Elbocsátás nélkül is lehet költséget csökkenteni

Vágólapra másolva!
A pénzügyi válság nagy valószínűséggel 8 százalék fölé emeli a jelenleg 7,7 százalékos munkanélküliségi rátát a gazdaságkutatók szerint. Az autóipari és elektronikai vállalatok már meg is kezdték az elbocsátásokat. Az érdekképviseleti szervezetek azonban arra figyelmeztetnek: nem biztos, hogy az alkalmazottak elküldésével kell kezdeni. Az oktatási, képzési költségek csökkentésével, a bérbefagyasztással, a rövidített munkaidővel is sokat lehet spórolni.
Vágólapra másolva!

Egyelőre még megbecsülni sem lehet, hogy hány munkavállalót érint majd a pénzügyi válság. A legkülönbözőbb számokat hallani: Szűcs Erika munkaügyi miniszter 40-50 ezer, a gazdasági szereplői közül többen 200-300 ezres leépítési hullámot tartanak valószínűnek. A KSH statisztikájából a munkanélküliség lassú növekedése olvasható ki. Egy évvel ezelőtt 307 ezren volt a regisztrált munkanélküliek száma, egy hónappal ezelőtt 317 ezer, a héten kiadott statisztika szerint már 327 ezer, ami 7,7 százalékos munkanélküliségi rátának felelt meg. Itt nem áll meg a romlás - véli több gazdaságkutató intézet.

Naponta jönnek hírek leépítésekről

- Ami biztos, hogy ismét 8 százalék fölé fog emelkedni a munkanélküliségi ráta - mondta az [origo] kérdésére Adler Judit, a Gki Gazdaságkutató kutatásvezetője. "Leépítésekre lehet számítani az autóiparban, a szórakoztató-elektronika iparban, az építőiparban, a turizmus-vendéglátásban és a bankszektorban egyaránt" - véli. Ezt támasztják alá az elmúlt hetekben bejelentett létszámleépítések. A General Electric, hogy 500 munkavállalót bocsát el budapesti, kisvárdai, nagykanizsai és váci fényforrás-gyáraiból. A szórakoztatóelektronikai termékek gyártásával foglalkozó Shinwa konszern miskolci gyára 100 embertől válik meg, a kábelkötegeket gyártó bonyhádi Aspöck Hungaria Kft. 90 főt bocsát el. Száznál több dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél és nyár óta száz dolgozójától kényszerült megválni a balatonlellei PHT-Print Elektronikus Alkatrészgyártó és Kereskedelmi Kft. is. A General Motors Powertrain-Magyarország Kft. 40 fő elbocsátásáról döntött, az Audi 40 fő részmunkaidős alkalmazott elbocsátását tervezi. Az autószalonokban a csökkenő kereslet miatt 3 ezer állás szűnhet meg.

A lavina várhatóan nem fog az autóipari és elektronikai cégeknél megállni. Év végéig az építőiparban várhatóan 6-8 ezer embernek mondanak fel. Az ok: a vállalkozások nagy része hitelből működik, amelyhez most sokkal nehezebb lesz hozzájutni. Emellett kevesebb új lakás épül majd, lelassulnak a nagy áruházlánc-beruházások, a reálbérek várható csökkenése miatt pedig kevesebb lakásfelújítás lesz.

Banki dolgozók, vendéglátások: nehéz év elé néznek

A turizmus-vendéglátás elsősorban a takarékoskodás miatt fog bajba kerülni. "Az utazási és nyaralási költségeiket az emberek megpróbálják majd minimálisra csökkenteni. Emiatt kevesebb vendéglátóipari dolgozóra lesz szükség.

A bankszektor dolgozói a hitelfelvevők csökkenése miatt kényszerülnek állásváltoztatásra. "Az utóbbi időben a hitelfelvevők számának növekedése miatt számos új bankfiók nyílt Magyarországon. Április és október között például összesen 61 fiókot nyitottak meg a pénzintézetek. A hitelfelvevők csökkenése miatt viszont ezeket a fiókokat a bankok kénytelenek lesznek bezárni és az ott dolgozók szintén felmondásra számíthatnak" - véli Adler Judit.

Másként is lehet költséget csökkenteni

Kérdés, hogy az azonnali elbocsátás a legjobb megoldás vagy másként is lehet rendezni a helyzetet? A munkavállalói érdekképviselet szerint nem az elbocsátással kellene kezdeni. "Leépítés helyett újra kell gondolni a munkaszervezést. Például a csökkenő munka miatt a nyolc órás munkaköröket négy órássá kell átalakítani. Vagy az átmeneti leállás alatt fizetés nélküli szabadságra kell küldeni az alkalmazottakat" - mondja Balogh Béla, a Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke.

Spórolás az oktatási és marketing költségeken

A leépítés előtt lát más költségcsökkentési lehetőséget Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke is. Szerinte a beruházások leállításával, a képzés- és marketingköltségek csökkentésével, a bérek befagyasztásával valamint a feladatok megosztásával is lehet spórolni. "Néhány hónappal el kell tolni a dolgozók oktatását, el kell halasztani a fizetésemelést, és az új feladatok elvégzését fel kell osztani a jelenlegi munkatársak között" - mondja a kamarai vezető.

A leépítések alaposabb átgondolását támasztja alá a sopronkövesdi Autolivet esete. "Az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó cég a válság miatt 26 embertől vált meg két hete. Most azonban egy új megrendelés miatt 10-et készül felvenni. Ez a fenti eszközök bevetésével elkerülhető lett volna" - érvel Balogh Béla.

A munkaügyi tárca egyelőre hallgat

A Szociális- és Munkaügyi Minisztériumot is megkérdeztük, milyen stratégiája van a leépítési hullám ellen, azonban egyelőre nem akartak nyilatkozni az ügyben. Várhatóan a jövő hét folyamán közölnek részleteket arról, milyen eszközöket vetnek be az elbocsátottak újbóli elhelyezkedésének érdekében.

Oroszi Babett