Sok a kérdőjel a tanárok teljesítményértékelésénél

Vágólapra másolva!
A tanári munkát minősítő teljesítményértékelési rendszert vezet be az oktatási tárca 2008-tól. A helyzet azonban nem egyszerű: bár a cél érthető, a szándék nemes, a pedagógus szakszervezet alelnöke nem tudja, miből fogják jutalmazni a tanárokat. A szaktárcától egyelőre nem tudtunk meg konkrétumokat.
Vágólapra másolva!

"Az értékelés szempontjai között a többletmunka, a korrepetálások, az egyéni foglakozások, a diákkal és szülőkkel tartott kapcsolat minősége is szerepet játszhat" - nyilatkozta Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára a Népszabadságnak a múlt héten.

Árok Antal, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke ennek kapcsán az nyilatkozta, a teljesítményértékelési rendszer bevezetése indokolt, de az eltérő társadalmi helyzetű régiók és diákok miatt korántsem egyszerű. "Egy elitgimnázium tanulóinak eredményes oktatása nyilván kevesebb gondot okoz, mint a hátrányos helyzetű, problémás családi hátterű tanulóké"- mutat rá.

Gyakorlatiasságot hangsúlyozó tanárokat értékelnének

Az alelnök szerint a működőképes teljesítményértékelés a diákok helyzetével is számoló, a hangsúlyt a hozzáadott értékre tevő rendszer alapján jöhet létre. "A jó pedagógusi munka nyilvánvalóvá teszi, melyik diák honnan jött, meddig jutott, miközben lexikális ismeretek mellett a mindennapokban hasznavehető készségeinek fejlesztésére teszi a hangsúlyt. " A rendszer tehát azokat a pedagógusokat jutalmazná, akik a számon kért tananyagon túl a mindennapi életben jól kamatoztatható gyakorlati tudással gazdagítják a tanulókat - például olvasási, szövegértési készségfejlesztéssel, nyelvismerettel, kommunikációval.

Csak évi bruttó 5200 forint jut a jól dolgozóknak

Árok Antal hozzátette: bár a teljesítményértékelési rendszer elképzelhetetlen pénzbeli jutalom nélkül, jelenleg a nemes szándék ellenére sem nagyon várható többletkereset a legjobbaknak. A hatályos jogszabályok értelmében a jól teljesítő pedagógusok teljesítményének értékelésére fejenként bruttó 5200 forint fordítható az oktatási intézmények pénzügyi keretéből - mindez éves szinten.

A jutalom hiánya ellenérzéseket szülhet

A PSZ elnöke szerint félő, a teljesítményt gyakorlatilag nem jutalmazó értékelési rendszer inkább ellenérzést, mintsem motivációt szül majd a tanárokban. Ez azonban nem meglepő, ugyanis a kemény szellemi megterheléssel járó munkáért senki nem szeret csupán vállon veregetést kapni elismerésül. A Pedagógusok Szakszervezete egyébként jelenleg is keresi a módját, miként lehetne a teljesítményértékelés mellé pénzügyi forrásokra is szert tenni.

Szerettünk volna az Oktatási és Kulturális Minisztériumtól konkrétumokat is megtudni a tervezett teljesítményértékelési rendszerről, ám megkeresésünkre egyelőre nem érkezett válasz.

Takács Gabriella