Álláskeresés nyelvtanárként

Vágólapra másolva!
A nagy, nyugat-európai nyelveket oktató nyelvtanárok a pedagógus társadalom legszerencsésebbjei közé tartoznak. Munka szinte mindig van, és aki alkalmas rá, sok helyről kaphat megbízást. Ki termett erre a pályára? Hogyan szűrnek a munkaadó nyelviskolák? A múlt hétvégén rendezett Nyelvparádé kiállításon a nyelvtanárok elhelyezkedési lehetőségeit vettük nagyító alá.
Vágólapra másolva!

Pozitívum a szakma művelőinek, hogy a nyelvtudás kelendősége miatt - pályatervezés, nyelvvizsga, állásinterjú, külföldi út, egyetemi felvételi, stb. - a nyelvtanárok munkájára szinte mindig van igény. Válság alatt is. Legfeljebb azzal a különbséggel, hogy a gazdasági krízis kezdete óta a nyelviskoláknak nem kellett sokat bajlódnia a "Nyelvtanárt keresünk!" hirdetések publikálásával. "Amióta tart a válság, álláshirdetés nélkül is átlagosan heti 20-25 önéletrajzot kapunk "- tudtuk meg Stépánné Vancsa Ágnestől, a London Stúdió tanulmányi igazgatójától.

Délelőtt gimnázium, délután nyelviskola, este magánóra

Azt viszont, hogy a nyelvet oktatók közül hányan keresik a kenyerüket a közoktatásban és hányan valamelyik cégként működő nyelviskolában (utóbbiból 120 van országszerte), gyakorlatilag lehetetlen megmondani. A két terület között ugyanis van átjárhatóság. Így aztán bőven akad a szakemberek között, aki - biztos, ami biztos alapon- egyszerre több "lovat" is igyekszik megülni.

"Nálunk a nyelvtanárok a legkülönfélébb kombinációkban tanítanak. Jellemző, hogy egy-egy nyelvtanár több lábon áll. Ezért van, aki a közoktatási intézmények mellett, pluszban vállal még nyelviskolai oktatást is. Akad köztük, aki a közoktatási intézményekben és a nyelviskolában végzett munkát még privát tanítványokkal egészíti ki, de találkoztunk olyannal is, aki inkább párhuzamosan, több nyelviskola óraadójaként tesz szert bevételre"- árnyalja némileg a képet a szakember.

Kevés az alkalmazott nyelviskolában

A szorgalomra persze nem véletlenül van nagy szükség. A hazai pedagógusok kedvezőtlen anyagi helyzete már-már közhelyszámba megy. Érthető tehát, miért a bérkiegészítés a nyelviskolában, reggel vagy délután, "második műszakban". A csak nyelviskolákban oktatóknak pedig az egyéni vállalkozói léttel járó költségeket is ki kell termelniük. Ráadásul a hazai nyelviskolákban oktatók legfeljebb 10-15 százaléka alkalmazott. A többiek kft, esetleg bt tagjaként, egyéni vállalkozóként vagy magánszeméllyel kötött megbízási szerződéssel oktatnak. A nyelviskolákban tanítók bruttó óradíja átlagosan 2500 forint körül alakul.

Az angolosok a legkelendőbbek

Rozgonyi Zoltán, a NYESZE (Nyelviskolák Szakmai Egyesülete) elnöke szerint a népszerűségi lista élén még mindig az angoltanárok állnak, nekik munkát találniuk könnyebb. A sorban mögöttük némileg lemaradva, de még mindig a második helyen a némettanárok állnak, akiket nagyjából azonos esélyekkel a spanyol-, a francia- és az olasztanárok követik.

Tízből egy pályázó alkalmas?

