"Ahol az adótanácsadó a grafikus kollégája lesz" - irodai munka másképp

Vágólapra másolva!
A hagyományostól eltérő lehetőséget nyújt a coworking, más néven közösségi munkavégzés, amely külföldön már bevált, és Magyarországon is egyre népszerűbb. A coworkingre a legjellemzőbb, hogy különböző munkát végző emberek egy irodában dolgoznak, és kollégák lesznek, miközben a megszokott irodai kiszolgálást biztosítják nekik.
Vágólapra másolva!

Idén két harmincas éveiben járó nő nyerte el az Év Fiatal Vállalkozói díját. Klementz Anna és Klementz Kata a Loffice nevű projekttel lett a befutó, ennek keretében a coworkinget honosították meg Magyarországon.

"Talán a közösségi munkavégzés a legjobb szó rá. Olyan helyet hoztunk létre Paulay Ede utcai egykori kottanyomdában, ahol a munka móka" - mondta Klementz Kata az [origo]-nak.

"Minden rendelkezésre áll, aki elsősorban otthoni munkát végez, és nem kötelező bemennie egy adott hivatalba, irodába, annak ez jó lehetőség" - mondta egy rendszeresen irodahelyet bérlő számítástechnikus. "A bérleti díj nem magasabb, de nem is alacsonyabb, mint a környék többi irodájában, viszont ad egy pluszt. A megszokottnál vidámabb, hangulatosabb az iroda, ezért döntöttünk mellette" - mondta a Loffice irodaház egyik állandó bérlőjének munkatársa.

Mi az a coworking?

Magyarra nehezen fordítható a coworking. "Abból ered, hogy a munka másképp zajlik, mint egy megszokott irodában, közösségi térben, egymást segítve dolgoznak a különböző szakmák képviselői. Nincs irodabérleti díjuk, ha elromlik valami, nem kell karbantartót hívniuk, ha cseng a telefon vagy érkezik egy vendég, nem ők nyitnak ajtót, nem kell a levelekkel bajlódniuk és nincs sem takarítási, sem irodaszergondjuk" - fogalmazott Klementz Anna.

"Biztosítunk mindent, ami egy hagyományos irodában megszokott: irodabútor, internetelérés és egyéb infrastruktúra, asszisztencia, kávé, tea. Mindehhez egyedi kialakítás és belsőépítészeti megoldások társulnak" - tette hozzá Klementz Kata. "Az egész egyébként 2006-ban kezdődött, amikor az Andrássy úttal párhuzamos Paulay Ede utcában megvásároltunk és felújítottunk egy ipari épületet. A beruházást a családi kézben lévő cég saját forrásból finanszírozta" - felelte Klementz Kata arra a kérdésre, hogyan vágtak bele, miből állták a számlát.

Forrás: Loffice
Nem szokványos iroda

Nem szokványos épületfelújításra kell gondolni, a design mellett az alacsony energiafelhasználás is rendkívül fontos szempont volt. (A megszokottól eltérő, fiatalos irodaház fűtését talajvizes hőszivattyúval oldották meg, a következő lépés pedig a napkollektorok felszerelése lesz.) A zöld szemlélet jegyében biciklitárolók és zuhanyzók kerültek a házba, és újrahasznosított anyagokat használtak a felújításnál: régi tetőgerendákból alakítottak ki több asztalt, aranyozott, századfordulós fa iskolapadok mellett, habkartonból és üvegtárgyakból megformált csillárok lógnak a plafonon.

Ismeretlenekből kollégák

A Loffice megvalósítói szerint az itt dolgozók együtt kávéznak, beszélgetnek munka közben, megismerik egymást. "Mivel teljesen más foglalkozású emberek bérelnek munkaállomásokat egy térben, akár egy adótanácsadó is lehet egy grafikus munkatársa. Tehát az adószakértő ingyenesen ad tanácsot a grafikusnak, segítik egymást a dolgozók" - mond példát Klementz Kata arra, miért lehet még sikeres a koncepció.

Forrás: Loffice
Régi iskolapadokban is lehet dolgozni

Egy munkaállomás egy órára 800, egy napra pedig 4 ezer forintba kerül, de nem jellemző az egynapos ügyfél, inkább bérleteseik, más néven törzsvendégeik vannak. Egy hét 18,4, egy hónap 44 ezer forint - ezért gyakorlatilag bármikor bemehetnek az irodába és dolgozhatnak. Arra a kérdésre, hogy akár éjjel is be lehet menni dolgozni, Klementz Kata azt felelte, "megoldható", de ilyen kéréssel még nem találkoztak. Úgy fest, az ötlet tetszik az felhasználóknak, mert a Klementz testvérek 2010 novemberében a Király utcában újabb terekkel növelték a bérelhető munkaasztalok és terek számát, 2011-ben pedig a tervek szerint újabb egységet nyitnak.