A pénz neme

Vágólapra másolva!
A pénz férfihangon beszél - állítja egy angol könyv, amelynek női szerzői szerint saját nemük kevésbé ért a pénzügyekhez, és idegenkedik a gazdasági kérdésektől - de csak azért, mert azokat rendszerint rosszul tálalják. A magyar szakember szerint viszont ez nem ilyen fekete-fehér: ugyanis a nőies agy a mindennapokban sokkal ügyesebben kezeli a kasszát, mint a kockázatvállaló férfias elme - igaz, a tőzsde világában inkább a pasik mozognak jobban.
Vágólapra másolva!

Tíz családból 6-ban a nők kezelik a kasszát, kettőben együtt döntenek minden kiadásról, míg összesen két családban intézi szinte kizárólag a férfi a pénzügyeket - állapította meg mini-felmérésünk. A nagyobb beruházásoknál - nyaralásnál, háztartási gépek vásárlásánál - vagy a hitelek felvétele előtt viszont még azok a pasik is aktiválják magukat, akik egyébként nem nagyon szólnak bele a napi költésekbe. Mindezt a legtöbben azzal indokolták, hogy a férfiak reálisabban döntenek egy nagyobb pénzügyben, míg a nők ügyesebben gazdálkodnak a forintokkal, ráadásul úgyis ők vezetik a háztartást, tehát pontosabban tudják, hogy mire van szükség.

Azok közül, akik közösen gazdálkodnak, kakukktojásnak számít Attila és párja, akik külön számlán, külön kasszán élnek, a rezsibe és a napi bevásárlásba egyenlő összeggel szállnak be, miután a keresetük is hasonló.

"Így aztán én igazolva látom, hogy a nők nem tudnak a pénzzel bánni" - mondja Attila -, "hiszen rendszeresen előfordul, hogy a kedvesem tőlem kér kölcsön hónap végén. Én viszont még félre is tudok rakni, pedig ugyanannyiból gazdálkodunk mind a ketten."

Egy másik páros női tagja, Vali szerint viszont pont a férfiak alkalmatlanok arra, hogy "rájuk bízzuk a kasszakulcsot".

"Az én pasim azt sem tudja, mire mennyit kell fizetni és átutalni. Amikor egyszer pár hónapig ő gazdálkodott jól éltünk, de hamar kiderült, hogy eközben elfelejtette befizetni a biztosítást és a villanyszámlát. Azóta csak zsebpénzt kap, abból nem lehet baj."

Gazdaság szoknyában

Nehéz tehát megmondani, igaza van-e annak a két nőnek, akik szerint a férfiak az igazi pénzügyi zsenik: Karen Pine pszichológus és Simonne Gnessen pénzügyi tanácsadó szerint ugyanis a nők nehezebben boldogulnak a gazdasági zsargonnal, és hajlamosabbak arra, hogy összezavarodjanak, ha pénzügyi döntést kell hozniuk. A két hölgy Angliában most megjelent könyve szerint - amelynek címe Sheconomics - egy nő nehezebben kér fizetésemelést, és nem ritka, hogy felesleges holmikat vesznek, csak azért, hogy felvidítsák magukat. A szakértők úgy fogalmaznak: a nők prioritásai néha logikátlanok, hiszen boldogan költenek több száz fontot egy olyan ruhára, amit csupán egyszer viselnek, ahelyett, hogy a nyugdíjukra tennének félre.

A könyv ezért arra vállalkozik, hogy női nyelvre fordítsa le a pénzügyi szakzsargont: a kamatlábakat például a folyton változó farmerdivathoz hasonlítja. Ugyanakkor azt igyekszik tudatosítani, hogyha a nők nem nőnek fel pénzügyi kérdésekben, akkor idős korukban komoly anyagi problémáik lehetnek, pláne, mióta sok az elvált és egyedülálló nő.

"A nők általában kevesebbet keresnek és hosszabb ideig élnek, mint a férfiak - állapítják meg a szerzők -, és bár képesek elképesztő precizitással megtervezni egy esküvőt, saját gazdasági életüket nem képesek rendezni. Ez néha az alacsony érdekérvényesítő képességükből ered, és abból, hogy kevésbé hisznek abban, hogy megbirkóznak a problémákkal."

De a szerzők más okokra is visszavezetik, hogy a nők nem nevezhetők pénzügyi zseninek: úgy vélik például, gyakori jelenség, hogy egy nő szemrebbenés nélkül elkölt egy baráti vacsorára ötven fontot, de ugyanezt a pénzt soknak tartja, amikor valamilyen praktikus dologra kellene kiadni.

Nem ostobaság, érzékenység

A könyvben felidéznek egy kutatást, amely kimutatta, hogy amikor a nők vásárolnak, nem feltétlenül gondolják végig, hogy mennyi pénzt lenne szabad elkölteniük. Gyakran azért vásárolnak, hogy felvidítsák magukat, amikor szakítottak a barátjukkal vagy amikor nem jönnek ki a férjeikkel, esetleg csak volt egy rossz napjuk. Az működik bennük, hogy 'átkozottul kemény dolgokon mentem keresztül, ezért megérdemlek egy kis jutalmat'. Ilyenkor hajlamosak arra, hogy elpazarolják a pénzüket, hiszen a reklámokkal, akciókkal egy sor szükségtelen terméket sóznak rájuk.

De nem csak a kereskedők, a pénzügyi tanácsadók is hajlamosak kihasználni az érzelmeket, amikor például arra hivatkozva tukmálnak rá valakire egy életbiztosítást, hogy 'csak akkor gondoskodsz megfelelően a szeretteidről, ha ilyet kötsz'. A könyv arra is kitér, hogy ezek a nők nem ostobák, csak érzelmileg befolyásolhatóbbak.

Mindezen túl a hitelkártyáknak köszönhető, hogy a nők tovább nyújtóznak, mint ameddig a takarójuk ér. "Amikor elmész vásárolni, és meglátod, hogy úgy vehetsz egy új kanapét, hogy semmit nem kell fizetned érte, könnyebben kísértésbe esel. A pénz most láthatatlan, és sokkal könnyebb láthatatlan pénzt költeni" - vélik a könyv szerzői.