Pókerezéssel javítják a tárgyalástechnikát

Vágólapra másolva!
"A munka nem a kaszinózásról szól" - tartja a mondás. Ám egy hazai tanácsadó cég rácáfol az állításra. Pókertréningeken fejleszti a vezetők és értékesítők döntéshozatali készségét kaszinót, szimuláló kulisszák között. 
Vágólapra másolva!

A kártyajáték és az üzleti döntéshozatali folyamatok összekapcsolása elsőként három, különböző nagyvállalat értékesítési vezetőiként dolgozó, harmincas közgazdászban fogalmazódott meg. A szakemberek gyakran közös esti pókerpartijaik alkalmával tárgyalták meg az aktuális üzleti fejleményeket. Eközben jöttek rá: a póker során alkalmazott stratégiák és a sikeresen lebonyolított tárgyalások hasonló logikát, készségeket igényelnek. A tréning tervével egy éve kopogtattak a tréningek tartásával foglalkozó Develor Tanácsadó Zrt-nél - ám a végleges változat idén tavasszal öltött testet.

Előre modelleznek váratlan helyzeteket

"A pókertréningek elsődleges célcsoportja a "B2B - business to business" területén dolgozó értékesítők, vállalati vezetők. Az olyan vállalati szituáció - mint például egy tanácsadói szolgáltatás értékesítése, egy közbeszerzési pályázat vagy egy vállalat komplett informatikai rendszerének kiépítéséről szóló tárgyalássorozat és döntési folyamat - akár lépésről-lépésre rengeteg buktatót rejthet magában. A Texas Hold'em kártyajátékon alapuló tréningek az ezekhez hasonló, váratlan helyzetek kezelésére készítenek fel"-magyarázza Pozvai Zsolt, a Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója, aki úgy látja: a tréning elsősorban nagyvállalati körökben lesz népszerű.

A kétnapos program csaknem fele kizárólag pókerezéssel telik. A tréning első részében a résztvevők elsajátítják a póker menetét és a játékszabályokat - a nagyobb átélés kedvéért mindezt kaszinós kulisszák között, osztóval és zsetonnal. A tréningeken a nemzetközi pókerversenyeken rendszeresen induló és komoly helyezéseket elérő kártyajátékosok coachként segítik a céges résztvevők taktikázását. Pozvai Zsolt arról is beszámolt: az adott játékköröket időként leállítják, majd közösen kielemzik a résztvevők játék során hozott stratégiai lépéseit, döntéseit.

A tréning rávilágít a tárgyalástechnikai hibákra

A tréning következő részében valós, üzleti életből vett, konkrét példákon illusztrálják a helyzetre leginkább illő stratégiát. A Develor vezérigazgatója szerint a pókertréning nem csak a résztvevők helyzetértékelési és döntéshozatali stílusára, jellegzetességeire és fejlesztésre váró területeire hat jótékonyan: a játék során remekül megmutatkozik a személyiség, a tárgyalási stílus is. "Többen itt döbbennek rá, hol szoktak hibázni. A pókertréningen résztvevő hölgyek egyike például rájött: semmi vesztenivalója nincs, ha néha kicsit rámenősebb a tárgyalások alkalmával. A játék alatt az üzleti életben jól kamatoztatható döntéshozatali tudatosság, kockázatelemző készség is fejlődik" - tette hozzá.

Póker, üzlet: mindkettőhöz emberismeret kell

A kártyajáték és az üzleti élet párhuzamával a szűk hónapja alakult, miskolci "7-2" Póker Egyesület elnöke, Kohányi Krisztián is tökéletesen egyetért. A harmincas éveiben járó vállalkozó - bár most hallott először a tréningről - jó ötletnek tartja a döntési pozícióban lévők pókerasztal melletti felkészítését rázós helyzetekre. "A pókerhez és az üzlethez elképesztően jó emberismeretre, helyzetfelismerő-és döntéshozatali készségre is szükség van. Akiben ezek nincsenek meg, az üzleti életben halottnak számít" - összegzi véleményét. A vállalkozó úgy látja: a póker - bár sokan hajlamosak összekeverni a szerencsejátékokkal - valójában remek logikai készséget igénylő, szellemi sport, ahol a megfontolt, racionális döntéseknek jóval nagyobb tér jut a puszta vakszerencsénél. A vállalkozó kérdésünkre azt is elárulta: a játék kikapcsolódásnak sem utolsó. Ráadásul lehetővé teszi, hogy logikai készségeit ne számítógépes játékokon, hanem "humán ellenfelek" társaságában eddze...

Extrém ötletek tréningcégektől

Az első céges tréningek a rendszerváltás környékén jelentek meg hazánkban. Az igazi fellendülés időszaka azonban 1995-2000 közé tehető. Jelenleg mintegy félezer tréningcég -kezdve a néhány főt foglalkoztató kisebb társaságoktól egészen a témára szakosodott nagyvállalatokig - kínálja szolgáltatásait országszerte. A tréningpiac résztvevői mintegy 60-40 százalékos arányban osztoznak a piac megközelítőleg 10 milliárd forintos bevételéből. A konkurenciaharcban érvényesülni akaró vállalkozásoknál ötletekben sincs hiány: akad cég, aki a cégvezetők döntéshozatali készségét közös Lego építéssel, míg stressztűrő készségét improvizációs színpadi tréninggel - azaz szervezetszínházzal fejleszti, míg más magashegyi alpinizmussal hozná ki a maximumot a vezetőkből.