Vágólapra másolva!
A spórolás, vagy kicsit finomabb kifejezéssel a takarékoskodás, rendszerint kényszerű lemondással, egy kisstílű, szürkébb élettel ígéretével társul a fejekben, pedig nem biztos, hogy ennyire fájdalmas lemondani egy-két dologról - különösen, ha rájövünk, hogy azok igazából feleslegesek. Milyen apró luxuskiadásokat tud egy nő fájdalommentesen kiiktatni az életéből? Forintfogó tippek és takarékossági trükkök szingliknek, párosoknak, anyáknak.
Vágólapra másolva!

A férfiak szerint nagyon sokba kerül egy nő. Tény, hogy a szépségért nem csak szenvedni kell, hanem költeni is kell rá, így a hölgyek havi fodrász, kozmetikus és drogéria számlája magasabb lehet, mint egy átlag férfié - ahogy ruhákra, cipőkre, kiegészítőkre is jellemzően többet költenek.

A többi költség viszont nem kifejezett attól függ, hogy nőről, vagy férfiról van-e szó, bár kétségkívül a gyengébbik nem hamarabb vesz színházjegyet, mint az erősebb, és a tornatermekben is több nővel találkozunk, mint férfival. Ha tételesen nézzük, mibe kerül manapság ápolt, művelt nőnek lenni, kiderül, hogy a költségek szempontjából szerencsésebbek, akik nem a fővárosban laknak: a nagyobb vidéki városokban lényegesen olcsóbbak bizonyos szolgáltatások, mint Budapesten. Fodrászra egy pesti nő átlagosan 5-7000 forintot költ, míg Pécsett csak 4-6000 forintot. Ugyanez, egy Fejér megyei kisebb településen már 3-5000 forintért elérhető. A kozmetikus, - ha arctisztításra, szempillát festetni és gyantáztatni járunk - a fővárosban 8000-10000 forint, ugyanez Pécsett 4-6000 forint, míg a kistelepülésen 4000 forint körüli összegből megúszható. Ugyanígy olcsóbbak az edzőtermek, a kisebb butikok, sőt, a túrkálók is, és - igaz, csak egy kicsivel - kevesebbe kerül a színház is.

Negyedéves szekrénymustra

"Ebből persze nem az következik, hogy gyorsan el kell költözni a fővárosból" - mondja Kovács Éva életvezetési tanácsadó, aki elsősorban gazdasági jellegű problémákkal foglalkozik. "Azt viszont érdemes a barátnőktől megkérdezni, hogy ők mennyit fizetnek a fodrásznak, kozmetikusnak, és mennyire elégedettek vele, hátha megéri váltani".

A szakember szerint viszont az első lépés, hogy kiderüljön, hová gurulnak el feleslegesen a forintok.

"A módszer roppant egyszerű, le kell jegyezni minden kiadást, legyen az egy munka közben felhörpintett kávé, vagy egy csizma. Egy-két hónap múlva már kiderülhet a turpisság, igaz, elég sokkoló, amikor kiderül, hogy havi 8-10000 forintot kávézgatunk el, vagy 15-20000 forintot hagyunk ott a drogériában." Kovács Éva szerint az érdemi munka ekkor kezdődik. Meg kell vizsgálni, hogy miből, és hogyan tudunk kicsit lefaragni.

"Akik például ruhára költenek túl sokat, azoknak ajánlom, a negyedévenkénti szekrénytakarítást. Nézzük meg, hogy hány fehér blúzunk, fekete szoknyánk, barna cipőnk van, mert a gönc-halom képe visszatartó erő lehet a legközelebbi portyánknál. Ráadásul ilyenkor régen használt darabok is előkerülhetnek, és újra kedvencekké válhatnak. De nem csak a ruhásszekrény pakolható ki: a fürdőszoba polcon is akadhat néhány meglepetés, félig kiürült krémes tégely, hirtelen felindulásban megvett, de soha fel nem használt hajfesték, sampon."

A kávétól nem leszünk dögösek

Főleg ezeknél a termékeknél, de a vásárlás más területein is érdemes alkalmazni a "majd holnap" taktikát. "Amikor valami nagyon megtetszik nekünk, de nincs feltétlenül szükségünk rá, aludjunk rá egyet." - tanácsolja a szakember. "Ha nagyon félünk attól, hogy elfogy az adott termék, rakassuk félre, de akkor se vegyük meg azonnal, mindenképpen nézzük meg otthon, hogy nincs-e már egy hasonlónk."

"Ezen kívül érdemes utánanézni, hogy ugyanazt máshol nem tudjuk-e olcsóbban megvásárolni. Hasznos információkkal szolgál, ha elolvassuk az idevágó honlapokat, fórumokat, még az is kiderülhet, hogy közel sem lehet annyit fogyni az áhított csodaszertől, ahogy a reklámokban állítják."

Ha a viszont napi fogyasztási cikknél tervezzük, hogy másfajtát, drágábbat választunk, akkor azt kell végiggondolni, miért akarunk váltani. "Nem egy esetben kiderül, hogy csak azért akarjuk lecserélni a jól megszokott kávénkat, mert egy gyönyörű reklámban, egy szexi nő azt állította, hogy csodálatosan selymes és telt az íze. Van egy rossz hírem: egyetlen kávétól sem leszünk olyan igézően dögösek, mint a reklámcsaj. Már ott a polc előtt állva kérdezzük meg magunkat, van-e valami a baj a szokásos márkával? Miért is akarunk másikat? Sok esetben az derül ki, hogy semmi értelme többet költeni."

A tudatalatti okos nő

Kovács Éva szerint egyébként is sok baj van a reklámokkal. "Ez generálja az örök harcot a takarékos és a hiszékeny énünk között. A hiszékeny meglát egy hajdúsító habot a tévében, amitől olyan sörénye lesz, amilyen még soha, a takarékos meg a kezére csap, ha meg akarja vásárolni. Jobban járunk, ha a takarékos énünket lecseréljük egy okosra, aki felteszi a kérdést: valóban elhisszük azt, amit a tévében láttunk? Nem lehet, hogy az ottani nő frizurája azért volt olyan dús, mert egyébként is rengeteg haja van? Ha ezt az okos ént hagyjuk hangosan kétkedni a tudatalattinkban, súlyos ezreseket spórolhat meg nekünk, anélkül, hogy bármi konkrét dologról le kellene mondanunk. Az ugyanis fontos, hogy tudatosítsuk: nem azért nem veszünk meg valamit, mert nem futja rá, hanem azért, mert valójában nincs rá szükségünk. Nagyon sok minden azért landol a kosarunkban, mert kényeztetni akarjuk magunkat, holott ezt más módon, sokkal hatékonyabban is megtehetjük. Nyújtózzunk egy órát egy kád illatos fürdőben, gyertyafényben, vagy csináljunk fészket a takaróból a kanapén, és nézzük meg az egyik kedvenc filmünket, vegyünk elő egy jó könyvet, és lazítsunk "csak úgy" egy órát. Ha a lelkünk ilyen módon kielégült, kevésbé vágyunk majd a kézzelfogható, felesleges pénzkidobással járó kényeztetésre."