Drágább lesz a zöldkártya

Vágólapra másolva!
A jövő hónap elején életbe lép az új zöldkártyarendelet. Az előírás szerint az újonnan forgalomba helyezett kocsikat nem kell majd környezetvédelmi felülvizsgálatra vinni. A vizsgáztatási díjak csekély mértékben emelkednek, az ellenőrzés azonban továbbra is "hatósági áras" lesz. A "hagyományos" motorral rendelkező modellek ellenőrzéséért 2500 forintot, a katalizátoros kocsik vizsgálatáért négyezer forintot, az elektronikusan vezérelt dízelkocsik vizsgáztatásáért pedig nyolcezer forintot kell majd fizetni.
Vágólapra másolva!

Szeptember elejétől életbe lép az új zöldkártyarendelet. A járművek környezetvédelmi felülvizsgálatát szabályozó előírás szerint az új kocsik tulajdonosainak a jövőben nem kell a járművek üzembe helyezésekor környezetvédelmi vizsgára vinniük autójukat. A benzinüzemű személykocsiknak először három-, a dízelkocsiknak pedig kétéves korukban kell megjelenniük az ellenőrző vizsgálaton. A "hagyományos" autóknak továbbra is évente kell vizsgázniuk, a katalizátoros kocsiknak hatéves korukig háromévente, majd nyolcéves korukban, azt követően pedig évente kell részt venniük az ellenőrzésen. A dízel- kocsikat négyéves korukig kétévente, majd évente kell ellenőriztetni. A teherautók tulajdonosainak évente egyszer kell majd megvizsgáltatniuk járműveiket.

Szoboszlay Miklóstól, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium környezetvédelmi önálló osztályának helyettes vezetőjétől azt is megtudta a Népszava, hogy szeptembertől a kártya kiállításakor a korábbiaktól eltérően nem a "központilag" meghatározott károsanyag-kibocsátási értékeket, hanem a gyártó által leírt határértékeket kell figyelembe venni. A "központi" kibocsátási értékek csak azokra az autókra lesznek érvényesek, amelyeknél a gyártók nem adtak meg ilyen adatokat. A műhelyeknek csak 2003-tól kell majd az új műszaki elvárásoknak is eleget tenniük, ezért üzemeltetőiknek lesz idejük felkészülni.

A kártya kiadása továbbra is "hatósági áras" lesz. A "hagyományos" hajtóművel rendelkező személyautók tulajdonosainak 2500 forintot, a katalizátoros kocsik gazdáinak négyezer forintot, az elektronikusan vezérelt dízel-motorral működő járművek üzemeltetőinek nyolcezer forintot kell majd fizetni a vizsgálatért.

Az új rendelkezés megváltoztatja majd a kétütemű autókra vonatkozó szabályokat is, 2005-től ezekre a kocsikra olyan alacsony szénhidrogén-kibocsátási határértékek vonatkoznak majd, amelyek csak akkor teljesíthetők, ha az autót katalizátorral szerelik fel. Kétütemű autót újonnan legutoljára 1989-ben lehetett vásárolni Magyarországon. Így 2005-re a legfiatalabb kétütemű kocsi 16 éves lesz. A szakemberek számítási szerint addigra a mostani mintegy 270 ezerről 200 ezerre csökken az ilyen járművek száma.

A rendelet szerint közúti ellenőrzéseken fennakadó, túlzottan "füstölő", illetve zöldkártya nélkül közlekedő autókról a hatóságok - a korábbi tervekkel ellentétben - nem azonnal szerelik majd le a rendszámtáblát, hanem a járművezető öt nap türelmi időt kap az autó beállíttatására és az érvényes kártya beszerzésére. A már kiállított zöldkártyák lejáratukig érvényben maradnak, s a kártyákat eddig kiadó szervizek - amennyiben teljesítik az érvényben lévő előírásokat - továbbra is üzemelhetnek.

Illés József

(Népszava)

Ajánlat: