Válságban még fontosabb az ügyes kapcsolatépítés

Vágólapra másolva!
Több tízezres elbocsátási hullámok és nyolc százalék feletti munkanélküliségi rátát jeleznek a gazdaságkutatók a következő hónapokra. Bizonytalanná válnak a korábban betonbiztosnak hitt állások, nehezebbé az álláskeresés. A kapcsolati tőke jelentősége megsokszorozódik az elkövetkezendő időszakban. Hogyan lehet hatékonyan kapcsolatot építeni?
Vágólapra másolva!

A kapcsolati háló szerepe kiemelten fontos a hatékony állásszerzésben. A szabad pozíciók 60-80 százalékát rendszerint meg sem hirdetik a cégek. "A legtöbb állást a rejtett álláspiacon rutinosan mozgó pályázók tudják megcsípni. Ráadásul a 45 év felettieknek és a pályakezdőknek a gazdasági válság időszakában még jobban meg kell ragadniuk ezt a lehetőséget " - hangsúlyozza ki Juhos Andrea, a DBM Magyarország ügyvezető partnere. Bár a válság csak felerősíti a kapcsolatépítés jelentőségét, sokaknak probléma ezt tudatosan művelni.

A kapcsolatépítés nem fogadásokon könyöklős önmarketing

A tapasztalatok viszont azt mutatják: késő akkor kapkodni, amikorra már komplett kapcsolati hálóra, ismeretségekre lenne szüksége az álláskeresőnek. A hatékony networking egy folyamat. Bonyolítja a helyzetet, ha az emberek összekeverik a kapcsolatépítést a könyökléssel és kizárólag saját szemszögükből közelítik meg, vagy az utóbbi időben minden megkeresést leépítettek.

Írjunk listát és először mi nyújtsunk valamit

A jó kapcsolatépítő elsőként az adásra fekteti a hangsúlyt."Mindig mi adjunk először! Nem kell nagy dolgokra gondolni: egyeseknek figyelemre, időre, jó szóra, másoknak tanácsokra, értékes információra lehet szükségük"- hangsúlyozza a karriertanácsadó. Ezért első lépéseként írjuk össze egy listára családunk, barátaink, ismerőseink, volt üzleti partnereink, munkatársaink, osztálytársaink, edzőtársaink vagy hobbinkhoz kapcsolódó ismerőseink nevét, elérhetőségét.

Összegezzük azt is, miként tudnánk felvenni velük a kapcsolatot, miben tudnánk nekik segíteni és milyen területen számíthatunk a segítségükre. A megkeresés idejét, módját is kezeljük személyre szabottan. Nem szerencsés például 10 éve látott osztálytársat úgy ebédre hívni, mintha 2 hete találkoztunk volna utoljára. Őt célszerű inkább valamelyik népszerű közösségi portálon először rövid e-mailben megszólítani. A kapcsolatfelvétellel egyébként is célszerű óvatosan bánni: nem tanácsos első alkalommal a beszélgetőpartnerek nyakába zúdítani minden problémánkat. Inkább hangsúlyozzuk saját segítőkészségünket! Segítséget, tippet, információt kérni majd ráérünk akkor, ha már 2-3 hónap eltelt és ténylegesen fektettünk energiát a kapcsolatépítésbe.

Villanyszerelő juttatta el a felsővezetőt állásinterjúra

További tévhit, ha az álláskereső azzal érvel: nincs elég ismerőse. Vagy ha van, a meglévők biztosan nem tudnak segíteni. Sokan pedig úgy tartják, a felkeresettek dolga állást adni. Ez azonban ebben a formában nem igaz. "Volt rá példa, hogy a huzamosabb ideje állástalan felsővezető a villanyszerelője információi alapján jutott be egy vezetői pozíció állásinterjújára. Protekciót persze nem szerzett neki, de tudott a lehetőségről "- mutat rá az emberi kapcsolatok fontosságára Juhos Andrea.

Év végi céges partin is cserélhetünk névjegykártyát

Tévhit az is, ha azt feltételezzük, év végén megáll az élet a kapcsolatépítésben. Pedig e téren a november-december sem holtszezon. Rengeteg cég épp ekkorra időzíti évzáró rendezvényeit, amely kiváló alkalom lehet az értékes névjegykártyák begyűjtésére. Hasonló a helyzet a szakmai konferenciákkal is. Lehet, hogy teendőink miatt egy fárasztó munkanapot követően vonakodva mennénk rendezvényekre, mégse hagyjuk ki. Készítsünk eseménynaptárt a rendezvényektől, a fontosabb megszólalókkal, készüljünk előre érdekes, értelmes szakmai kérdésekkel. Egy-egy gondolatébresztő előadás alkalmával fel is szólalhatunk.

Szakmai publikációkkal is kitűnhetünk a tömegből

Mindezek jó alkalmat szolgáltatnak egy jó beszélgetésre és kapcsolatrendszerünk bővítésére, éppúgy, mint a szakmai lapokban, kiadványokban publikálás. A kapcsolatépítés mellett a már meglévők ápolása is kulcsfontosságú, ha valóban használható kapcsolati hálót szeretnénk magunkénak tudni. Ha nem érezzük tolakodónak, célszerű ezért még a munkahelyváltás előtti időszakban rendszeresen névnapi, ünnepi üdvözlőkártyát küldeni ügyfeleinknek, üzleti és együttműködő partnereinknek. Szakmabelieknek alkalomadtán egy érdekes, e-mailben küldött szakmai hírrel, cikkel is kedveskedhetünk. Ám ha állásra pályázunk és voltunk már korábban is kapcsolatban a HR-munkatárssal, valószínűleg ő is szívesen fogad majd tőlünk egy-egy érdekes szakcikket a saját területén. Ezzel szinte biztosan emlékezetes lesz a pályázatunk.

Takács Gabriella