A lehetőségek dacára természetesen nem mindenki alkalmas a nyelvtanításra. A Nyelvparádét is "jegyző" Tudomány Nyelviskola ügyvezetője, Légrádi Tamás például úgy érzékelte, az elmúlt két évtizedben látványosan felhígult volna a szakma. "Kevés a ténylegesen jól képzett, a munkára szakmailag és emberileg egyaránt alkalmas nyelvtanár. Nem ritka, hogy 10 nyelvtanári helyre jelentkező közül mindössze 1 felel meg az elvárásoknak"- sorolja az elmúlt időszak tapasztalatait. Légrádi Tamás szerint az ideális nyelvtanár a magas szintű szakmai ismeretek mellett képes gördülékenyen átadni a tudását: mindemellett a tanulókkal is könnyedén egy hullámhosszra kerül. "Szereti csinálni, amit csinál. Minden idegszálával a tanítványokra koncentrál és készséggel siet őket átlendíteni a tanulás közben, időnként mindenkinél jelentkező holtpontokon is. " A London Stúdió tanulmányi igazgatója nem látja ennyire sötéten a helyzetet: szerinte 10 pályázóból hét tudása és felkészültsége megfelelő a nyelvtanításhoz.

Nincs ugyanolyan kulcs két tanulóhoz

Somogyi Mária, az angoltrening.com vezető trénere szerint az ideális tanár egyénenként is figyel a tanulókra. Szem előtt tartja személyiségüket, tudásszintjüket, és egyszerre fejleszti az írás, az olvasás, a beszéd- és szövegértési készségüket. "Volt nemrégiben egy, már a középfokú nyelvvizsga közelében járó, de nagyon csöndes, visszahúzódó diákom, aki egyáltalán nem szeretett beszélni. Őt korábban olyan nyelvtanár tanította, aki nagyon rámenősen akarta szóra bírni - folyton erőltette a kommunikációt. Na, őt például finoman kellett rávezetni arra, hogy merjen bátrabban megszólalni. Adtam neki meghatározott témákat, különféle ábrákat, szókincset és eleinte ez alapján kellett mondatokat alkotnia. Minden tanítványhoz meg kell találni a kulcsot. Ami az egyik tanítványnál célravezető, az másnál hátráltató tényező lehet"- magyarázza.

A bejutás lépcsői

A nyelviskolák tanári gárdájába általában három lépcsőben lehet bekerülni. A pályázók először önéletrajzot nyújtanak be. A legtöbb nyelviskolában a következő kör egy alapos beszélgetés az oktatni kívánt célnyelven, szakmai és egyéb témákkal megspékelve. Az itt megfelelők próbatanításon vesznek részt, természetesen valóban tanuló diákok beleegyezésével. Aki itt is megfelelt, az rövidesen kezdhet is. (Emellett a nyelviskolák többségénél a diplomát is be kell mutatni, a gyakori ellenőrzések miatt.) A London Stúdió tanulmányi vezetője úgy tapasztalta: a jelentkezők többségét nem érik váratlanul az interjúkörök, többségük ugyanis évek óta tudatosan építkezik és nagy részüknek már az egyetemi tanulmányok alatt folyamatosan vannak magántanítványaik. A pályázóknak mindenesetre azt tanácsolja, hogy igyekezzenek még szeptember folyamán helyet találni. Az iskolakezdéskor a nyelviskolákban általában még vannak szabad oktatói helyek - például váltás, családalapítás, gyermekszülés, lakhelyváltoztatás miatt. Később, az órarendek betelésével erre már jóval kevesebb esély van.

Ha nincs tanári munka, ott a call center

Az angol mellett legalább egy nyelvet felsőfokon beszélőknek-ha idén ősszel esetleg nem sikerült bekerülniük valamelyik nyelviskolába tanítani - az üzleti szolgáltató központok ügyfélszolgálatai is remek munkalehetőséget jelenthetnek. Ezeknél a cégeknél a magas szintű nyelvtudás is bőven elég a bekerüléshez. Ráadásul az is pályázhat, akinek nincsen diplomája...

Takács Gabriella