Pszichológiai tesztek (3) - Intelligencia Struktúra Teszt (IST)

Vágólapra másolva!
A kiválasztáskor gyakran alkalmazott teszteket bemutató sorozatunkat az 1955-ben Rudolf Amthauer pszichológus által kifejlesztett Intelligencia Struktúra Teszttel (IST) folytatjuk. A tesztet általában vezetői pozíciók betöltésekor alkalmazzák, de könnyen előfordulhat bármely, felsőfokú végzettséget igénylő állás esetében is.
Vágólapra másolva!

A teszt általános intelligenciateszt, amely a pályázók intelligenciájának azon összetevőit méri, amelyek a munkavégzés szempontjából elvártak és fontosak lehetnek. Hazánkban a nyolcvanas években kezdték el alkalmazni - először a pályaválasztás, később pedig a kiválasztás során.

Az IST kilenc faktoron át az intelligencia négy résztartományát vizsgálja, úgymint a beszéd-, matematikai, műszaki intelligencia, és az emlékezet - így ad általános képet a pályázó intelligenciájáról: logikai, elemző képességéről, szóbeli kifejezőkészségéről, szókincséről, vizuális-, és emlékezőképességéről, matematikai gondolkodásáról, ítéletalkotásáról, illetve arról, mennyire képes az új követelmények teljesítésére, az új feladatokhoz való alkalmazkodásra, célszerű cselekedetre és a hatékony alkalmazkodásra.

"Az IST-t az első körös állásinterjú után alkalmazzuk. Gyakorlatilag ez a teszt - és még néhány személyiséget vizsgáló teszt - dönti el, ki lesz az a 3-4 fő, akit a munkáltatónak javaslunk a pozíció betöltésére. A tesztet egyébként általában a vezetői pozíciók betöltésekor alkalmazzák, de könnyen előfordulhat bármely, felsőfokú végzettséget igénylő állás esetében" - mondja Hornyákné Tölgyesi Ida, a Hill Nemzetközi Személyzeti Tanácsadó Kft. pszichológusa.

180 feladat - 90 perc tömény gondolkodás

A teszt 180 feladatból áll. Minden feladatcsoportra, vagyis azok megoldására más-más mennyiségű idő jut - átlagosan mintegy 10 percet kapunk 20 feladat (a teszt 1 faktort 20 feladaton át mér) megoldására. Minden kérdéshez öt lehetséges válasz közül szükséges kiválasztani a helyeset. Fontos megjegyezni, hogy a jelölteknek érdemes stoppert vinniük magukkal a tesztírásra, mert egyébként teljesen elveszhetnek az időben - ahogy mi is elveszítettük időérzékünket a teszt megírása közben és néha meglepődtünk, amikor arra kértek, fejezzük be a feladatcsoport megoldását és lapozzunk tovább.

Az IST kitöltéséről egyébként kijelentető - legalábbis a saját élményekre alapozva -, hogy elég fárasztó, közel két órán át tartó folyamatos gondolkodást jelent, ami után nehézkes ismételten mozgásba hozni az agyunkat. A kérdések csak elsőre tűnnek könnyűnek. Bár a feladatok nem nehézségi fokozat alapján követik egymást, mégis úgy tűnik, hogy egyre bonyolultabbak, nehezebbek.

Verbális készségek - az értékesítők figyeljenek

Az első csoport feladatai (80 feladat) a "beszédintelligenciát", a verbális készségeket mérik. A feladatok során szavak között kell megtalálni az összefüggéseket, illetve mondatrészeket szükséges kiegészíteni. A magas érték elérése az értékesítői, a marketinges, és a vezetői pozíciók esetében fontos.

Matematika - pénzügy, számvitel

A következő csoportban matematikai jellegű kérdésekre (40 kérdés/feladat) kell választ adni. A feladatok során az előttünk lévő számokat vagy számcsoportokat - melyek között valamilyen logikai kapcsolat van - megvizsgálva az adott lehetőségek közül szükséges az egyetlen helyes megoldást kell kiválasztani. Emellett vannak olyan feladatok is, melyek halmazelméleti vagy általános logikai megoldást kívánnak. A matematikai kérdésekre adott válaszokból többek között az derül ki, hogy a pályázó mennyire tud fejben számolni. Ez a pénzügyi, számviteli és a sales pozíciók esetében számít kiemelkedően fontos területnek.

Térlátás - műszaki területre pályázóknak fontos

A harmadik "próbatétel" során mutathatjuk meg térlátásunkat, műszaki intelligenciánkat. Az e csoportba tartozó feladatok (40 ábra) során a "szétdarabolt" alakzatokat kell "fejben" összeraknunk, vagyis a darabok alapján az öt lehetséges ábra közül kiválasztanunk a még "sértetlen" ábrát. A magas pontszám elérése elsősorban a műszaki területekre pályázóknak lehet fontos.

Memória - 25 szó megjegyzése 3 perc alatt

Az utolsó feladatcsoport a memóriánkra, emlékezőképességünkre derít fényt. Három percet kapunk arra, hogy mintegy 25 szót megjegyezzünk (5 csoportra bontva), majd 6 perc alatt fel kell idéznünk azokat.

Példa a fogalmi gondolkodást mérő kérdéscsoportra:

Válassza ki az oda nem illő szót az alábbiak közül:
a. tanítani b. főzni c. kovácsolni d. sört főzni e. szabni

Melyik szó nem tartozik az időjárás fogalmába?
a. Orkán, b. földrengés, c. égeső, d. vihar, e. köd

Példa a matematikai gondolkodást mérő kérdéscsoportra:

Ha valaki 1 euróból elkölt 35 eurócentet, mennyi pénze marad?

Mi a számsor következő eleme?

2, 5, 3, 6, 4, 7, 5, 8, 6, 9 ...

A kilenc faktor:

1. csoport: Fogalmi gondolkodás
- ítéletalkotás
- nyelvi logikai készség (egyebek mellett a szókincs)
- kombinációs készség, vagyis hogy a pályázó mennyire tudja alkalmazni a korábban megtanult összefüggéseket
- absztrakciós készség (analízis, szintézis, következtetések, lényegkiemelés)

2. csoport: Matematikai gondolkodás
- elméleti
- praktikus számolás

3. csoport: Térszemlélet
- elemző
- alkotó

4. csoport: Emlékezet

Oroszi Babett