Nő az eltérés a kötelező biztosítási tarifák között

Vágólapra másolva!
Akár harmincszázalékos is lehet az eltérés a biztosítótársaságok kötelező felősségbiztosítási árajánlatai között - akkor, ha az ügyfél "paraméterei" teljesen azonosak. Az ágazat idén a tavalyi 64,5 milliárd forint helyett várhatóan 72 milliárd forintos bevételt produkál. A Népszava információi szerint egyelőre nem működik zavarmentesen a belügyi tárca és a biztosítási cégek közös számítógépes "szűrő" rendszere.
Vágólapra másolva!

Szerződéskötés előtt érdemes alaposan tájékozódniuk az autósoknak a biztosítási díjakról, ugyanis jelentős különbségek mutatkoznak a biztosítótársaságok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási tarifái között. A cégek akár 30 százalékkal eltérhetnek egymástól, még akkor is, ha az ügyfél "paraméterei" teljesen azonosak.

A társaságok differenciálási lehetőségei miatt azonban ennél is nagyobbak, esetenként még a száz százalékot is elérhetik a tarifák közötti különbségek, annak függvényében, hogy a biztosítandó gépjármű-tulajdonos hány éves, mióta vezet és hol lakik.

Forgács Zoltán, a Magyar Biztosítók Szövetsége közgazdasági ügyvezetője úgy véli: természetes, hogy számottevő különbség alakult ki a cégek árai között, hiszen a vállalatok másként ítélik meg az egyes ügyfélcsoportok biztosításával járó kockázatot. Ezért a biztosítók más-más ügyfélkört is igyekeznek meghódítani. Vagyis egyes biztosítotti körökben növelni, míg más szegmensekben csökkenteni kívánják ügyfeleik számát, s ez a szándék megmutatkozik az árakban is.

A biztosítótársaságok ma már több mint harminc szempontot - például a biztosított lakhelye, életkora, a jármű típusa, teljesítménye - vehetnek figyelembe az árak megállapításakor. (A legtöbbet általában a budapesti fiataloknak, a legkevesebbet pedig az idősebb vidéki autósoknak kell fizetniük a kötelező biztosításért. A tarifák közötti eltérés 40-50 százalék is lehet.) A szakember hozzátette: a biztosítási cégek - a kormány előírásaihoz tartva magukat - az év elején összességében csak hat százalékkal emelhették a "kötelező" tarifákat. Az előírt hatszázalékos határon belül azonban szabadon változtathatták az árakat. Így például az egyik ügyfélkörnek akár tíz százalékkal is növekedhettek a díjai, ha egy másik - hasonló nagyságú - biztosítotti csoportnak négy százalékkal mérsékelték a tarifáit.

Egyes biztosítási szakértők szerint némelyik társaság épp ezt a lehetőséget használta ki arra, hogy "kihátráljon" egyes szegmensekből. Vagyis egy-egy társaság bizonyos ügyfelek díjait olyan mértékben emelte, hogy a biztosított maga mondta fel korábbi szerződését. Így a biztosító "levelezés" nélkül megszabadulhatott a számára túlzottan kockázatosnak ítélt ügyfélcsoporttól. Szakemberek azt állítják: egyes biztosítók a fiatalokat, míg mások a budapestieket "nem szeretik".

Idén előreláthatólag 6-8 milliárd forinttal növekszik a kötelezőpiac. Tavaly az ágazat összbevétele elérte a 64,5 milliárd forintot, míg ebben az évben hozzávetőleg 72 milliárd forint forgalomra számíthat a piacon működő nyolc cég. Ugyanakkor a társaságok szakemberei szerint a szakág nyeresége továbbra is elmarad a többi biztosítási ágban elérhető haszontól, a profit idén sem haladja meg a három százalékot.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének az adatai szerint a tavalyi több mint 64 milliárdos bevételből mintegy 44,2 milliárd forintot költöttek a biztosítók a "felelősségbiztosítási körbe" tartozó károk kiegyenlítésére.

Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub vezető jogásza szerint a kötelező ágazat sem sokkal kevésbé jövedelmező, mint a többi biztosítási ág. A szakember ugyanis úgy látja: nem lehet kizárni, hogy egyes biztosítók a nyereségesség csökkentése érdekében erre az ágazatra "írják rá" a másutt keletkező kiadásaikat.

A Népszava egy új, 1,4 literes Renault Thalia típusú autóra kért árajánlatot a cégektől úgy, hogy a feltétezett kuncsaft Budapesten lakik, harmincéves és negyedévente csekken fizetné be a díjat. Körkérdésünk során a biztosítási cégek tarifái közül a Hungária Biztosító 35 040 forintos éves díja bizonyult a legolcsóbbnak, ezt a Zürich és az ÁB-Aegon 36 ezer forintos, illetve az Axa-Colonia 36 624 forintos ajánlata követte. Ennél valamivel drágább volt a Generali-Providencia 41 856 és az Argosz 43 800 forintos díja, míg az általunk megkérdezett cégek közül a legmagasabb éves díjat - 54 240 forintot - az OTP-Garancia biztosító kérte volna. Igaz, abban az esetben, ha a leendő biztosított nem csekken, hanem átutalással fizette volna ki a biztosítást, a társaság jelentős kedvezményt adott volna, így az éves befizetnivaló 44 640 forintra csökkent volna.

(Népszava)

Ajánlat:

Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete

Magyar Autóklub