkocsizó iskolától, Bányász honvédszázados vezetésével, pénteken délben négy darab 7,5 tonnás darus vontatókocsi érkezett az Akácfa utcai székház elé. Ezek a gépkocsik délután 3 órakor, Cserhalmi Vilmosnak, a vonalműszak egyik vezetőjének irányításával az Ifjú Mártírok terére (volt Széna tér és volt Moszkva tér), a Mártírok útjára és a Zsigmond térre vonultak és a villamossínekre emelték és elvontatták azokat a MÁV személy- és postakocsikat, amelyeket a forradalmi harcok idején a szabadságharcosok gördítettek ki barikádnak a Déli pályaudvarról.

www.villamosok.hu, Pálmai István képe

Blaha Lujza tér, villamos megálló



Nincs anyaghiány

Sunavecz Iván, a Fővárosi Villamosvasút felsővezetékes részlegének vezetője tájékoztatott bennünket a villamosközlekedés megindításának teendőiről:
A vállalatnak szerencsére nincsen anyaghiánya. Néhány héttel ezelőtt 2,5 vagon felsővezetéket kaptunk, ez a mennyiség teljesen elegendő a károk kijavításához. Legfeljebb apró anyagra lesz szükség, de ezt saját magunk megoldjuk. Száz szakember azonnal hozzákezd, a munkához, hozzávetőleg húsz-harminc idegen munkaerőre lesz szükségünk.

www.villamosok.hu, Pálmai István képe

Kálvin tér, végállomás



Hol indul meg először a villamos?

Budapest területén először a fővárosba vezető, úgynevezett "sugárutakon" indulnak meg a "sárgák". Tehát: a Váci úton, a Lehel úton, a Thököly úton, az Erzsébet királyné úton, a 28-as villamos vonalán, továbbá Pestszentlőrinc, Kispest, Pesterzsébet, Albertfalva, Kelenföld, Zugliget és Hűvösvölgy, Óbuda felől. A rongálások ugyanis ezeken a útvonalakon csekély mérvűek s egy nap alatt helyreállíthatók.
Csak ezután kerülhet sora körvonalakra, tehát a Kis- és Nagykörútra, a Krisztina körútra és a belső Üllői útra, amelyek jóval nagyobb kárt szenvedtek. Ezek kijavítása, pótlása hosszabb időt vesz majd igénybe.

Fontos tanácskozások szombaton

A Fővárosi Villamosvasút forradalmi bizottságai kérik a Fővárosi Villamosvasút, a Főműhely, valamint a Fővárosi Vasútépítő Vállalat műszaki dolgozóit, hogy a munka megkezdése ügyében 3-án, szombaton reggel jelenjenek meg munkahelyeinken.

www.villamosok.hu, Pálmai István képe

Körút, négyes hatos




Ugyancsak megbeszélést tartott pénteken délelőtt a Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szabad szakszervezete forradalmi bizottsága. Tóth Mihály, a forradalmi bizottság elnöke felhívásában arra kéri a budapesti közlekedési és szállítási vállaltok munkástanácsainak elnökeit és üb-elnökeit, hogy 3-án, szombaton délelőtt 11 órakor tanácskozásra jelenjenek meg a szakszervezet székházában, VI., Csengery utca 68. Többek között megbeszélik a főváros közlekedésének helyreállítási feladatait.