Embert próbáló, de gazdaggá tesz a tengerjárókon végzett munka

Vágólapra másolva!
Napi 12 órás munka heti 7 napon át, összezártság. Első hallása nem hangzik megnyerően ez az állásleírás. Ám a munkáért cserébe teljes ellátás jár, az akár 4 ezer dolláros fizetés teljes egészében félretehető, és így néhány év alatt egzisztencia építhető. Az elmúlt 22 évben csaknem 50 ezer magyar próbált világszerte szerencsét óceán- és tengerjáró vagy folyami hajókon -  többek között a januárban elsüllyedt Costa Concordián is. Hogyan lehet kijutni? Mennyit lehet keresni?
Vágólapra másolva!

Csötönyi Norbert vendéglátó-ipari technikumot végzett. 2001 szeptemberében felszolgáló- és mixerbizonyítvánnyal kelt először útra és vállalt felszolgálói munkát egy karibi tengerjáró hajón. Hamar megtérült a befektetett idő és energia. Az akkor 25 éves fiatalember alig két év leforgása alatt saját lakást vásárolhatott a felszolgálói munkával megkeresett pénzből. "Akkoriban felszolgálóként 4 ezer dollárt (jelenlegi árfolyamon 880 ezer forint) is meg lehetett keresni havonta" - mondja.

Segédfelszolgálóként kezdenek az újoncok

Az egykori felszolgáló azóta saját céget alapított. A hajós munkák iránti töretlen érdeklődést látva ma már az International Crew Ship Training Centeren keresztül közvetít álláslehetőségeket és szervez a munkavállalásra felkészítő szakmai és nyelvi képzéseket. A tengerjáró hajókra a pályázók általában 6-8 hónapos, határozott idejű szerződésekkel mennek dolgozni. Rendszerint segédfelszolgálóként kezdenek, átlagosan 1000-1500 dolláros (220-330 ezer forint) havi keresettel. Az első, sikeresen teljesített szerződés lejárta után az újbóli szerződés előrelépést is jelent: felszolgálóként folytathatják. Igaz, a munkalehetőségeket kínáló hajók gyakran keresnek szakácsot, cukrászt, bárost, recepcióst, fodrászt vagy épp masszőrt is, a tengerjáró hajók többsége a kelet-európai munkavállalókra jellemzően felszolgálóként és segédfelszolgálóként számít inkább.

A rossz álláspiaci helyzet visz külföldre

Az úszó szállodákban munkavállalást tervezőket a jelek szerint az olasz Costa Concordia luxushajó tragédiája sem készteti meghátrálásra. Sőt az év eleje óta az ICTC-t valósággal elözönlötték a munkát vállalni tervezők, zömében a kedvezőtlen hazai álláspiaci körülmények okán.

A munkavállalás a hajókon gyakran azért is vonzó, mert szállásra, étkezésre egyáltalán nem kell költeni, így a megkeresett összeg szinte teljes egészében félretehető. A terhelhetőség, a nagy munkabírás ugyanakkor alapfeltétel - a hajókon jellemzően heti 6-7 napban, napi 10-12 órában folyik a komoly állóképességet igénylő munka. A speciális munkakörülmények miatt itt fontosabb szempont az alkalmazkodóképesség. "Egy hajón legalább 1300 emberrel kell tudni együtt élni." A tolerancia, az előítéletektől mentes viselkedés és a vidám alaptermészet nélkülözhetetlen a túléléshez. "Egy óceánjáró valóban nemzetközi környezet - nem ritkán 45 nemzet fiai képviseltetik magukat egyszerre"- magyarázza Csötönyi Norbert.

A német- vagy a franciatudás is elég lehet

A legtöbb munkalehetőség valamilyen szintű angoltudáshoz kötődik, ám vannak némettel vagy franciával is megcsíphető munkák. "Rendszeresen keresünk 4 és 5 csillagos, folyami szálló hajókra angolul - de főként németül vagy franciául beszélő pályázókat, felszolgáló, konyhai kisegítő, szobalány, báros, recepciós munkakörökbe a Duna-Rajna-Szajna útvonalon" - magyarázza Ludányi Adrienn, a Duna Rapszódia ügynökség irodavezetője.

Az elérhető keresetek a munkaszerződést kínáló cégtől is függenek. A havi bérek általában a nettó 650-1400 eurós (300-400 ezer forint) sávban mozognak. Mindez azonban cégenként, megbízónként, de még jelölttől függően is változhat.

Így tesztelik a pályázókat

A munkákra náluk jellemzően egy csoportos tájékoztató meghallgatásával, majd egy személyes, a nyelvtudást is tesztelő interjút követően lehet jelentkezni. A harmadik kör már a megbízó cégé: az idáig eljutókat már személyesen hallgatja meg a cég képviselője.

Takács Gabriella