A dolgozói ajánlás nem hivatalos formája szinte minden munkahelyen létezik. Főleg kisebb cégeknél a vezető időnként megkérdezi a kollégákat, ismernek-e valakit, aki alkalmas lenne egy-egy megüresedett állásra. A tippért viszont sok esetben csak vállveregetés jár. A nagyobb vállalatok azonban felismerték, jutalom reményében kiaknázható a munkavállalók személyes kapcsolatrendszere.
A networking fontosságára hívja fel a figyelmet Lukács Zsolt fejvadász. "A tapasztalatok szerint az üres álláshelyek legalább 70 százalékát személyes kapcsolatok útján töltik be a cégek"- mutat rá a Telkes Tanácsadó Zrt. ügyvezető partnere. A munkatársi ajánlás módszere főnként azért vonzó a cégvezetőnek, mert olcsó, bár a nagy cégek általában más csatornákkal párhuzamosan alkalmazzák.
Hogy mennyi pénz kereshető egy-egy munkatárs beajánlásával, az cégenként változó. Egy hazai nagyvállalat például sikeres ajánlás esetén a dolgozó egyhavi bérének általában 30, míg egy multi a munkavállaló akár 100 százalékát is fizeti.
Pontosabb képet adnak a vállalatról
Toborzási prémiumot fizet a vasúti járműrendszereket gyártó Knorr-Bremse is. "Minden szabad pozíciónkat közzétesszük a cég nyilvános általános hirdetőtábláján. Amennyiben a munkavállalói ajánlással érkező új dolgozó a próbaidő után bevált, ajánlója toborzási prémiumot kap. Ez minimum bruttó 50 ezer, legfeljebb bruttó 250 ezer forint lehet"- mondta Belső Barnabás, a cég személyügyi vezetője.
Négy éve alkalmazza a dolgozói ajánlás eszközét az IBM Magyarország. Intődy Gábor, a vállalat kommunikációs igazgatója elmondta, a szolgáltató központjukban dolgozók csaknem harmada került így a céghez. A módszer előnye, hogy az itt dolgozók hitelesebb és átfogóbb képet nyújtanak a pályázónak a szervezeti kultúráról, a kollégákról és a munkahelyi környezetről, mint egy néhány mondatos álláshirdetés.
A németeknél virágzik a dolgozói ajánlás
Nem csupán Magyarországon, hanem külföldön is fizetnek egy-egy jó tippért. A német cégeknek összesen évi 18,5 milliárd eurójába kerül a szakemberhiány, sokszor még fejvadász cégek sem tudnak megfelelő számú utánpótlásról gondoskodni. Így előfordul, hogy munkatársanként 3000 euró (800 ezer forint) üti a kollégák markát.
A KPMG könyvvizsgáló cég öt ajánlott és bevált dolgozó után egy egyhetes nyaralást ad ajándékba. A textíliákat értékesítő Kik tíz munkatárs után egy Smart autóval jutalmaz, igaz, ezt eddig csak egy alkalommal adták át.
A toborzás árnyoldala: ha nem jön be...
Lukács Zsolt a módszer gyengéjére is felhívja a figyelmet: "Senki nem garantálja, hogy az ajánló emberismerete mindig jól működik." A meggondolatlan, szubjektív benyomásokra épülő ajánlás kellemetlen helyzetbe hozhatja a régi ismerőst - ami elronthat egy baráti kapcsolatot is.
Szakemberek felhívják a figyelmet, nem tanácsos csak ezen az úton pótolni a munkaerőt. Könnyen fennállhat ugyanis az a veszély, hogy klikkek, baráti társaságok jönnek össze egy osztályon, ami a hatékonyság rovására. Ráadásul felmérések szerint a minél sokszínűbb munkahelyi csapatok jobb teljesítményt hoznak.
Takács Gabriella