Rekordot döntött sárdobálásban az amerikai kampány

Vágólapra másolva!
Valószínűleg a 2008-as minden idők legnegatívabb elnökválasztási kampány az USA-ban, de ez a választókat láthatóan már nem érdekli, elegük van a sárdobálásból. Ennek John McCain ihatja meg a levét, aki hirdetéseinek felét arra használja, hogy megkérdőjelezze Barack Obama hitelességét és tisztességét.
Vágólapra másolva!

Valószínűleg minden korábbinál több negatív reklámmal találják szemben magukat idén ősszel az amerikai választók - állapította meg szakértői véleményeket idézve a Wall Street Journal című amerikai lap csütörtöki számában. A 2008-as azonban nemcsak az eddigi legnegatívabb kampánynak bizonyulhat, hanem a legeredménytelenebb negatív hadjáratnak is: Úgy tűnik, hogy az ésszerűtlenség határain gyakran túllépő üzenetekből elegük van az amerikaiaknak.

John McCain republikánus szenátor a közvélemény szerint egyértelműen negatívabb kampányt folytat, mint vetélytársa, és ez nagyobb károkat is okoz számára. Az Ipsos friss felmérése szerint a választók 53 százaléka érzi úgy, hogy McCain a negatívabb, Obamáról 30 százalék gondolja ezt. A megkérdezettek 57 százaléka ugyanakkor azt is kijelentette: nincsenek hatással rájuk a negatív reklámok.

Az utóbbi hetekben mindkét párt kampánystábja fokozta a másik jelölt személye elleni támadásokat. McCain egyik üzenete például az volt, hogy Obama túl kockázatos választás volna, hiszen kapcsolatban állt régebben egy 1960-as évekbeli radikális mozgalom vezetőjével. Az Obama-stáb pedig egy 1980-as évekbeli pénzügyi botrányt melegített fel azon az alapon, hogy McCain az egyik elkövetőnek közvetve segítséget nyújtott a szenátusban.

Kampányszakértők úgy ítélik meg, hogy a negatív hirdetések, amelyek kétségbe vonják a vetélytárs tisztességét, visszafelé sülhetnek el. Mint Darrell West, a washingtoni Brookings Intézet kutatója rámutatott: nem lehet az olyan aggodalmakat fokozni, amelyek nem léteznek, ez a negatív kampány első számú szabályának megsértését jelenti. Ebbe a körbe tartozik a több évtizeddel ezelőtti radikálisok és régi botrányok ügye is, az amerikaiak mai félelmei a pénzügyi válság közepette más természetűek.

Független kutatások szerint McCain üzeneteinek szinte mindegyike negatív, Obama esetében ez az arány egyharmad. Elemzők rámutatnak, hogy ez "érthető", a hátrányban levő arizonai szenátor ugyanis témát akar váltani, hogy megfordítsa a verseny állását. Mint John Geer kampányszakértő megjegyezte: a negatív kampány a demokrácia ára.