Állásinterjún jártunk - toborzás termékbemutatóra

Vágólapra másolva!
Inkognitós "álláskereső portyánk" harmadik állomása egy telefonmarketinges állásinterjú. Egy egészséges édesség és táplálékkiegészítő termékeket forgalmazó cég keres olyan munkatársat, aki telefonon termékbemutatóra toboroz érdeklődőket. Munkatársunk azonnal kapott időpontot és öt nap múlva már be is mutatkozhatott a cég képviselőjének. Mit kérdeztek? Mit kínáltak?
Vágólapra másolva!

A hirdetésre egy internetes oldalon bukkantam, majd egyből mobilt ragadtam, és tárcsáztam a megadott elérhetőséget. A vonal néhány próbálkozás után is rendre foglalt - de nem adom fel. Próbálkozásaimat végül siker koronázza. Az első hívások során folyamatosan foglaltat jelző vezető nemsokkal később személyesen csörög vissza tisztázni, ki és miért kereste az imént. Ekkor csupán egy villámgyors bemutatkozásra futja. Ezután rövid latolgatás veszi kezdetét, melynek tárgya a betervezett találkozó helyszíne. Emberünk egy budai hotel aulája és egy belvárosi egészségcenter vendégtere között vacillál. Kis vívódás után, közös megegyezéssel a belvárosi egészségcenterre voksolunk.

Amiért érdemes korábban érkezni

A helyszínre a megadott időpontnál kicsit korábban futok be. Ez több szempontból is előnyös: elkésni már biztosan nem fogok. Ráadásul így van némi időm felmérni a "tárgyalási terepet" . Nem mellesleg, van is bőven látnivaló. A polcokon ínycsiklandozó biogyümölcslevek és vevőcsalogatóan színes csomagolásban tálalt táplálékkiegészítők, müzliszeletek, továbbá diétás és egészséges életmódot propagáló könyvek sorakoznak gusztusos halmokban. Néhány ajtóval odébb infraszauna üzemel és masszázspadok is vannak. Így miközben a sarokgarnitúrán ülve várakozom és egy találomra kiválasztott diétás könyvet olvasgatok, ez idő alatt is jönnek-mennek az emberek. Ki kezelésre, ki nézelődni, közben a háttérben harsányan szól az egyik kereskedelmi rádió. A húszas éveiben járó recepciós hölgy közben nekem is felajánl egy párperces infraszaunázást. Én viszont köszönettel nemet mondok. Nem véletlenül. Már csak néhány perc választ el az interjútól.

"Ez lesz álmai munkája?"

És nem is kell csalódnom. Az előre megbeszélt időpontban, óramű pontossággal nyílik a center ajtaja és belép a leendő interjúztató. A magas, szikár, arisztokratikus benyomást keltő fiatalembert felesége is elkísérte. Mindenesetre jól mutatnak együtt és mindkettőjüket határozottan körüllengi valamilyen üzleties, nyugat-európai feeling. A férfi néhány udvarias szót vált is a recepcióssal - aki rögtön irányítja is hozzám. A feleség eközben átsétál a szomszédos helyiségbe termet rendezni. Ott lesz majd a termékbemutató, ami miatt a telefonos szervezőt is keresik.

"Van-e hideghívói tapasztalata?"

Aztán interjúztatóm helyet foglal velem szemben és rögtön kezdetét veszi a beszélgetés. Iskolai végzettségem és a még diákként szerzett munkatapasztalatok ismertetése (amelyek egyébként valósak, és nem csak a cikk kedvéért kiötlött hivatkozási alapok) után érkezik is a kérdés. Ez így hangzik. "És mondja, a hideghívások területén is rendelkezik értékelhető tapasztalattal? Válaszom határozott "Igen." (Tényleg van egyébként.) Ezt a közgazdász-vállalkozó örömmel nyugtázza. És már jön is a következő kérdés."És Önnek ez álmai munkája?"- kérdezi. De úgy, hogy ezt láthatóan maga sem gondolja komolyan. Ezért én sem nagyon értem, miért kérdezi. Nem is csoda, ha hirtelen picit megfagy körülöttünk a levegő.

A fizetség: látogatónként 800 forint nettó

Aztán a kis zavar után hamar továbblép és ismerteti a feladatot. "Egészséges csokoládé és táplálékkiegészítő bemutatójára keresünk vásárlókat, illetve a forgalmazás vagy a hálózatos terjesztés iránt érdeklődő kereskedelmi partnereket. A feladat az ő előzetes telefonos megkeresésük és termékbemutatóra való meghívásuk lenne." Kérdő pillantásomra hamar reagál. "Nem kell ettől tartani mert a leendő telefonos egyáltalán nem lesz magára utalva. Nem mindig önállóan kell vásárlókat, partnereket kutatni. A meghatározott szempont szerint előkészített listát és a címanyagot mi biztosítjuk"- magyarázza. Telefont viszont nem ad: ez már az én feladatom lenne. A házaspár amúgy nem kispályázik. A szúrópróbaszerűen felkereshető lakosság mellé rögtön egy exkluzív, felsővezetői körhöz mellékelne telefonszámlistát. Már ha elvállalom a feladatot...

Aztán az anyagiakról is szó esik. Gyakorlatilag minden meghívott és a bemutatóra ténylegesen ellátogató egyén után tisztán 800 forint jár a telefonos szervezőknek. Viszont leszögezi, hogy nemigen van mód a trükközésre az illetmény kiszámolásánál. "Az elvárásom, hogy lehetőség szerint 18 év feletti, önálló jövedelemmel rendelkező emberek jöjjenek el. Csak a tényleges vásárlóerővel bírók számítanak. Tehát ha egy család több tagja jön el, ők is egynek számítanak - nyilván közülük egyvalaki képviseli a többieket és vesz majd terméket"- magyarázza. Aztán véget ér az infóáradat. Az interjúztató reakciója pozitív. "Kap pár nap gondolkodási időt - ha vállalja, azonnal kezdhet is. Az lenne a legjobb, ha mielőbb visszajelezne."

Bioédesség borsos áron

Elmenőben még bekukkantok az épp zajló bemutatóba. A különteremben kóstoló van. A gyümölcskülönlegesség-kivonatot tartalmazó, diétás étcsokoládé tényleg finom és laktató, de az ára kissé "borsos". Egy Párizsi Kocka méretű, apró falatka majdnem 400 forint belőle. A meghívottak kissé tanácstalanok is. Aztán egyvalaki mégis kér a termékből egy teljes dobozzal...

Takács Gabriella