A BME MBA és posztgraduális képzésén oktatók fizetését ugyanis a hallgatók véleménye alapján állapítják meg. A pozitív jellemzést kapott tanárok gyengébben dolgozók kollégáik fizetésének esetenként 3-10 - szeresét is hazavihetik, ám a tartósan rosszul teljesítők nem folytathatják tovább a munkát az intézmény oktatói gárdájában.
Magas tandíj, hallgatói beleszólás
"Az MBA diploma nem csekély anyagi áldozatot jelent: a képzést választók átlagosan 2-2,5 milliós költséggel számolhatnak. Figyelembe véve, hogy a képzés is piaci termék, tiszteletben kell tartanunk az itt tanulók igényeit. A fogyasztói elvárások megismeréséhez pedig a hallgatók értékelése, véleményalkotása ideális lehetőség" - foglalja össze a rendszert Andor György, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem MBA képzésének igazgatója.
Értékelőlapon minősíthetik a teljesítményt
A félévek végén a hallgatók 12-14 pontból álló értékelőlapon minősítik az oktatói munkát. A kérdések arra vonatkoznak: az egyes oktatók előadása mennyire volt követhető, érthető, mennyire voltak egymással összhangban az oktató által elmondottak és a jegyzet? Kellőképpen színesek, érdekfeszítőek voltak-e az előadások? Nem történtek a vizsgákon visszaélések? Az igazgató elmondása szerint a teljesítményértékelési rendszer eredménye abban is megmutatkozik: a jelenlegi 30 fős oktatógárda tagjait nem kell folytonosan ellenőrizni, motiválni, maguktól is igyekeznek magas színvonalú munkát végezni. "Nem a pénz az egyetlen motiváló tényező: a teljesítménylista élbolyában szerepelni önmagában is megtisztelő" - teszi hozzá.
Nem jó, ha csak a hallgató osztályoz
Bodnár Viktória, a Budapesti Teljesítménymenedzsment Kutatóközpont vezetője szerint az Egyesült Királyságban, Ausztriában és a skandináv területeken ugyan elterjedtnek számít az előadók osztályzása, nem helyes az oktatók teljesítményének megítélését teljes egészében a képzések résztvevőire bízni. "Az előadások megtartása, "hallgatóbarát" levezetése csupán egy szelete az oktatók munkájának.
A szakmai publikáció, a tudományos munka is fontos
ám az oktatók a szakmai szempontból helytálló értékelésnél más szempontokat sem lehet figyelmen kívül hagyni. A teljesítményértékelésnél az is számít: ki milyen publikációs listát tud felmutatni, milyen arányban vett részt a szakterületét érintő tudományos konferenciákon, szakmai rendezvényeken, hogyan működött közre az oktatásszervezésben, a kutatói-kutatásfejlesztési tevékenységekben." -magyarázza.
Amiért veszélyes lehet
Bodnár Viktória szerint az ilyen értékelési rendszerek másik hibaforrása, hogy a kevésbé hatékonyan teljesítőket nem szakmai korrekcióval, hanem elmarasztalással akarja jobb teljesítményre sarkallni. "Veszélyes lehet, ha az ösztönzők nem az előadók hibáinak korrigálását, szakmai fejlődését, hanem a szankciókat helyezik előtérbe." -tette hozzá.
Takács Gabriella