Antibakteriális szappanok nagyító alatt

Az anyukáknak igaza van, amikor a kézmosás fontosságára hívják fel gyermekeik figyelmét, ez ugyanis a legjobb módja a különféle fertőzések elkerülésének. Kérdés, hogy ez csak akkor van-e így, ha minden alkalommal antibakteriális szappannal mosakszunk, ahogy ezt a hirdetésekben láthatjuk? Kutatók állítják, hogy ez egyáltalán nem igaz, sőt arra figyelmeztetnek, hogy az antibakteriális tisztálkodószerek többet árthatnak, mint amennyit használnak.

Az elmúlt években több kutató is alaposan megvizsgálta az antibakteriális anyagot is tartalmazó tisztálkodószereket, melyek annyira divatosak s a tökéletes tisztaság ígéretével reklámozzák őket. A vizsgálatokban kiderült, hogy ezek a baktériumölők nemcsak a káros kórokozókat pusztítják el, de a hasznosakat is, megbontják a bőr természetes védőköpenyét, így megfelelő táptalajt biztosítanak rezisztens, az antibakteriális hatóanyagra - így antibiotikumokra is - ellenálló baktériumok kifejlődéséhez - olvashatjuk a bostoni Beth Israel Deaconess Medical Centerben praktizáló, a fertőző betegségek kutatásában kiemelkedő Dr. Eli Perencevich tanulmányában.
A probléma az antibakteriális szappanok mindennapos használatával, hogy egyre kevésbé lesz ellenálló szervezetünk, mert egyre több baktérium válik ellenállóvá az antibakteriális szerekkel szemben. A folyamat hasonló ahhoz, mint amikor feleslegesen vagy túl gyakran használunk antibiotikumokat, majd kialakul a rezisztencia, és gyógyszer akkor sem használ, amikor igazán szükség lenne rá.

Vásárláskor alaposan olvassa el a cimkét!

Az agyonreklámozott szappanok és tusfürdők forgalma lassan, de biztosan növekszik. Újabb és újabb termékek jelennek meg a piacon, és a "kettő az egyben" (szappan és testápoló is egyben) ápolószerek mellett az antibakteriális termékeket vásárolják a legtöbben. A tökéletes tisztaság ígérete sok vásárlót elbűvöl, így egyre több termék tartalmaz antibakteriális anyagokat is.
Az USA-ban így pl. már a a folyékony szappanok hetvenöt, a normál szappanok harminc százaléka tartalmaz baktériumölő szert, triklozánt, vagy triklokarbont. Dr. Perencevich azt is leírja tanulmányában, miszerint egyetlen tudományos eredményt sem publikáltak, amely bizonyította volna, hogy antibakteriális hatóanyagot tartalmazó háztartási tisztálkodó- és tisztítószerek megelőzik a különböző fertőzéses betegségeket.

Az antibakteriális szappanok ezen felül sokkal jobban kiszárítják a bőrt, mint a normál szappanok. A gyerekek érzékeny bőrének különösen nem használnak. A fülig koszos gyerekek tisztálkodására teljesen megfelelnek a normál szappanok, a horzsolások, kisebb sérüléseket pedig a hagyományos fertőtlenítőkkel kezelve minden piszoktól, baktériumtól megszabadulhatunk.

A triklozánt több éve használják antibakteriális hatása miatt, ugyanakkor csak az utóbbi években kezdték alaposabban vizsgálni azt, hogyan hat a baktériumokra - mondja Stuart Levy, a mikrobiológia és a molekuláris biológia professzora, akinek speciális kutatási területe a gyógyszer-rezisztencia.
A kutatók korábban úgy tudták, hogy a triklozán több közegben képes megölni a baktériumokat, így alkoholban vagy peroxid oldatban. Levy és munkatársai árnyaltabb képet kaptak a triklozánról, és ezt meg is jelentették a Nature magazinban, 1998-ban. E szerint a triklozán az E. coli baktérium egy speciális génjét célozza, így megakadályozva annak szaporodását. Ugyanakkor ezzel a folyamattal párhuzamosan a baktérium elkezd olyan mutánsokat létrehozni, amely már ellenálló a triklozánnal vagy más antibakteriális szerekkel szemben.

Az antibakteriális szappanokat gyártó kozmetikai ipar azzal érvel, hogy triklozán tartalmú szereket több mint harminc éve használnak anélkül, hogy a rezisztencia problémája egyáltalán felmerült volna. Az egészségügyben nap mint nap használják a baktériumölő szereket, hiszen ott különös figyelemmel kell eljárni, hogy ne alakuljanak ki fertőzések, illetve ne terjedjenek tovább, és ezek a szerek ott is hatásosnak bizonyulnak - olvashatjuk az észak-amerikai tisztítószerek gyártóit tömörítő Soap and Detergent Association oldalán.

Levy és Perencevich szerint a kórházak fokozottabb higiénés szabályai feleslegesek egy tiszta otthonban. Az, hogy kórházakból a háztartásokba is bekerülhetnek az antibakteriális tisztálkodószerek, jelentős piaci növekedést jelent, és ez elsősorban a gyártók érdekeit szolgálja, nem pedig a fogyasztók egészségét.
Másrészt általában kevés időt töltünk a kórházban ahhoz, hogy kialakulhasson a baktérium rezisztencia, szemben a folyamatos otthoni használattal.

Az egyszerű szappan is megteszi

A betegségek és fertőzések megelőzésnek legegyszerűbb módja az alapos kézmosás, melyhez elegendő egy normál szappan és folyó melegvíz. A legfontosabb az, hogy ne feledkezzünk meg a kézmosásról, különösen ha nyilvános toalettet használtunk. Az American Society of Microbiology vizsgálataiban kiderült, hogy az emberek kilencvenöt százaléka állítja, hogy wc-használat után megmossa a kezét, ugyanakkor valójában csak 67 százalékuk teszi ezt. A kézmosás ugyanakkor nemcsak toalett használata után, de előtte is ajánlott. Kézmosáskor a csapot pedig hagyjuk nyitva, míg a kezünket megtöröljük, és a papírtörlővel, vagy zsebkendővel fogva zárjuk el.