Felmondás elegánsan - fontos a békés távozás

Vágólapra másolva!
Kicsi álláspiac, személyes jó hírnév, referenciák - többek közt ezek miatt is körültekintően kell eljárnunk, ha felmondunk a cégnél. Az "elegáns felmondás" szabályai.
Vágólapra másolva!

A felmondás - még akkor is, ha az a munkavállaló részéről történik - számos buktatót rejthet magában. Épp ezért javasolt kellő körültekintéssel kezelni a helyzetet. Akár egy jobb állásajánlat, akár az előrelépés hiánya áll a háttérben, a bejelentés előtt mindig egyeztessünk időpontot a vezetővel.

Csak írásban érvényes

Felmondani kizárólag írásban lehet a hatályos jogszabályok szerint - a szóbeli felmondás nem érvényes. Mielőtt bejelentjük főnökünknek szándékunkat, készítsük el a felmondólevelet és az egyeztetett időpontra már ezzel felszerelkezve érkezzünk meg. Fontos, hogy személyesen adjuk át és saját példányunk is legyen.

Rendes felmondás esetén elegendő írásban bejelenteni és megjelölni a határozatlan időtartamú munkaviszony kezdetének dátumát, a felmondási időt, a munkaviszony végének dátumát, valamint a rendes felmondás tényét. Próbaidő alatt és rendes felmondás esetén egyébként sem kell megindokolni a felmondást.

A felmondólevélben lehet kérni a felettestől, hogy jelölje meg, mikor és kinek kell átadni a munkavégzéssel kapcsolatos eszközöket, feladatokat. Emellett még meg lehet kérni a főnököt, hogy mentesítse a felmondó munkavállalót a felmondási idő alatt munkavégzési kötelezettségétől. Érdemes ugyanakkor azt is szem előtt tartani, ha a vezetőt váratlanul érte a felmondás híre, szinte biztosan ragaszkodni fog a felmondási idő letöltéséhez.

Ne kritizáljuk a céget távozóban

A jogi rész mellett legalább annyira fontos a felmondás humán vetülete. Bármennyire is vonzó és inspiráló fejlemény a frissen kapott és elfogadott új állásajánlat, ne emlegessük ötpercenként, hogy hamarosan úgyis távozunk a cégtől. Még jogos sérelmek esetén se kritizáljuk a maradókat. Ez nem csupán a távozóra vet rossz fényt, de rontja a csapatszellemet - ráadásul komoly feszültségeket generálhat a maradók között. Arról se feledkezzünk el, hogy a kollégáink a kapcsolati hálónk részei maradnak.

Az utolsó napokban is lelkiismeretesen dolgozzunk

Annak dacára, hogy a munkahelyen töltött utolsó hetek-napok tényleg csábíthatnak a felületességre és az aktuális teendők elhanyagolására, igyekezzünk elkerülni a lustaság és a felületesség látszatát. Legyünk tettre készek és lelkiismeretesek a felmondási idő alatt - mind az aktuális teendők, mind a helyünkre érkező munkatárs betanításakor.

Elég csak a szakmai infókat átadni

Az utód betanításakor felmerülhet a szakmai információk megosztása mellett az irodai erőviszonyokra vonatkozó információk tálalása is. Utóbbiak megosztását a már távozóban lévőnek nem feltétlenül kell magára vállalnia. Komoly konfliktusok forrása is lehet ugyanis, ha néhány nappal a váltás előtt még megnevezi az iroda általa pozitívnak és negatívnak ítélt személyiségeit. Ráadásul egyetlen személy véleménye a legtöbb esetben nem mutatja be objektív szemszögből az adott cég belső életét. Jobb tehát, ha az új kolléga saját maga bőrén szerzi be a tapasztalatokat.

Távozáskor ügyeljünk a hangnemre

Törekedni kell arra, hogy harag nélkül búcsúzzunk a cégtől, a vezetőtől és a kollégáktól! Ezzel a távozó fél már csak saját személyi hitelessége miatt is tartozik magának. Másrészt ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a hazai piac kicsi, így az újbóli találkozás az egykori felettessel, a volt kollégákkal reális lehetőség. Ráadásul az asztalcsapkodós szóváltásoknak, a teátrális jeleneteknek hamar híre mehet. Emellett ne feledjük, hogy referenciaszemélyekre is szükségünk lehet még. Még jobban jöhetünk ki a helyzetből, ha a cégnél tapasztalt pozitívumokért távozóban, néhány szóban köszönetet mondunk. Ha egyáltalán nincs ilyesmi, ne erőltessük, mert mesterkéltnek hat.

Öt tipp a felmondáshoz
Egyeztessünk időpontot, ne hirtelen mondjunk fel
Írjuk meg előre a szöveget két példányban
Legyünk együttműködőek és korrektek a felmondási idő alatt
Ne emlegessük a kollégáknak új, jobb munkahelyünket
Köszönjük meg a munkalehetőséget az utolsó munkanapon, jelezzük nyitottságunkat későbbi együttműködésekre

Takács Gabriella