Dolgozói ajánlás - hatékony, olcsó, de nem kockázatmentes toborzási forma

Vágólapra másolva!
Ma már nem ritka: egyes vállalatok jutalékkal motiválják a dolgozóikat, ha ők ajánlanak be valakit a céghez és az illető később beválik. A HR-esek a módszer előnyei között említik a költséghatékonyságot, és azt, hogy az ajánló otthonosan mozog a cég kultúrájában. A munkatárs egy sikeres ajánlás után átlagosan fizetésének tíz százalékát kaphatja bónuszként. Ám a módszer nem mentes a kockázattól: mi történik a személyes és céges kapcsolattal, ha a próbaidő alatt kirúgják beajánlott barátunkat?
Vágólapra másolva!

"A belső ajánlás valamilyen formában a legtöbb cégnél megtalálható. Csak egyes helyeken ezt a gyakorlatot nyíltan és jól kidolgozott formában alkalmazzák, míg máshol informális úton valósul meg ugyanez. Ennek ellenére létező gyakorlatról van szó" -állítja Fröhlich Péter, a P&Bert Management Consulting Group Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember tapasztalatai szerint olyan munkakörökben fordul elő a leggyakrabban a munkaerő-toborzás ezen típusa, ahol nagyon nagy a fluktuáció: a call centerekben és az értékesítési területeken meghirdetett állások betöltéséhez kiemelten alkalmazzák ezt a módszert.

Költséghatékony az ajánlosos módszer

"Az AVIS 2005 első negyedévében vezette be ezt az ajánlásos módszert, ami munkatársaink körében nagyon népszerűnek bizonyult" - mondja Vass Katalin, a vállalat HR osztályának munkatársa, hozzátéve: a vállalatcsoport számos külföldi leányvállalatában használják ezt a módszert. Elmondása szerint a hazai cégcsoport az angol mintából merítette az ötletet. Vass Katalin úgy látja, jelenleg egyre több hazai cég fordul a belső toborzás irányába. Már csak a módszer költséghatékonysága és a munkatársak közötti népszerűsége miatt is.

Hirdetés és fejvadászos keresés mellett alkalmazzák

"A munkatársi ajánlás ugyanúgy egy toborzási csatorna, mint például a fejvadász cégek alkalmazása vagy a hirdetés. Amikor a cégnél megüresedik egy pozíció a HR -esek ezeket a csatornákat általában egymással párhuzamosan alkalmazzák. Így egyidejűleg több forrást is felhasználnak, hogy betöltsék a munkaerő-igényüket. " -mondja Fröhlich Péter.

Az ajánló ismeri a cégkultúrát és az ismerős értékeit

"A belső, munkatársi ajánlás esetén az egyik legnagyobb előny, hogy a cég munkatársai a betöltendő pozíciót, a vállalati kultúrát és az ajánlottat is egyaránt jól ismerik. Az ajánlók így nagy valószínűséggel meg tudják ítélni, hogy az adott személy szakmai tudása, személyisége megfelelő lehet-e a pozíció betöltésére." -állítja a szakember.
Vass Katalin elmondta: Az AVIS Groupnál a "hozott munkatárs" után motivációként jutalékot fizetnek, amennyiben már fél éve ott van a cégnél és bevált. A HR szakember szerint az ajánlásos módszerrel hozzájuk került kollégák mindegyike a mai napig a cégnél dolgozik. Az így hozzájuk kerültek sokkal jobban tisztában vannak a céges követelményekkel, és azzal, hogy mire számíthatnak az új munkahelyükön. Az AVIS-nál az új belépők 28 százaléka ezen a csatornán érkezik.