Bejutás pályakezdőként neves céghez

Vágólapra másolva!
Egyetemi rendezvények, ismerősök kikérdezése, spontán megkeresés. Többek között ezeket az eszközöket is be lehet vetni, ha pályánkat neves cégnél szeretnénk kezdeni. Ráadásul a nagy multik előszeretettel alkalmaznak a felsőoktatásból kikerülő fiatalokat. Pintér Zsolt fejvadász és karrierszakértő olvasói kérdésre válaszolt.
Vágólapra másolva!

20 éves vagyok, 2 év múlva diplomázom. Angol nyelven jobb, mint középfokon, olaszul is - egy év múlva - körülbelül ezen a szinten beszélek. Az iránt érdeklődöm, hogy hogyan lehet bejutni egy nagy, "neves" céghez, mint például a L'Oréal, a Pannon, a T Com vagy a MOL, ha például nem írnak ki pályázatot. A szaktudásom alapján fel kellene majd, hogy vegyenek. Persze pár év gyakorlati idő máshol - gondolom - előny. Sok munkahely van, ahol nem írnak ki pályázatokat, csak ritkán és inkább ajánlás útján lehet bekerülni. Szóval mi a teendő?

T. Béla (Bicske)

Sok nagyvállalatnál számos esetben nem írnak ki nyílt pályázatot, hiszen léteznek más megoldások is. Így például a belső pályáztatás rendszere, a meglévő dolgozók ajánlásai alapján történő felvétel vagy az idők folyamán "besétáló" vagy pályázatot beküldő álláskeresőkből felállított adatbank igénybe vétele.

Egyetemi, főiskolás szervezetek, állásbörzék

Sajnos a leveléből nem derül ki, hogy konkrétan milyen szakterületen fog diplomázni. Javaslom, hogy vegye igénybe annak az oktatási intézménynek a szolgáltatásait, ahol most tanul. Ma már a legtöbb helyen a diákszervezetek (pl. AIESEC - Közgazdászhallgatók nemzetközi szervezete; HÖK - hallgatói önkormányzat; IAESTE - Mérnökhallgatók nemzetközi szervezete) vagy az intézményi karrierirodák évente, félévente szerveznek állásbörzéket, illetve "nyílt napokat". Ezeken lehetővé teszik - több potenciális munkáltató meghívásával -, hogy azok standot állítsanak fel és a megjelenő diákokkal kapcsolatot teremtsenek. Ez jó alkalom a diákoknak is egyrészt a piac "megszondázására", másrészt tényleges kapcsolatok kiépítésére a leendő munkáltatókkal.

Kapcsolatok megmozgatása

A másik módszer az egyéni akciók keretében megindított álláskeresés. Javaslom, hogy - amennyiben valóban egy "neves", nagy céghez kíván menni - próbáljon meg kapcsolatokat keresni, illetve kiépíteni. Bizonyára rokoni, baráti, ismeretségi körében vannak olyanok, akik ezeknél a cégeknél dolgoznak, vagy nekik van ismerősük, aki ott dolgozik. Az ilyen emberek egyrészt többet tudnak elmondani a megcélzandó vállalatról, hiszen ők belülről látják a szervezetet. Másrészt "be tudják ajánlani" önt valakihez.

Közvetlen megkeresés

Fenti módszer mellett alkalmazza bátran a "célcsoportos közvetlen megkeresést". Ez azt jelenti, hogy mindenekelőtt fogalmazzon meg egy, a személyzeti részleg vezetőjének vagy az ön felvételéről közvetlenül dönteni képes illetékesnek névre szólóan küldendő, kulturált bemutatkozó levelet, amelyben röviden ugyanazt kifejti, mint amit nekem leírt (telefonon percek alatt ki lehet deríteni, hogy hívják a célszemélyt).

Így udvaroljon a cégnek

Vegye bele a levélbe, hogy a diplomázás után szeretne - és itt próbáljon meg konkrét munkakört vagy pályaelképzelést megnevezni - az adott vállalatnál elhelyezkedni, mivel "Önnek a cég nagyon szimpatikus; sok jót hallott róla; ismerősei ajánlották, mint kitűnő munkahelyet" stb. Egyszóval néhány dicsérő szó minden munkáltató hiúságát legyezgeti.
Úgyszintén fejtse ki, hogy már azért jelentkezik idejekorán, mivel a végzésig szeretne többet megtudni a leendő munkáltatóról, annak érdekében, hogy - amennyiben kölcsönösen szimpatikusak lesznek és megállapodnak - felkészülten tudjon ott kezdeni.

Szerényen, de az erősségeket kihangsúlyozva

A levél, illetve a későbbiek során létrehozandó személyes találkozás stílusára vonatkozóan javaslom a szerény, de nem visszahúzódó, magabiztos, a meglévő képességeket, készségeket, szaktudást feltétlenül kihangsúlyozó stílust. Ugyanis szinte valamennyi munkáltató megkérdezi valamilyen formában, hogy: "mit nyerünk mi azzal, ha Önt alkalmazzuk?" Tehát erre a kérdésre is előre fel kell készülni. Persze nem szabad túllőni a célon és azt válaszolni, hogy "én fogom a cég nyereségének 30%-át biztosítani", de egy magabiztos, a megszerzett szaktudás hasznát kihangsúlyozó válasz már fél siker.

Legyen másolat minden levélről

És végül a lényeg: az utógondozás. Minden elküldött levélről legyen másolata, amire írja rá annak a nevét és telefonszámát, akinek küldte. Három-négy nap múlva már keresheti telefonon az illetőt és rákérdezhet, hogy mikor tudnának személyesen is találkozni.