Kinek hasznos a kreatív álláskeresés?

Vágólapra másolva!
Az álláskereső vágya, kiemelkedni a versenytársak tömegéből, hogy őt válassza a munkaadó a meghirdetett pozícióra. Van, aki ezt már az írásbeli pályázatban szeretné elérni és e célból meghökkentő eszközöket alkalmaz. Merész fénykép, önbizalomtól duzzadó sorok, formabontó csomagolás. Mit lehet és mi számít baklövésnek?
Vágólapra másolva!

Szinte minden személyzeti szakember tud példát mondani a hagyományostól eltérő pályázati anyagra. Több álláskereső is kampányolt már "Az ön cégének rám van szüksége" mottóval. Kicsit merészebb volt az a grafikusi állásra pályázó hölgy, aki karácsony előtt egy húsvéti csokinyulat küldött a megcélzott cég vezetőjének. Magyarázata: ő ennyivel jár a konkurencia előtt. Egy marketingmenedzser önmagát ábrázoló óriásplakáttal vonult a kinézett cég elé, amelyen jelezte, várja a választ a néhány hete beadott pályázatára.

Ami visszájára sült el

Óvatosan azonban a merész gerillaelemekkel, ugyanis könnyen a visszájára sülhetnek el. Például egy marketinges pályázó kulináris élvezeteket küldött egy HR-vezetőnek, aki a csomag megérkezésekor éppen szabadságát töltötte. Mire visszaért és felbontotta, bűz áradt az időközben megromlott pakkból. Egy másik pályázó egyenesen hajszárítóval lepte meg az állás kiíróját azzal a koncepcióval, hogy friss impulzusokat visz a munkába. Erre a cégnél közölték vele, köszönik szépen, de forró levegőt ők is tudnak csinálni...

Az utóbbi két példa mutatja, veszélyes műfaj a kreatív pályázás. Ha nem találjuk el a munkaadó ízlését, akkor elvágjuk magunkat az álláslehetőségtől. A "Zseniális, azonnal hívjuk be interjúra" és az "Ízléstelen, nem is tudom, hogyan merészelte" reakciók között pedig sok esetben minimális a különbség, a döntéshozó személyiségétől vagy aznapi hangulatától függ. Éppen ezért vannak, akik "dupla vagy semmi" módszerként tekintenek a figyelemfelkeltés e fogásaira. A merészebbek azt mondják, nem kell nekik tíz helyre bekerülniük. Elég ha egy munkaadó felfigyel rájuk, és akkor biztosan őket veszik fel."

Marketing, PR, reklám: a legnagyobb nyitottság

Hogy mi ebből a tanulság egy álláskereső számára? Mielőtt bárki is kreatív anyagon törné a fejét, mérje fel, mennyire nyitott a munkaadó a kreativitásra. Általánosságban elmondható, marketing, PR, reklám területen előnyös az átlagból kilógó, ötletes anyag. Ez ugyanis azt bizonyítja, az álláskereső képes formabontó módszerekkel eladni valami - jelen esetben magát, illetve szaktudását. Életkori szempontból ez az álláskeresés a fiatalabb, 30 év alatti korosztályoknak áll jól. Egy ötvenes éveiben járó, vezetői pozíciót is betöltött közgazdász nehezen tudna így egy cég bizalmába férkőzni, inkább értetlenséget és fejcsóválást váltana ki akciója.

Nagyobb az esély a sikerre, ha közvetlenül a döntéshozó elé kerül anyagunk. Az alsóbb szintek ugyanis hajlamosak megijedni, a pozíciójukat féltik, és nem vezetői fejjel gondolkodnak.

Biztos öngól viszont olyan munkák esetén, ahol nem tűrik a sallangokat, az exhibicionizmust, a kreativitást. Ahol a szabályok betartása, a szűk szakterületen maradás, a pontosság, a megbízhatóság a legfőbb értékek. És valljuk be a legtöbb munkahely ilyen.

Így legyünk óvatosan kreatívak

Lehet azonban óvatosan kreatívnak lenni egy álláspályázatban. Ha nem igazolványképet mellékelünk magunkról az önéletrajzban, hanem profi fotóssal egy kompetenciát sugárzó, pozitív képet készíttetünk, máris megelőzünk sok versenytársat.

Lehet ügyesen sáfárkodni a szavakkal is. Fogalmazhatunk úgy, hogy mosolyt csaljunk a HR-esre. Ha például azt írjuk "Nagyon szeretnék Önöknél dolgozni! Úgy szeretnék bemutatkozni állásinterjún...", az nem tolakodó, mégis jelzi az elszántságot. Persze itt is a legtöbb formula szituáció- és munkakörfüggő.

Összességében: bizonyos helyzetekben, szakmáknál (például, ahol fontos a kreativitás) nyerő lehet a gerilla pályázás. Merész, exhibiconista embereknek ajánlott, akiknek nem létfontosságú azonnal munkához jutni, akik ki tudják várni a megfelelő alkalmat. Apró, kreatív elemek bevitele azonban bárkinek hasznos lehet.