Január az előléptetések hónapja

Vágólapra másolva!
A január az előléptetések hónapja világszerte. Legalábbis a Linkedin szakmai kapcsolatépítő portál adatai alapján ez a helyzet. Amerikában a céges kinevezések 16 százaléka történik januárban, ami több, mint bármely más hónapban. A második és a harmadik helyen június és július áll. Ha nem csak az amerikai, hanem a globális adatokat nézzük, akkor is január vezet, július a második, szeptember a harmadik. Utóbbinál vélhetően a nyári szabadságról való visszatérés áll a háttérben.
Vágólapra másolva!

A Linkedin (www.linkedin.com) a saját adatbázisába feltöltött szakmai életutakat illetve azok változását vette nagyító alá. A januári és a nyár közepi csúcsot a társaság szóvivője a pénzügyi évek kezdetével magyarázta. A cégek életében ekkor kezdődik új időszámítás, ehhez kötődnek az előléptetések.

A fiatalok ritkábban váltanak januárban

Vannak persze iparági jellegzetességek is. Az üzleti tanácsadásban a legtöbb kinevezés szeptemberben, a felsőoktatásban, a pénzügyben a nyári hónapokban történik. Érdekesség, hogy a január ugyan még az élen jár, ám kicsit veszített jelentőségéből. Míg a kilencvenes években 22 százalékos volt a részaránya, mára csak 16 százalék. Az 1980 után születettek körében már csak 14 százalék az év elején előrébb lépők aránya. Ennek hátterében a fiatalok rámenőssége állhat, akik nem várnak hónapokat, hanem azonnal jelzik karrierépítési szándékukat, amikor már "kevés" számukra a munka.

Átlag feletti vezetőcsere Magyarországon

Hogy mi a helyzet Magyarországon? A cégen belüli előléptetések nem mérhetőek országos szinten, illetve erről átfogó felmérés nem született. A vállalati sajtóközlemények azonban indikátorként szolgálnak a váltásokra. Ebből ítélve nálunk is január a legsűrűbb hónap. Az utóbbi négy hétben minden korábbinál több váltásról adtak hírt a versenyszféra munkaadói. Elmegy a Tesco vezérigazgatója (Per Bank), új vezetője lesz a Telenor mobilszolgáltatónak (Christopher Laska), a Ricoh irodatechnikai cégnek (Bérczi Ottó), a Budapest Lízingnek (Toldi Balázs Gergely), a Citroen Hungáriának (Wojciech Tomaszkiewicz), az IBM-nek (Veres Zsolt), a Praktikernek (Schlemmer Zoltán), a Thinkdigitalnak (Szávuly Krisztián). Felsővezetői változás történt a Tigáznál (kereskedelmi vezető - Csapó Róbert), a LeasePlannél (pénzügyi vezető - Jakus László), a HBO-nál (értékesítési vezető - Sipos Tamás), a PricewaterhouseCoopersnél (üzletágvezető - Bábosik Mária), a McDonalds'nál (üzemeltetési vezető - Égi Zsolt, HR-vezető - Gáspár Ferenc), a Nextentnél (vezérigazgató-helyettes - Gátfalvi Tamás), a Metropol újságnál (marketingvezető - Csánk László), az Otthon Centrumnál (vezető elemző - Déry Attila). És ezek csak a hivatalos bejelentések, a cégek közötti mozgások.

Az állami szférában illetve a költségvetési forrásból finanszírozott szervezeteknél is volt mozgás, pedig itt elsősorban kormányváltás idején történnek kinevezések, elbocsátások. Januárban menesztették az Államkincstár vezetőit, új marketingvezetőt kapott a Magyar Turizmus Zrt.,(Dudás Krisztina) távozott az Oktatási Hivatal elnöke (Kerpen Gábor, akit Princzinger Péter váltott), úgyszintén új főnököket kaptak a Magyar Televízió munkatársai (Rákay Philip, Süveges Gergő).

A saját PR-munka fontos

Karrier-tanácsadók megjegyzik, a sikeres karrierváltás folyamat, nem egy-egy pillanat eredménye, hanem azt kitartó munka hozza meg. Nem elég a teljesítmény, kell hozzá saját PR-munka, asszertivitás is. Cégen belüli előléptetésnél lényeges munkánkat láthatóvá tenni a vezetés előtt. Ennek módja cégkultúrától függ, így nincs rá általános recept. A cégek közötti váltások megalapozásánál szintén lényeges a "láthatóság". Ehhez jó alapul szolgálnak a (szakmai) közösségépítő oldalak, a szakmai konferenciák, amelyeken tanácsos fel is szólalni, a blogolás vagy egyszerűen a szakmabeliekkel való rendszeres kapcsolattartás.