A BellResearch felmérése szerint a 680 ezer vezetékes telefonnal rendelkező fővárosi háztartás összesen mintegy 10 milliárd forintot költ egy hónapban infokommunikációs szolgáltatásokra (vezetékes és mobil telefon, kábelTV díj és internet előfizetés). Azt feltételezve, hogy a hozzávetőlegesen 100 ezer vezetékes telefonnal nem rendelkező fővárosi háztartás mobil- és kábeltelevíziós kiadásai jellemzően nem térnek el, az összes budapesti háztartás havi infokommunikációs piaca 10,7-10,8 milliárd forintra becsülhető - áll a BellResearch nemzetközi telekommunikációs piackutató cég felmérésében, amely idén júniusban, 515 budapesti háztartás telefonos megkérdezésével készült.
Az infokommunikációs kiadások négyötödét a telefonbeszélgetések teszik ki, ebből a legnagyobb részt, a háztartások infokommunikációs kiadásainak 44 százalékát a hagyományos vezetékes távközlés teszi ki - derül ki a jelentésből. A kiadások további 38 százalékát a mobiltelefónia jelenti, vagyis összességében az infokommunikációs kiadások 82 százalékát teszik ki a telefonbeszélgetésre fordított költségek. Az internetre (a hozzáférésre, illetve forgalomra) fordított kiadások részaránya egyelőre nem hangsúlyos, mindössze körülbelül 7 százalék; a kábeltévé előfizetések részaránya pedig 11 százalék.
A BellResearch becslése szerint - azt a 100 ezer háztartást is figyelembe véve, ahol nincs vezetékes telefon - a vezetékes telefon és a mobiltelefon részesedése az infokommunikációs kiadásokból teljesen kiegyenlítődik (41-41 százalék), ami a mobiltelefónia erőteljes térhódítását jelzi.
A jelentés szerint a budapesti háztartások átlagosan 108 ezer forintból gazdálkodnak egy hónapban, így a 680 ezer háztartás fizetőképes kereslete közel 75 milliárd forint havonta. Ezt a számadatot összevetve a budapesti háztartások infokommunikációs kiadásaival elmondható, hogy a háztartások jövedelmüknek mintegy 14 százalékát költik infokommunikációs működési költségekre. Az egy főre jutó infokommunikációs kiadások összege 6300-6400 forint között alakul a vezetékes telefonnal rendelkező háztartások körében, míg az összes budapesti háztartásra nézve 5900-6000 forint személyenként.
A budapesti vezetékes telefonnal rendelkező háztartásoknál az átlagos vezetékes számla 6823 forintot tesz ki egy hónapban. A vizsgált háztartási kör fogyasztói kosarában igen magas arányt, mintegy 6 százalékot képvisel a vezetékes távközlés. A válaszadók mindössze 14 százaléka helyezkedett arra az álláspontra, hogy a MATÁV az előfizetési díjak meghatározásakor "méltányos" üzletpolitikát folytat. A háztartásfők 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a MATÁV előfizetési díjai irreálisan drágák. A MATÁV percdíjaival lényegesen elégedettebbek a budapesti háztartások, 48 százalékuk méltányosnak tartja a forgalomfüggő tarifákat. A háztartások 63,8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy többet használná a vezetékes telefont, amennyiben olcsóbb lenne a használata.
(A MATÁV Rt. az [origo]-t kiadó Axelero Rt. tulajdonosa - a szerk.)
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: